تبیان، دستیار زندگی
آیا تغذیه می‌تواند باعث تقویت حافظه‌ شود؟ اگر جواب‌تان مثبت است، درست حدس زده‌اید! تحقیقات متعدد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوپینگ مغزی با 7 ماده غذایی

مغز انسان

آیا تغذیه می‌تواند باعث تقویت حافظه‌ شود؟ اگر جواب‌تان مثبت است، درست حدس زده‌اید! تحقیقات متعدد نشان داده‌ است که تغذیه صحیح و استفاده مناسب و متعادل از خوراکی‌ها، سبب تقویت حافظه و دور ماندن از بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌شود.

مصرف منظم بعضی خوراکی‌ها موجب افزایش قدرت یادگیری، تمرکز و سلامت مغز می‌شود.

خوراکی‌های زیر می‌توانند حافظه‌ را تقویت کنند:

ماهی‌های چرب

ماهی های چرب مثل ماهی آزاد، ساردین، تن و خال مخالی حاوی مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می‌توانند سبب افزایش بهره‌وری و سالم ماندن مغز شوند.

حدود 40 درصد از اسیدهای چربی که در غشای مغز وجود دارند، DHA نامیده می‌شوند. DHA یکی از موادی است که به وفور در روغن ماهی موجود است. متخصصان اعتقاد دارند که وجود این ماده برای انتقال پیام های عصبی مختلف در مغز ضروری است.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که حداقل 3 بار در هفته از ماهی‌های چرب استفاده می‌کنند، DHA خون بسیار بالاتری نسبت به سایر افراد دارند و خطر ابتلایشان به آلزایمر 39 درصد کمتر از بقیه است.

سبزیجاتی با برگ سبز تیره

اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و کلم از جمله سبزیجاتی هستند که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C و کاروتنوییدها هستند، یعنی همان آنتی‌اکسیدان‌هایی که برای حفظ سلامت قلب بسیار مفیدند. به طور کلی وظیفه اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن، مبارزه با رادیکال‌های آزاد است که باعث آسیب‌رساندن به سلول‌ها و اختلال در تقسیم انرژی در بدن می شوند. سلول‌های مغز هم که وظیفه سوخت‌رسانی به کل بدن را دارند، از جمله آسیب‌‌پذیرترین سلول‌ها در برابر این ترکیبات زیانبار هستند، بنابراین وقتی که این مواد سمی به مغز حمله می کنند، آنتی‌اکسیدان‌ها با آنها مبارزه کرده و از مغز محافظت می کنند.

بر اساس مطالعاتی که روی بیش از 13 هزار خانم در دانشکده پزشکی ‌هاروارد انجام گرفت، پژوهشگران پی بردند خانم‌هایی که حداقل 4 وعده در روز از سبزیجات برگ سبز تیره استفاده می‌کنند، نصف دیگران از زوال عقل و کاهش قدرت تمرکز رنج می‌برند.

همچنین پژوهشگران ‌هاروارد، اعلام کردند که هر چه سبزی و میوه‌ها رنگی‌تر باشند، آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند.

آووکادو و آجیل

آووکادو و آجیل حاوی یک آنتی‌اکسیدان‌ مهم دیگر به نام ویتامین E هستند. پژوهشگران می‌گویند کسانی که مقدار مناسبی ویتامین E مصرف می‌کنند، 67 درصد کمتر از سایرین به آلزایمر مبتلا می‌شوند. شما باید حداقل روزی 15 میلی‌گرم ویتامین E به بدن‌تان برسانید و این میزان در 55 گرم بادام یافت می‌شود.

کاکائوی تلخ

کاکائوی تلخ (که حاوی حداقل 70 درصد کاکائو باشد) سرشار از فلاوونویید، یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن و به خصوص مغز است. شما می‌توانید با خوردن 30 گرم شکلات تلخ در روز، قدرت تمرکزتان را افزایش دهید. خوراکی‌های دیگری هم که می‌توانند جای شکلات تلخ را در رژیم غذایی شما بگیرند شامل سیب، انگور، پیاز و چای هستند.

‌ادویه کاری

شاید جالب باشد که بدانید آمار فراموشی در بین هندی‌ها و تایلندی‌ها بسیار پایین است! می‌پرسید چرا؟ چون غذاهای‌شان همیشه پُر است از ادویه ‌کاری. محققان هنوز نتوانسته‌اند به درستی بفهمند که چه واکنشی در مغز پس از مصرف کاری رخ می‌دهد که باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر می‌شود، اما به همه افراد توصیه می‌کنند که با افزودن پودر کاری به غذاهای‌شان، شانس ابتلا به آلزایمر را در میانسالی کاهش دهند.

آب

تمام سلول‌های بدن برای اینکه رشد مناسبی داشته باشند، به آب کافی نیاز دارند و سلول‌های مغز هم از این قضیه مستثنا نیستند. در حقیقت، یک ‌سوم از حجم مغز از آب تشکیل شده است، بنابراین نوشیدن آب کافی در روز، به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. بر اساس مطالعاتی هم که در دانشگاه اوهایو صورت گرفته است، محققان اعلام کرده‌اند که کارکرد مغز افرادی که آب کافی در بدن‌شان دارند، نسبت به افرادی که به میزان لازم آب نمی‌نوشند، بهتر است. آنها همچنین گفته‌اند که نوشیدن حداقل 6 تا 8 لیوان آب در روز برای تمام افراد ضروری است و اگر این میزان تا 12 لیوان افزایش یابد، کارایی مغز هم بیشتر می‌شود.

قهوه

همان‌طور که مصرف زیاد و بی‌رویه نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود، مصرف مناسب و به اندازه‌شان نیز می‌تواند قدرت تمرکز و کارایی مغز را بالا ببرد.

بر اساس مطالعاتی که محققان فرانسوی در سال 2007 انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که خانم‌های بالای 65 سال سن که 3 فنجان در روز قهوه می‌نوشیدند، قادر به حفظ کردن آدرس، شماره تلفن و لغت‌های بیشتری نسبت به آنهایی بودند که قهوه نمی‌خوردند. آنها همچنین شانس ابتلای این خانم‌ها به آلزایمر را 30 درصد کمتر از سایرین دانسته‌اند.

تنها هشداری هم که محققان در زمینه مصرف قهوه داده‌اند، این است که افراد نباید بیش از 400 میلی‌گرم (یعنی 3 فنجان) در روز قهوه بنوشند.

ترجمه : ندا احمدلو

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

10 اقدام برای حفظ سلامت مغز

غذاهای تقویت کننده حافظه (1) و (2)

میوه های افزایش دهنده ی هوش و حافظه (1) و (2)

تقویت حافظه با غذاها

تمرکز فکری بهتر با غذاها

تاثیر غذا بر حافظه

چه چیزهایی باعث تقویت یا تضعیف حافظه می شوند؟

یازده روش برای تقویت حافظه در سالمندان

رژیم غذایی علیه آلزایمر

جلوگیری از آلزایمر با مواد غذایی

چربی های اُمگا-3 و بیماری آلزایمر

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.