تبیان، دستیار زندگی
ورزشكاران با مصرف مواد قندی مشكل تغذیه‌ای نخواهند داشت روزه گرفتن تاثیری در فعالیت ورزشكاران ندارد با توجه به اینكه بیشتر ورزشكاران ما را مردم عادی تشكیل می‌دهند كه مشغول به انجام ورزش‌های عمومی و همگانی هستند توجه به تغذیه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه رمضان و تغذیه ورزشكاران

ورزشكاران با مصرف مواد قندی مشكل تغذیه‌ای نخواهند داشت
روزه گرفتن تاثیری در فعالیت ورزشكاران ندارد


با توجه به اینكه بیشتر ورزشكاران ما را مردم عادی تشكیل می‌دهند كه مشغول به انجام ورزش‌های عمومی و همگانی هستند توجه به تغذیه این قشر از جامعه امری مهم و ضروری است.

دكتر محمدرضا رمضان‌پور، استاد تغذیه دانشگاه آزاد مشهد با بیان این مطلب افزود: نحوه تغذیه ورزشكاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در ماه مبارك رمضان با هم تفاوت دارد.

وی در ادامه افزود: در روزهای عادی سال وعده غذایی روزانه سه وعده است كه در روزهای ماه مبارك رمضان تبدیل به دو وعده می‌شود كه از لحاظ انرژی دریافتی تغییری حاصل نمی‌شود و تنها از لحاظ كمبود مواد قندی احتمال بروز مشكل در ورزشكاران وجود دارد.

رمضان پور در خصوص نیازهای بدن ورزشكار در این ماه اظهار داشت: نیازهای ورزشی كه برای اكثر ورزشكاران وجود دارد بیشتر در مواد قندی و كربوهیدرات‌هاست كه مقدار ذخیره آن‌ها در بدن محدود است و در مردم عادی كه به صورت غیرحرفه‌ای ورزش می‌كنند، حداكثر میزان ذخیره این مواد ‌‌350 گرم است و به دلیل اینكه مغز انسان تنها مواد قندی مصرف می‌كند ممكن است ورزشكار با كمبود مواد قندی در بدن مواجه شود.

وی افزود: به همین دلیل امكان دارد كمبود قند در بدن باعث بروز مشكلاتی شود كه ورزشكاران روزه‌دار می‌توانند با مصرف مواد قندی و كربوهیدرات‌ها مانند ماكارونی، عسل، سیب زمینی،قند و شیرینی‌جات در فاصله بین سحر و افطار این كمبود را جبران كنند.

وی خاطر نشان ساخت: ورزشكاران كه بعد از افطار تمرین می‌كنند نیز باید پس از تمرین با مصرف مواد قندی از بروز مشكلات در بدن خود جلوگیری كنند.

دكتر رمضان‌پور در خصوص میزان مصرف مایعات در بدن ورزشكاران در ماه رمضان گفت: در شرایط آب و هوایی معتدل میزان آب مورد نیاز برای بدن غیر ورزشكاران ‌‌2/5 لیتر آب است كه از این مقدار ‌‌35 گرم در بدن ساخته می‌شود و بقیه آن را باید از مواد مصرفی به بدن وارد كرد.

وی خاطر نشان ساخت: ورزشكاران به دلیلی فعالیتی كه دارند و تعریق زیادی كه در بدن آن‌ها به دلیل تمرین وجود دارد، با مصرف ‌یك و نیم تا دو لیتر آب یا مایعات شیرین به جز چای، مشكلی از این بابت نخواهند داشت.

این استاد دانشگاه افزود: بعد از انجام فعالیت ورزشی تا زمانی كه تشنه هستیم می توانیم آب یا مایعات بنوشیم ولی مصرف مایعات با غلظت ‌‌5 درصد مواد قندی در حین تمرین و بعد از آن می‌تواند مفید‌تر باشد.

رمضان‌پور در پایان اظهار داشت: روزه گرفتن درماه رمضان هیچ تاثیری در فعالیت ورزشكاران نخواهد داشت و هیچگونه ضرری برای آن‌ها ندارد و آن‌ها می‌توانند با مصرف كافی مواد قندی مشكلی از این بابت نداشته باشند.