تبیان، دستیار زندگی
رانندگی در هنگامی که خسته هستید،‌ خطر دچار تصادف شدن را افزایش می‌دهد. دلیل اصلی هم کند شدن عکس العمل ها و خواب آلودگی شماست. مسلما هر کس که بیش از حد خسته باشد، در معرض این خطر قرار داد که در پشت فرمان خوابش ببرد بنابراین برای جلوگیری از چنین واقعه‌ ای..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور در جاده ایمن برانیم؟

جاده


رانندگی در هنگامی که خسته هستید،‌ خطر دچار تصادف شدن را افزایش می‌دهد. دلیل اصلی هم کند شدن عکس العمل ها و خواب آلودگی شماست. مسلما هر کس که بیش از حد خسته باشد، در معرض این خطر قرار داد که در پشت فرمان خوابش ببرد بنابراین برای جلوگیری از چنین واقعه‌ای می توانید به این توصیه‌‌ها عمل کنید:


- پیش از اینکه وارد جاده شوید، به مقدار کافی بخوابید و در طول سفر سعی کنید که یک برنامه منظم خواب داشته باشید.

-  اگر احساس خستگی می‌کنید، ماشین را در جای امنی نگهدارید و استراحت کوتاهی کنید. اما ماشین را در کنار جاده نگه ندارید. یا ماشین را دور از جاده حتی الامکان در جایی که روشنایی کافی دارد، نگهدارید یا به یک مسافرخانه بین‌راهی بروید.

- سعی کنید بین ساعت 12 نیمه‌شب تا 6 صبح رانندگی نکنید.

-  برای سفرهای طولانی، رانندگی را در آغاز صبح شروع کنید، و برنامه‌ریزی کنید تا جای خود در طول سفر را با یکی از همراهان‌تان عوض کنید.

- درجه حرارت داخل ماشین را خنک و راحت نگهدارید.

جاده

- به ازای حدود هر 150 کیلومتر رانندگی به خود استراحتی بدهید، غذای مختصری بخورید، مقداری هوای تازه استنشاق کنید یا بدن‌خود را کشش دهید.

- در مسافرت‌‌های طولانی کسی دیگری را به همراه خود داشته باشید،‌ تا به طور منظم جای‌تان را با او عوض کنید.

- در هنگام رانندگی وضعیت مناسبی به خود بگیرید - سر بالا،‌ شانه‌ها به عقب و زانوها با زاویه 45 درجه خم‌شده- تا به بیدار نگهداشتن شما کمک شود.

- اگر در  تمام طول روز می‌خواهید رانندگی کنید،در  بعداز‌ظهر ماشین را متوقف کنید و چرتی بزنید.

- اگر در  تمام طول روز می‌خواهید رانندگی کنید،در  بعداز‌ظهر ماشین را متوقف کنید و چرتی بزنید.

- اگر با همراه سفر می‌کنید، بیدار‌ بودن او نیز کمک‌کننده است. برای هشیار نگهداشتن خود با یکدیگر صحبت کنید.

- حتی اگر تصور می کنید که خیلی حرفه ای هستید، باز هم در هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت نکنید. در صورت ضرورت خودرو را در گوشه امنی نگاه داشته و بعد تلفن را جواب دهید.

- در روزهای گرم روزانه سه لیتر آب، آبمیوه یا نوشیدنی سرد بنوشید تا از مشکلات قلبی و گردش خون دور بمانید.

- یادتان باشد که سیستم تهویه مطبوع خودرو نباید روی درجه خیلی سرد کار کند، چون می‌تواند به بدن سرنشینان فشار وارد کند. به طور کلی اختلاف دمای هوای داخلی و خارجی خودرو نباید بیش از شش درجه سانتیگراد باشد.

- در سفرهای طولانی در فواصل زمانی منظم مدتی پدال ترمز را پایین نگه دارید.

جاده

- در روزهای بارانی آرام و بااحتیاط رانندگی کنید، به خصوص سر پیچ‌ها. در تمام طول مسیر هم سعی کنید فاصله زیادی را با ماشین جلویی حفظ کنید.

- اگر ماشین‌تان شروع به لغزیدن کرد، به آهستگی پای‌تان را از روی گار بردارید و  فرمان را در جهتی که می‌خواهید جلوی ماشین حرکت کند، بپیچانید.

- در همان مسیری که ماشین‌های جلویی‌تان حرکت می‌کنند، رانندگی کنید.

- به طور مرتب ماشین‌تان را سرویس کنید، و مطمئن شوید که پیش از شروع سفر مشکلی ندارد.


گروه گردشگری تبیان

گردآوری شده از همشهری آنلاین