تبیان، دستیار زندگی
سالک یا لیشمانیوز یک عفونت انگلی پوست است که توسط پشه ی خاکی منتقل می‌ شود و ایجاد ضایعه پوستی می ‌کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالک، عفونت انگلی پوست

Leishmaniasis

سالک و پشه خاکی

سالک یا لیشمانیوز یک عفونت انگلی پوست است که توسط پشه ی خاکی منتقل می‌ شود و ایجاد ضایعه پوستی می ‌کند.

این بیماری در مناطق مختلف کشور وجود دارد و از سال 68 تاکنون تعداد مبتلایان به آن سیر صعودی داشته و افزایش چشمگیری را نشان داده است.

آلوده ‌ترین استان‌ ها بر اساس آمار، استان‌ های اصفهان و هرمزگان بوده ‌اند و نوع سالک شهری عمدتا در تهران، مشهد، شیراز، نیشابور و کرمان و نوع سالک روستایی در نقاطی از استان اصفهان، جنوب استان فارس، خراسان، مازندران، خوزستان، ایلام، بوشهر و هرمزگان وجود دارد.

دکتر مردانی، متخصص بیماری ‌های عفونی در گفتگو با جام‌ جم می ‌گوید: ناقل این بیماری پشه ی ریزی به نام پشه خاکی یا فلبوتوموس است که 2 تا 3 میلی‌ متر اندازه دارد. پشه خاکی ماده خونخوار است و از بدن انسان و بعضی از حیوانات تغذیه می ‌کند. پشه خاکی ماده معمولا هر 5 روز یک بار خونخواری می ‌کند و آلوده می ‌شود و پس از حدود 10 روز می‌ تواند آلودگی یا به عبارتی عامل بیماری را به فرد دیگری منتقل کند.

وی می ‌افزاید: پشه خاکی معمولا در شب خونخواری می ‌کند و روزها را در جاهای تاریک و مرطوب اماکن انسانی یا حیوانی استراحت می ‌کند. طول عمر پشه خاکی بالغ حدود یک ماه است.

مخزن بیماری در نوع روستایی یا مرطوب، عمدتا جوندگان (موش) است و در نوع احشایی، انسان مخزن است که البته بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود به عنوان مثال در نوع هندی انسان و در نوع مدیترانه ‌ای از جمله ایران؛ سگ و سگ‌ سانان مخزن اصلی بیماری هستند.

با انجام اقدامات مراقبتی، مراجعه ی به موقع و سریع و درمان بیماری می ‌توان

از عوارض این بیماری پیشگیری کرد

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه می‌ دهد: پشه‌ های خاکی پس از گزش افراد مبتلا به سالک یا جوندگان مبتلا، آلوده می‌ شوند و در گزش‌ های بعدی موجب انتقال انگل به افراد سالم می ‌شود.

معمولا پس از چند روز تا چند ماه محل گزش، مختصری قرمز و سپس متورم و حالت جوش مانند می‌ شود و به تدریج از وسط زخمی ایجاد می‌ شود و اطراف آن قرمز می ‌شود. ممکن است این ضایعه خشک یا دارای ترشح باشد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم معتقد است محل زخم سالک پس از بهبودی ایجاد بدشکلی به خصوص در صورت می ‌کند و می ‌گوید: همچنین عفونت محل زخم با سایر میکروب ‌ها گاهی منجر به عوارض شدید می ‌شود.

بعضی مواقع نیز سالک در اعضای حساس مثل بینی، پلک و گوش موجب سوراخ‌ شدگی و تغییر شکل قابل توجه آن ها می ‌شود. البته ورود بیماری سالک در هر منطقه موجب ابتلای بسیاری از افراد به خصوص کودکان می ‌شود.

دکتر مردانی درباره درمان این بیماری می ‌گوید: با انجام اقدامات مراقبتی، مراجعه ی به موقع و سریع و درمان بیماری می ‌توان از عوارض این بیماری پیشگیری کرد. به شرط آن که درمان منظم، کامل و به مدت کافی باشد. درمان ناقص موجب مقاوم شدن انگل و شدت عوارض می‌ شود. بهبودی کامل بیمار به همکاری خوب و مراجعه منظم بیمار به مرکز درمان‌ کننده بستگی دارد.

وی اعتقاد دارد که درمان منظم و به مدت لازم موجب از بین رفتن انگل در زخم و بهبودی می ‌شود و مانع از انتقال بیماری به دیگران می ‌شود و می ‌تواند از گزش پشه و پوشاندن دائمی زخم پیشگیری کند.

سایر اقدامات لازم شامل استفاده از دورکننده‌ های حشرات در اطراف زخم، اسپری حشره‌ کش داخل خانه، استفاده از پشه ‌بند آغشته به سم به خصوص در زمان غروب و طلوع خورشید، نصب توری در پنجره‌ ها، استفاده از پرده‌ های آغشته به سم در مقابل پنجره‌ ها و در‌های ورودی، معدوم و مدفون کردن صحیح زباله‌ ها و نخاله‌ های ساختمانی و بهسازی محیط است.

امیر بامه

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

درباره ی بیماری های پوستی "لیکن پلان"، "سالک" و "خارش پوستی" بیشتر بدانید

بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در ایران

درد مشترک

10 روش طبیعی برای مقابله با پشه

نیش حشرات هم حساسیت زاست

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.