تبیان، دستیار زندگی
هاریکین یک طوفان شدید و چرخنده است و در اقیانوس های گرم که نزدیک خط استواست اتفاق می افتد. نام دیگر هاریکین طوفان شدید گرمسیری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طوفان سهمگین هاریکین

هاریکین یک طوفان شدید و چرخنده است و در اقیانوس های گرم که نزدیک خط استواست اتفاق می افتد. نام دیگر هاریکین طوفان شدید گرمسیری است. این طوفان با بادهای شدید، چرخنده(حداقل 119 کیلومتر در ساعت)،باران های شدید، فشار هوای پایین و رعد و برق همراه می باشد. بادهای چرخشی یک هاریکین برخلاف جهت عقربه های ساعت به دور یک چشم مرکزی حرکت می کند.

اگر این نوع طوفان ها در قسمت غربی اقیانوس آرام رخ دهد، تایفون(طوفان همراه باران) نامیده می شوند.

بادهای چرخشی یک هاریکین برخلاف جهت عقربه های ساعت به دور یک چشم مرکزی حرکت می کند.

چشم هاریکین

 بادهای چرخشی یک هاریکین برخلاف جهت عقربه های ساعت به دور یک چشم مرکزی حرکت می کند.

هاریکین ها اغلب از اقیانوس به سمت ساحل و بعد به طرف زمین می روند و در آن جا باد و باران به همراه امواج سهمگین و بلند باعث نابودی و خسارات فراوان می شود.

به طور کلی هنگامی که هاریکین به زمین (یا آب های اقیانوس سرد) می رسد، ضعیف می شود و به سرعت از بین می رود، زیرا آب های گرم موجب تحریک طوفان می شود.

به طور متوسط سالانه حدود 100 طوفان شدید گرمسیری در سراسر جهان اتفاق می افتد.

به طور متوسط سالانه حدود 100 طوفان شدید گرمسیری در سراسر جهان اتفاق می افتد، از این طوفان ها 12 تای آن ها در اقیانوس اطلس، 15 تای آن ها در قسمت شرقی اقیانوس آرام و بقیه در مناطق دیگر رخ می دهد.

فصل هاریکین در اقیانوس اطلس در بازه ی زمانی اول ژوئن تا سی ام نوامبر و در قسمت شرقی اقیانوس آرام در فاصله ی زمانی پانزده می تا سی ام نوامبر است.

نماد

نماد هواشناسی برای هاریکین علامت بالاست.

نماد

تکاورهای دریایی خطر وقوع هاریکین را به کمک دو بنر مربعی شکل و قرمز رنگ به همراه مربع های مشکی در وسط آن  به قایقران ها خبر می دهند.

ترجمه و تنظیم:نعیمه درویشی

مطالب مرتبط

گرم ترین نقطه ی جهان

عمیق ترین دریاچه ی جهان

گرد بادی که باد ندارد!

حرکت انتقالی زمین و پیدایش فصول

طلوع و غروب خورشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.