تبیان، دستیار زندگی
نوشیدن مقدار زیادی آب در هنگام غذا خوردن موجب رقیق شدن آنزیم‌های گوارشی و بروز اختلال در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بین غذا زیاد آب ننوشید

غذا خوردن

نوشیدن مقدار زیادی آب در هنگام غذا خوردن موجب رقیق شدن آنزیم‌های گوارشی و بروز اختلال در حرکات معده و عمل هضم و جذب مواد غذایی می‌شود، اما ممانعت از نوشیدن مقدار متعادلی آب به هنگام غذا خوردن هیچ مستند علمی ندارد. به هر حال هنگام صرف غذا هم اگر احساس کردید تشنه هستید، نوشیدن آب تا حد متعادل منعی ندارد.

هر انسان به طور متوسط روزانه باید حدود یک تا یک و نیم لیتر آب از راه‌های مختلف دریافت کند که حدود 400 تا 500 سی‌سی آن از طریق ادرار دفع می‌شود.

همچنین بسته به فصول سال و میزان گرمی و سردی هوا و نیز میزان تحرک بدنی فرد، مقداری از آب بدن نیز از طریق تعریق و تنفس دفع می‌شود که باید جبران شود.

علامت و هشداری که بدن نسبت به کاهش مقدار آب از خود نشان می‌دهد همان علایمی است که همه ما به نام تشنگی می‌شناسیم، بنابراین در یک انسان سالم تشنگی، نشانه نیاز به آب است و باید از طریق نوشیدن جبران شود.

در صورتی که غذا به میزان لازم مصرف گردد و به خوبی جویده شود و بیماری خاصی نیز در فرد وجود نداشته باشد،‌ خود بدن نیازش را به آب از طریق تشنگی رفع می‌کند، اما تند تند غذا خوردن موجب بلعیدن حجم زیادی هوا به همراه لقمه‌های غذایی می‌شود که این موضوع از یک ‌سو موجب احساس نیاز به نوشیدن آب شده‌ و از سوی دیگر باعث نفخ و سنگینی در دستگاه گوارش می‌ گردد. همچنین این موضوع موجب تشدید ریفلاکس (ترش کردن غذا) می‌شود. طبیعتا اگر نوشیدنی شیرین باشد، شدت ریفلاکس بیشتر خواهد شد.

آب بهترین ملین برای دستگاه گوارش است و به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می کند. در افراد مبتلا به یبوست، نوشیدن آب کمک قابل توجهی به اجابت مزاج می کند. همچنین در افرادی که دچار اسهال حاد شده‌اند، از آنجا که اسهال با دفع آب و کاهش مقدار آن در بدن همراه است، جبران آب دفع شده ضرورت دارد.

بدون تردید نوشیدن آب موجب پُر شدن بخشی از حجم معده می‌شود و احساس سیری کاذب به فرد دست می دهد، اما این موضوع ربطی به نوشیدن کافی آب ندارد و نمی‌توان گفت که نوشیدن آب جلوی تغذیه مناسب را می‌گیرد.

به هر حال زمانی که بدن به آب نیاز داشت، این نیاز باید رفع گردد، اما در مورد کودکان ایجاد احساس سیری کاذب پس از نوشیدن آب، ممکن است موجب ‌شود که کودک غذای کافی نخورد.

در مجموع ، رعایت اعتدال در همه امور از جمله خوردن و آشامیدن برای حفظ سلامتی بدن ضروری است.

دکتر سیاوش ناصری مقدم - فوق‌ تخصص گوارش

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات گوارش دانشگاه علوم پزشکی تهران

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

چگونه روزی 8 لیوان آب بنوشیم؟

نوشیدن آب سرد با غذا مضر است

عادات غلط غذایی

آب نه لاغر می کند و نه چاق!

سوالاتی درباره نوشیدن آب

نقش آب در بدن

کم آبی؛ خطری در تابستان

روزانه دو لیتر مایعات بنوشید

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نكنید

مضرات زیاد نوشیدن آب

فواید مصرف آب و مایعات

برای جلوگیری از بروز کم آبی ، چه مقدار آب و مایعات نیاز داریم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.