تبیان، دستیار زندگی
کشف نخبه ای در انجمن؛ مصاحبه با رتبه 12 کنکور سراسری سال 1389 ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف نخبه ای در انجمن

خانم نیکبنیاد

مصاحبه با رتبه 12 کنکور سراسری

اشاره :

نیلوفر نیک بنیاد یکی از بهترین اعضای خانواده‌ی بزرگ تبیان است که در کنکور امسال نیز خوش درخشیده است. نیک بنیاد عاشق تبیان است، این را از خلال صحبتهایش فهمیدیم، از آنجا که سر زدن به تبیان، خوراک هر روز اوست و تبیان نیز از داشتن کاربرانی همچون او خرسند است و به خود و اعضایش می‌بالد.

آنچه می‌خوانید گفتگوی باشگاه کاربران تبیان است با نیلوفر نیک بنیاد تبیانی :

1. سلام - خودتان را بطور کامل معرفی کنید:

- به نام خدا؛ نیلوفر نیک بنیاد هستم. متولد 27 آبان سال 1370 و فرزند دوم خانواده، یک برادر بزرگتر دارم که تحصیلاتش را در رشته مهندسی صنایع به اتمام رسانده است. پدرم در رشته مهندسی مکانیک و مادرم در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده‌اند.

2. چه رتبه‌ای را در کنکور سراسری 89 کسب کردید؟

- به لطف خدا توانستم رتبه 12 را در سهمیه منطقه 1 و رتبه 18 کشوری را در رشته علوم انسانی بدست بیاورم.

3. شما یکی از اعضای انجمن‌های تخصصی تبیان هستید، چطور شد که با تبیان آشنا شدید؟

- من علاقه زیادی به شرکت کردن در مسابقه های مختلف دارم و البته جایزه های زیادی هم از این طریق کسب کرده ام . سال قبل در اینترنت به دنبال مسابقه ای برای شرکت کردن می گشتم که سایت تبیان را دیدم . وقتی وارد سایت شدم خیلی از فضای آن خوشم آمد و تبیان شد یکی از مهمترین برنامه های روزانه ی من .

4. قبل از کنکور چه رتبه‌ای را برای خودتان متصور بودید؟ و بعد از آن چه طور؟

- اوایل که شروع به درس خواندن کرده بودم فکر می کردم یک رقمی شوم اما هرچه به کنکور نزدیک‌تر می‌شدم به خاطر کمبود وقت مطالعه و...امیدم نسبت به یک رقمی شدن کمتر می شد و  به رتبه زیر 20 فکر می کردم. بعد از کنکور با توجه به سخت شدن سوالات آزمون سراسری امسال و مقایسه درصد هایم با رتبه‌های سالهای قبل حدس می‌زدم رتبه‌ای بین 50 تا 100 کسب کنم.

5. درصدهایتان را به خاطر دارید؟

- بله؛ ادبیات عمومی %80 ،عربی عمومی %94، معارف اسلامی %73، زبان انگلیسی%73، ریاضی 63%، اقتصاد %91، ادبیات اختصاصی% 87، عربی اختصاصی 100%، تاریخ و جغرافیا% 63، فلسفه و منطق92%، روانشناسی %93.

6. برای بالابردن درصدها و میزان توانایی و تسلط خود چه اقداماتی می کردید؟

- پس از هر آزمون آزمایشی تمام سوالات آن را بررسی می کردم و سعی می کردم سوالاتی که پاسخ اشتباه داده ام یا پاسخ نداده‌ام را در وقت کافی و با حوصله پاسخ دهم واگر موفق نمی شدم از روی پاسخ نامه جوابها را مطالعه می‌کردم. بدون توجه به این که چه درسی را درصد بالا و چه درسی را درصد پایین زده ام برای آزمون بعد تمام درس ها را می‌خواندم. تا یک مبحث را کامل یاد نمی‌گرفتم هرگز به سراغ مبحث بعدی نمی‌رفتم.

7. چه مدت و روزی چند ساعت درس می خواندید؟

- به مدت یک سال یعنی از اول تابستان سال قبل شروع به خواندن کردم. میانگین مطالعه‌ام به صورت هفتگی در تابستان 30 ساعت، پاییز 40 ساعت، زمستان 50 ساعت و بعد از عید نوروز بین 60 تا 70 ساعت بود.

8. از کدام کتابها و جزوه‌های کمک آموزشی استفاده کردید؟

- تمام جزوه هایی که دبیرانم در اختیارم می گذاشتند را مطالعه می‌کردم. از کتابهای تست ناشران مختلفی استفاده کردم چون به نظر من هر ناشر فقط در دروس خاصی کتاب های خوب و تخصصی دارد. در بیشتر درسها از کتاب چند ناشر مختلف استفاده کردم. چون واقعا در ماه های آخر با کمبود تست مواجه شده بودم. هر کتاب یا جزوه‌ای به دستم می‌رسید تستهایش را می‌زدم.

وقتی وارد سایت شدم خیلی از فضای آن خوشم آمد و تبیان شد یکی از مهمترین برنامه های روزانه ی من

9. سال گذشته هم کنکور شرکت کردید؟

- بله، در کنکور آزمایشی دانشگاه آزاد شرکت کردم. انتخاب اولم رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران مرکز بود که در همان اولیت اول هم قبول شدم .

10. کلاس های کنکور و موسسات آموزشی و آزمونهای آموزشی در قبولی شما چقدر تاثیر داشت؟

- معلمان دبیرستان ما اغلب دبیران مطرح کنکور بودند و من غیر از کلاس های مدرسه در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم. اما آزمون های آزمایشی برایم خیلی مهم بود. هر چند رتبه ی کنکورم خیلی بهتر از رتبه آزمون های آزمایشی‌ام شد اما هر  آزمون آزمایشی برایم حکم یک کنکور را داشت و واقعا برای کسب رتبه در آن تلاش می کردم.

11. برای درس خواندن از شخص خاصی کمک می گرفتید؟

- از راهنمایی مشاور مدرسه استفاده می کردم. در ماه های آخر نیز یکی از آشنایان با کمک ها و مشاوره هایشان در افزایش روحیه و  بهبود روش تست زنی و ... به من کمک کردند.

12. چطور از قبول شدن خود مطلع شدید؟

- اخبار ساعت 2 بعد از ظهر که رتبه های 1 تا 3 را اعلام کرد یک اضطراب ناگهانی وجودم را فراگرفت. با توجه به درصد هایم بعضی از دبیران پیش بینی کرده بودند که یک رقمی می شوم اما بعضی از موسسات هم رتبه 3 رقمی برایم پیش بینی کرده بودند. بعد از ظهر همان روز رتبه های 3 تا 10 را هم اعلام کردند و من به کلی قطع امید کردم و پیش خودم گفتم حتما 3 رقمی شده ام. قرار بود جواب ها صبح روز بعد روی سایت سازمان سنجش قرار بگیرند اما حدود ساعت 8 شب یکی از دوستانم تماس گرفت و گفت که جواب ها آمده. دست و پایم می لرزید. بدون هیچ سر و صدایی به سایت رفتم و وقتی کارنامه ام را دیدم  بسیار خوشحال شدم و سریع اعضای خانواده را هم در جریان گذاشتم.

خانم نیلوفر نیکبنیاد

13. آیا در ایام آماده شدن برای كنكور اضطراب داشتید؟

-در ماه های اول نه، اما هر چه به زمان برگزاری کنکور نزدیک می شدم اضطراب روزافزون داشتم. مخصوصا بعد از اردیبهشت ماه یک ترس وحشتناک از کنکور داشتم.

14. با رتبه خوبی که شما کسب کردید در گزینش آینده تحصیلی خود چه معیارهایی را در نظر می گیرید؟

- دید اجتماعی نسبت به رشته ای که می خواهم در آن ادامه تحصیل بدهم، بازار کار برای آن رشته، موقعیت آقایان و بانوان در رشته مورد نظرم  و ...

15. برای چند سال آینده از هم اکنون برنامه ریزی دارد؟ و چه اهداف بلندمدت و کوتاه مدتی را در نظر دارید؟

- فعلا برای 7-8 سال آینده. یعنی تا پایان مقطع دکترا برنامه ریزی کرده‌ام. برنامه کوتاه مدتم که همان موفقیت در زمینه تحصیلی در دانشگاه و کسب بهترین معدل است. برای  آینده هم تصمیم گرفته ام رشته ی حقوق را تا مقطع دکترا ادامه دهم و به کمک خدا بتوانم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شوم.

16. فکر می‌کنید تحصیل در زندگی شما چه نقشی دارد؟

- تا به حال که مهمترین نقش را در زندگی ام داشته و مطمئنم پس از این نیز نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد. به قول سقراط بزرگ: از فضیلت است که ثروت و هر آنچه که برای انسان سودمند است به دست می آید ...

17. هدف شما از تحصیل چیست؟ چرا انسان باید در انجام هرکاری هدف داشته باشد؟

- دلم می خواهد از راه تحصیل به بهترین موقعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی برسم. به نظر من بدون هدف هیچ کار نمی توان کرد. چون هدف انگیزه ایجاد می کند و انگیزه برای ادامه مسیر به ما روحیه می دهد و... به طور کلی می توانم بگویم اگر زندگی را یک زنجیره فرض کنیم اولین حلقه ی این زنجیره هدف است.

18. چه کسانی یا عواملی  در رسیدن شما به هدفتان موثر بودند؟

- اگر قبل از هر چیز  بگویم  کمک خدا بزرگترین عامل موفقیتم بوده، اصلا مبالغه نکرده ام. حتی اگر تمام کتاب های درسی را هم حفظ باشی و خدا پشتیبانت نباشد به هیچ جایی نمی رسی. بعد از کمک خدا، از کادر مدرسه و دبیران عزیزم تشکر می کنم که واقعا مرا برای رسیدن به این هدف یاری کردند. خانواده‌ام نیز نقش بسیار مهمی در ایجاد آرامش و فضای مناسب برای مطالعه من داشتند. و البته در کنار همه اینها تلاش خودم را نیز نباید نادیده بگیرم. در این یک سال از همه چیزم گذشتم برای درس خواندن...

19. از مسابقات علمی دوره دبیرستان و نتایج كسب شده بگویید؟

- من تقریبا از کودکی شعر می گفتم و داستان هایی نیز می نوشتم. اما به طور حرفه ای این کار را از دوره راهنمایی پیگیری کردم. تا به حال بیش از 50 رتبه کشوری، استانی، منطقه ای و ... در زمینه های شعر، داستان نویسی و مقاله نویسی کسب کرده ام. بیش از 100 اثر چاپ شده در نشریه های مختلف مثل دوچرخه، بشارت، برنا، اتفاق نو و ... داشته ام. به عنوان خبرنگار نیز با چند خبرگزاری از جمله پانا و ایکنا همکاری می کنم. البته در سال سوم دبیرستان نیز در المپیاد ادبی قبول شدم.

تازه صحبت باشگاه کاربران با نیلوفر نیک بنیاد گل انداخته است و هنوز حرفهای تبیانی و باشگاهی باقی است اما این مطلب بیش از این حوصله ندارد. پس ادامه‌ی این گفتگوی گرم را در شماره بعدی بخوانید.

ادامه دارد...


واحد امور کاربران سایت تبیان