تبیان، دستیار زندگی
ماكولا قسمت مركزی شبكیه چشم است كه مسئول دید دقیق و رنگی، دیدن در نور زیاد و به طور كلی عمده كار بینایی چشم را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترک سیگار از بیماری‌های شبكیه چشم پیشگیری می‌كند

سیگار کشیدن

یكی از بیماری‌های شبكیه چشم بیماری ژنراسیون ماكولا است كه علت مشخصی ندارد اما ترك سیگار نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.

مهدی بهنیا متخصص شبكیه چشم، در گفت‌ وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس "توانا"، بیماری "دژنراسیون ماكولا " را یكی از بیماری های شبكیه ‌چشم دانست و اظهار داشت: ماكولا قسمت مركزی شبكیه چشم است كه مسئول دید دقیق و رنگی، دیدن در نور زیاد و به طور كلی عمده كار بینایی چشم را دارد.

وی با بیان اینكه ماكولا یك قسمت خاصی از شبكیه را در بر می‌گیرد، گفت: زمانی كه این قسمت دچار مشكل شود، اصطلاحاً به آن "دژانرسیون ماكولا " می‌گویند.

این فوق تخصص شبكیه چشم، با بیان اینكه بیماری دژنراسیون ماكولا در افراد مسن شایع‌ تر است، افزود: این بیماری سلول‌های بینایی را از بین برده و فرآیند تخریبی در مركز بینایی ایجاد می‌كند.

بهنیا ادامه داد: بیماری "دژنراسیون ماكولا " در سنین بالای 50 سال رخ داده و نابینایی از عوارض این بیماری به شمار می‌رود.

این متخصص شبكیه چشم، با بیان اینكه علت مشخصی برای بیماری "دژنراسیون ماكولا " وجود ندارد، گفت: وراثت، تغذیه، اشعه ماوراء بنفش جزو چند عاملی است كه احتمال داده می‌شود عامل ابتلا به این بیماری باشند.

وی "دژنراسیون ماكولا " را دارای دو فرم خشك و مرطوب بیان كرد و افزود: در فرم خشك سلول ‌های مركز بینایی ماكولا به تدریج از بین رفته و طی مدت زمان نسبتاً طولانی كاهش دید در فرد مبتلا به این بیماری پدید می‌آید.

بهنیا در خصوص نوع مرطوب "دژنراسیون ماكولا " اظهار داشت: با وجود اینكه این فرم از بیماری كمتر دیده می‌شود بسیار خطرناك‌تر از نوع خشك است چرا كه در فرم مرطوب بیماری در مدت زمان كمتری پیشرفت كرده و آسیب بیشتری را به چشم وارد می‌كند.

این فوق تخصص شبكیه چشم، كاهش و تاری دید و كج دیدن خطوط راست را از علایم این بیماری دانست.

وی در خصوص نحوه درمان ببماری "دژنراسیون ماكولا " افزود: در فرم مرطوب این بیماری تزریق آمپول  "آواتیس " به داخل چشم در چند نوبت و با فاصله مدت زمانی مشخص برای بیمار تزریق می‌شود.

وی گفت: تزریق این آمپول موجب می شود رگ‌هایی كه در زیر شبكیه در نوع مرطوب به وجود آمده خشك و فرد بینایی را حس و دیدش بهتر شود.

بهنیا استفاده از مكمل ‌های غذایی نظیر چند نوع ویتامین و مواد معدنی با تركیبات خاص را از اقدامات درمانی فرم خشك "دژنراسیون ماكولا " دانست.

این فوق تخصص شبكیه چشم در پاسخ به این پرسش كه بیماری "دژنراسیون ماكولا " قابل پیشگیری است، افزود: از آنجایی كه علت مشخصی برای این بیماری وجود ندارد؛ ترك سیگار می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد همچنین افراد بالای 50 سال باید به طور مرتب معاینه شوند تا در صورت بروز علایم اقدامات پزشكی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینكه شیوع بیماری "دژنراسیون ماكولا " در بین زن و مرد یكسان است، تأكید كرد: افراد مبتلا به این بیماری بدانند كه این بیماری قابل درمان نیست اما تا حدودی قابل كنترل است.

خبرگزاری فارس

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

افزایش خطر نابینایی با سیگار

دنیای شیرین بعد از ترک سیگار

زندگی بدون سیگار

طعم‌ غذا در ترک سیگار موثر است

مواد غذایی مفید برای ترک سیگار  

ترک سیگار، یک موضوع همیشه مهم 

شما را به جان مادرتان، به این 22 دلیل سیگار نکشید!

سیگار كشیدن را ترك كنید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.