تبیان، دستیار زندگی
به نظر می ‌رسد حرف زیادی برای گفتن نمانده است. خانه به مكانی بدل می ‌شود كه زن و شوهر تنها در آن زندگی می ‌كنند. خانه دیگر مكانی برای سهیم شدن مهر و محبت و هماهنگی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش لرزه در زندگی مشترک

عشق

نشانه‌ هایی وجود دارد كه به شما می ‌گوید شكست دارد روی زندگی تان آوار می ‌شود. اگر صدای  ‌ترك سقف زندگی تان را تشخیص نمی ‌دهید خوب است به این نشانه ‌ها دقت كنید:

- اولین نشانه ناسازگاری این است كه خنده از رابطه شما رخت می‌ بندد. زن و شوهر در این مرحله دیگر به هم لطیفه نمی ‌گویند و با هم نمی‌ خندند.

- نشانه دوم كم شدن صحبت و مكالمه است. به نظر می ‌رسد حرف زیادی برای گفتن نمانده است. خانه به مكانی بدل می ‌شود كه زن و شوهر تنها در آن زندگی می ‌كنند. خانه دیگر مكانی برای سهیم شدن مهر و محبت و هماهنگی نیست. در چنین وضعیتی زن و شوهر هر كدام به كار خودشان مشغول می ‌شوند یا به بچه ‌ها می‌ پردازند. هر كدام به دوستان یا همسایگانشان توجه می ‌كنند. بسیاری از كسانی كه از ازدواج خود ناخشنودند در كار خود غرق می ‌شوند. روزی 12 یا 14 ساعت كار می ‌كنند تا مجبور نباشند به خانه بروند. برایان تریسی در كتاب راه كارهای موفقیت می‌ نویسد: آن زوج ‌ها تا می ‌توانند زمان كمتری با هم صرف می‌ كنند و به همین دلیل روابط شان بدتر می ‌شود. مشتركات آنان كمتر و كمتر می ‌شود و اگر خانواده ‌ای در این وضعیت قرار گرفته است باید مشتركات بین یكدیگر را بیشتر كنند. زن و شوهر باید سعی كنند لحظات مفرح بیشتری باهم بگذرانند و تمام تلاش خود را بكنند تا رابطه خود را از نو بسازند. وی سفر، توجه به فعالیت‌ های یكدیگر و ایجاد مشتركات جدید را از راهكارهای نجات این رابطه می‌ داند و توصیه می‌ كند خصوصا كسانی كه فرزندانی را طی سال ‌ها زندگی به وجود آورده‌ اند نسبت به این سرمایه مسوولیت داشته و باید برای بهبود رابطه بكوشند.

زن و شوهر باید سعی كنند لحظات مفرح بیشتری باهم بگذرانند و تمام تلاش خود را بكنند تا رابطه خود را از نو بسازند.

اگر احساس می کنید در این مرحله قرار دارید و زندگی مشترک تان در حال نابودی است :

همسر

به یكدیگر لطف‌ های كوچك كنید و كارهای عاشقانه و محبت ‌آمیز انجام دهید. دادن هدایای كوچك ، مهربانی و محبت می‌تواند عشق از دست رفته را زنده كند. مثل اوایل رابطه‌تان به هم بیشتر توجه كنید و سعی كنید یكدیگر را درك كنید. همدلی را در خود افزایش دهید و مودبانه صحبت كردن را از سر بگیرید. جنبه ‌های مثبت یكدیگر را جستجو كنید و به كیفیتی در همسرتان كه آنها را زمانی تحسین می‌ كردید دقت كنید. سعی كنید اشتباهات یكدیگر را فراموش كرده و ببخشید.

اما این امكان نیز وجود دارد كه هر دو ناسازگار شده باشید. حتما زن و شوهر‌هایی را دیده ‌اید كه سر یك میز می‌ نشینند، اما با هم حرفی نمی ‌زنند. در یك اتومبیل هستند اما هر كدام به سمتی نگاه می ‌كنند. سخنی با هم رد و بدل نمی ‌كنند مگر این‌كه بخواهند ایرادی در آن ببینند. این مشكل ناسازگاری است و وقتی بروز می ‌كند عشق رخت می‌بندد. اگر برای بهبود روابط هیچ سعی ‌ای ثمر نداد باید ناسازگاری را بپذیرید و برای آن راهی بیابید كه به آرامش هر دوی شما كمك كند.

ترفند‌های مقابله با فشارهای زندگی

هیچ كس نمی ‌تواند ادعا كند كه استرس را تجربه نكرده است. اما استرسی كه یك كودك هنگام امتحان تجربه می ‌كند با استرسی كه مادر یك كودك سرطانی با آن دست به گریبان است بسیار متفاوت است.

استرس به ما امكان می ‌دهد با خطر مبارزه كنیم یا از آن بگریزیم. به طور طبیعی مقدار كم استرس قادر است عملكرد ما را در اوضاع و احوال خاص مانند ورزش و كار بهبود ببخشد، ولی استرس بیش از حد و طولانی مدت روح و جسم را می‌ فرساید و انسان را بیمار می ‌سازد. با یافتن راهی برای برون ‌رفت از موقعیت استرس ‌زا می ‌توان آسیب ‌های ناشی از آن را كاهش داد، اما هر یك از ما ناچاریم گاهی یك بحران پر استرس را تجربه كنیم.

استرس

روابط خانوادگی ناراحت‌ كننده،‌ گرفتن خبرهای ناخوشایند از اطرافیان و دوستان و خانواده یكنواختی شغل و امورات زندگی، بیماری ‌های مختلف یا بیكاری و نیز تغییرات عمده؛ حتی تغییرات خوشایندی مانند ازدواج یا اسباب‌ كشی و جمع شدن استرس‌ های روزانه مانند دیر حاضر شدن در محل كار یا معطل شدن در ترافیك  را می‌ توان از عوامل ایجاد استرس نام برد.

در صورتی كه علائم و نشانه ‌های استرس به موقع تشخیص داده شوند، می‌ توان برای پیشگیری از مشكلاتی كه ممكن است برای سلامت خود به وجود آید ، اقداماتی انجام داد.

داشتن انرژی كمتر از حد معمول، كاهش اشتها یا خوردن بیش از حد معمول از جمله نشانه ‌های استرس‌ هستند همچنین فرد مبتلا به استرس، مستعد ابتلا به سردرد و زخم‌ های دهانی مانند آفت است و ممكن است به صورت مكرر به عفونت‌ های خفیفی مانند سرماخوردگی مبتلا شود.در موارد حاد، فرد مبتلا به استرس زود رنج می ‌شود، مدام بغض می‌ كند، دچار اختلالات خواب و روابطش با دیگران دچار مشكل می ‌شود. برای آن‌ كه از این حالات رهایی یابد ممكن است به سیگار یا الكل روی آورد.

اگر روش زندگی مان پر از استرس است، دقت كنیم كه باید؛ عوامل استرس ‌زا را كاهش دهیم و در طول روز زمانی را برای سپری ‌كردن در كنار خانواده و دوستان اختصاص دهیم. ورزش كردن منظم نیز موجب تمدد اعصاب می ‌شود و قادر است تنش‌ های جسمی را تسكین دهد.اگر علت استرس مساله ‌ای خارج از كنترل شماست، تنها می ‌توانید پذیرش موقعیت را بیاموزید. .

هر چیزی كه احساس كنترل درونی را در ما پرورش دهد، به ما اجازه می ‌دهد خود را از لباس قربانی خارج كنیم و حس فشار و خفگی كه شرایط به ما تحمیل می‌ كند را فراموش كنیم و اوضاع را به نفع خود تغییر دهیم.

برای داشتن زندگی مشترک شاد و پایدار ، ابتدا باید خود را از استرس و فشار روانی دور کرده و به کنترل مناسبی به خود دست یابیم ،تا بتوانیم با همسرمان نیز وارد رابطه ی پاینده و مستحکم شویم.

منبع : چهاردیواری

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم :نداداودی

مقالات مرتبط :

تداوم لذت عشق

دیواری بین زن و شوهر

ورود ممنوع های زندگی مشترک

لوازم ضروری برای ازدواج موفق

بگو ‌كه‌ دوستم داری!

آموزش ریشه کنی عشق!

خوشبخت ها معجزه نمی کنند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.