تبیان، دستیار زندگی
یکی از ابزارهای بسیار پر کار برد در انجام اکثر پروژه ها ترموکوپل می باشد. ترمو کوپل در حقیقت نوعی مواد الکتریسیته می باشد. ترموکوپل از دو فلز ناهمسان ساخته می شود که به هم متصل شده باشند.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترموکوپل

ترمو کوپل

یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در انجام اکثر پروژه ها ترموکوپل می باشد. ترمو کوپل در حقیقت نوعی مواد الکتریسیته می باشد. ترموکوپل از دو فلز نا همسان ساخته می شود که به هم متصل شده باشند.

ترمو کوپل

با رسیدن حرارت به محل اتصال این دو فلز، جریان بسیار ضعیفی از محل اتصال تولید می شود و به سمت سیم ها، جریان می یابد. با بالا تر رفتن دمای محل اتصال دو فلز، ولتاژ تولیدی افزایش می یابد و در حقیقت ترموکوپل در هر دما، ولتاژ معینی تولید می کند و در نتیجه در صورتی که بتوانیم این ولتاژ را به صورت دقیق اندازه گیری کنیم، قادر خواهیم بود دمای محل اتصال را به صورت دقیق اندازه گیری کنیم. ولتاژ تولید شده توسط ترموکوپل بوسیله ترمومتر به دما تبدیل می شود.

ترمو کوپل

از مزایای ترموکوپل می توان به دقت بالای آن و وسیع بودن محدوده کاری آن اشاره نمود به طوری که ترموکوپل ها قادرند دماهایی بین 180- تا 1800 سانتی گراد را اندازه گیری نمایند.

ترموکوپل ها انواع مختلفی دارند که تفاوت آن ها در نوع آلیاژهای به کار رفته در آن ها و محدوده دمایی عملکرد آن ها می باشد. برای مثال ترمو کوپل در تیپ های B، J، K، S و... موجود می باشند که با توجه به نوع ترمو کوپل، برای اندازه گیری دما باید از ترمومتر مناسب آن استفاده نمود.

ترموکوپل ها برای مدت زمان زیادی است که جزء بهترین روش های اندازه گیری دما به حساب می آیند. ترموکوپل ها در صنعت نیز کاربرد فراوان دارند مانند اندازه گیری کردن دمای کوره ها، دمای دودکش، قطع کن گاز شومینه و اجاق گازها، اندازه گیری دمای سیستم های تولید کننده دارو و مواد غذایی و...

ترمو کوپل
ترمو کوپل

برای تهیه ترمو کوپل و ترمو متر باید به فروشگاه های لوازم الکتریکی مراجعه نمایید و در تهران می توانید به میدان امام خمینی، خیابان لاله زار مراجعه کنید که در شکل زیر نشان داده شده است.

ترمو کوپل

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی