تبیان، دستیار زندگی
همین حالا قلم و کاغذ را بردارید، یک خط کسری بکشید، بالای این خط وزن تان را به کیلوگرم و زیر آن قدتان را بر حسب متر به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیوه‌ ی چاق شدن لاغرها

افزایش وزن

همین حالا قلم و کاغذ را بردارید، یک خط کسری بکشید، بالای این خط وزن تان را به کیلوگرم و زیر آن قدتان را بر حسب متر به توان 2 بنویسید، حاصل کسر را که به دست آوردید اگر 18 یا کمتر از آن بود، این گزارش را بخوانید، چون گزارش ما درباره ی شیوه‌ های چاق شدن لاغرها است؛ همان ‌ها که حاصل کسرشان 18 یا کمتر از آن شده است.

نام آزمایشی که درباره آن صحبت کردیم BMI است که از شیوه‌ های علمی تعیین چاقی یا لاغری افراد محسوب می‌ شود. بر اساس این آزمایش کسانی که حاصل کسرشان بین 20 تا 25 باشد وزن طبیعی و کسانی که کسرشان 25 به بالا باشد اضافه وزن دارند.

اما اگر حوصله حساب و کتاب ‌های پیچیده را ندارید، راهی برای محاسبه سرانگشتی این که لاغر یا چاق هستید هم وجود دارد. اگر مرد هستید قدتان را به سانتی‌ متر بنویسید و از 100 کم کنید حاصل این تفریق وزن تقریبی ایده ‌آل شما را نشان می‌ دهد، اما اگر زن هستید باید قدتان را به سانتی‌ متر بنویسید و به جای 100 از 105 کم کنید البته این که جثه و سن شما چقدر باشد هم در وزن ایده ‌آل‌ تان دخیل است، اما به هر حال این محاسبه، رقمی تقریبی از وزنی که باید داشته باشید را به شما ارائه می‌ دهد.

گام اول برای چاق شدن: دلیل لاغری را بفهمید

برلیانت بزرگمهر، مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با جام‌ جم نخستین قدم برای چاق شدن را پیدا کردن دلیل آن می ‌داند چرا که معتقد است بسته به نوع لاغری راه درمان آن هم متفاوت است.

مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران، در این باره به ذکر مثال ‌هایی می ‌پردازد و می‌ گوید: یکی از دلایل لاغری، پُرکاری غده ی تیروئید است که باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می ‌شود. در این صورت هر چقدر هم غذا بخورید به دلیل سوخت و ساز بالای بدن، لاغر می ‌مانید.

به گفته ی او، عامل دیگر لاغری بیماری بی ‌اشتهایی عصبی است و بیمارانی که بی ‌اشتهایی عصبی دارند برای چاق شدن باید ابتدا، عوامل استرس ‌زا را در ‌اطراف خود کاهش دهند.

از سویی دیگر برخی افراد، لاغری را از خانواده ‌های‌ شان به ارث می ‌برند که به گفته این مشاور تغذیه معمولا پس از طی دوران نوجوانی و جوانی، چاق می‌ شوند. بنا به تعریف بزرگمهر، لاغری وقتی ایجاد می ‌شود که دریافت انرژی از طریق مواد غذایی کمتر از مصرف آن در بدن باشد.

او اظهار می ‌کند لاغر‌ها به 2 گروه سالم و بیمار تقسیم می ‌شوند. لاغرهای سالم، معمولا در طول زمان اضافه وزن پیدا می‌ کنند، اما لاغر‌های بیمار، کم غذا هستند و مواد مغذی لازم به آن ها نمی‌ رسد و به همین دلیل باید به پزشک مراجعه کنند.

گام دوم: رژیم خوشمزه

اگر شما از آن دست لاغر‌های رنجور باشید که دلیل اصلی لاغری تان فقط رژیم بد غذایی است خیلی آسان می ‌توانید با تغییر این رژیم، به مرور زمان وزن تان را به حد مطلوب برسانید.

بزرگمهر درباره راه‌ های چاق شدن با تغییر رژیم غذایی می‌ گوید:

* در رژیم غذایی برای چاق شدن‌ از غذاهای کم‌ حجم و پُرکالری مانند کره، عسل، خرما و مغز دانه‌ ها استفاده کنید.

* برخی لاغر‌ها برای چاق شدن سراغ مواد غذایی پُرخطر می‌ روند مثلا میزان روغن غذای شان را زیاد می‌ کنند یا شکر و شیرینی را در رژیم غذایی‌ شان افزایش می‌ دهند؛ در حالی که این مشاور تغذیه چنین روشی را به شدت رد می‌ کند و معتقد است این نوع روش‌ ها به سلامت لاغر‌ها آسیب می‌ رساند و حتی احتمال دارد باعث بیماری‌ های قلبی و عروقی شود!

گام سوم: چطور غذا بخوریم؟

محیطی که لاغر‌ها در آن غذا می‌ خورند به گفته بزرگمهر باید دلچسب و مطلوب باشد. فرد لاغری که می ‌خواهد با غذا‌خوردن چاق شود، باید غذایش را در محیطی به دور از استرس بخورد. بزرگمهر می ‌گوید اگر لاغر هستید سفره ‌تان را رنگین کنید حتی اگر شده با شاخه گلی. غذای تان باید خوش طعم و خوشبو باشد و به هیچ وجه با اصرار دیگران، زیادتر از حد توان‌ تان غذا نخورید چون در این صورت از غذا دلزده می ‌شوید و در دفعات بعدی حوصله خوردن نخواهید داشت.

زیاد کردن وعده‌ های غذایی یکی از راه‌ های چاق شدن است، حتی اگر در هر وعده میزان غذای مصرفی ‌تان کم باشد.

بنا بر گفته‌ های این مشاور تغذیه، خوردن آب با فاصله کمی از آغاز یا پایان وعده ‌های غذایی، برای لاغر‌ها ضرر دارد، چون شیره‌ های گوارشی را رقیق می ‌کند و غذا به درستی هضم نمی ‌شود.

افزایش وزن

گام ‌چهارم: لاغر شکم قلنبه نشوید!

شما هم شنیده اید برخی لاغر‌ها می ‌گویند اگر ورزش کنند آب می ‌شوند و به همین دلیل در طول رژیم غذایی‌ شان برای چاق شدن، از جای شان تکان نمی‌ خورند، می ‌دانید نتیجه‌ اش چه می ‌شود؟ یک شکم قلنبه!

مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران در این زمینه تاکید می ‌کند: ورزش نکردن در لاغر‌ها باعث چاقی موضعی می ‌شود و برای جلوگیری از چنین اتفاقی، آن ها باید ورزش و پیاده‌ روی را در برنامه‌ های روزانه خود بگنجانند.

او می‌ گوید: بی‌ تحرکی، عضلات لاغر‌ها را ضعیف می ‌کند در حالی که ورزش، عضلات آن ها را قوی و بزرگ می‌ کند و حتی بر اشتهای ‌شان اثر می ‌گذارد. بزرگمهر البته تاکید می ‌کند که پیاده‌ روی نباید با فاصله‌ ای نزدیک از آغاز غذا خوردن انجام شود چون احتمال دارد، اشتها را کور کند و به همین دلیل باید میان ورزش و غذا خوردن فاصله بیندازید.

مریم یوشی ‌زاده

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

اگر می خواهید چاق شوید، بخوانید

خیلی لاغرم، چه کنم؟

برای افزایش وزن چه نکاتی لازم است؟

برای افزایش اشتها چه باید كرد؟

بی اشتهایی نشانه چیست؟

افراد لاغر بخوانند

افزایش وزن در افراد لاغر با ورزش یا با پرخوری؟

چگونه می توانم وزنم را افزایش دهم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.