تبیان، دستیار زندگی
«حمید سزواری» در بزرگداشت «قیصر» در دانشگاه تهران گفت: مرگ «قیصر» برای من مرگ «امید» بود. وقتی خبر را شنیدم به نیاز این روزهای جامعه كه به او داشت گریستم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبزواری: «قیصر» بر دل ها حكومت خواهد كرد

حمید سزواری

در مراسم نكوداشت «قیصر»:

سبزواری: «قیصر» بر دل ها حكومت خواهد كرد

«حمید سزواری» در بزرگداشت «قیصر» در دانشگاه تهران گفت: مرگ «قیصر» برای من مرگ «امید» بود. وقتی خبر را شنیدم به نیاز این روزهای جامعه كه به او داشت گریستم.

به گزارش خبرنگار ادبی فارس، بزرگداشت «قیصر امین‌پور» عصر یكشنبه 13 آبان در تالار فردوسی دانشكده ادبیات با حضور خانواده این شاعر و چهره‌هایی چون «كیومرث منشی‌زاده»، «مصطفی محدثی‌خراسانی»، «حمید سبزواری»، «علی‌محمد مودب»، «حسین اسرافیلی»، «ضیاء‌الدین شفیعی»، «جواد محقق» و چهره‌های دیگر برگزار شد.

**محقق: «قیصر» نخستین خبرنگاری بود كه با من مصاحبه كرد

«جواد محقق» پس از اشاره به خاطرات دوستی خود با «قیصر» و رفت و آمدهای خانوادگی و همسایگی خود با وی، گفت: «قیصر» نخستین كسی بود كه پس از انتشار نخستین مجموعه شعر من در سال‌های 58 و 59 برای یكی از نشریات محلی با من مصاحبه كرد و من از همان‌ جا صفای چهره او را دیدم. او آن وقت‌ها دانشجوی شهرستانی بود كه تازه به تهران آمده بود.

وی به خاطره‌ دیگری از خود درباره نخستین مجموعه شعر «قیصر امین‌پور» با عنوان «در كوچه آفتاب» اشاره كرد و ادامه داد: «قیصر» حدود 15 عنوان روی كاغذ نوشته بود و از من خواسته بود عنوان مناسبی از بین آن‌ها انتخاب كنم و من نیز همان وقت شعری را برای او سرودم كه مضمون آن چنین بود: از پرسش تو جواب را می‌خواند ـ در چشم تو انتخاب را می‌خواند / هر شب كه به دل غبار غم می‌تابد ـ

در كوچه آفتاب را می‌خوانم.

**سبزواری: مرگ «قیصر» برای من مرگ «امید» بود

«حمید سبزواری» نیز در این مراسم گفت: از شاعری كه برای مردم قلم دست گرفته، می‌بایست این چنین تقدیر شود. مرگ «قیصر» برای من مرگ «امید» بود و وقتی خبر را شنیدم در جا نشستم و به حال زار خود گریستم و همچنین به نیازی كه این روزها جامعه به او داشت نیز گریستم.

این شاعر تصریح كرد: من دلم می‌خواست در مراسم خاكسپاری او شركت كنم ولی نمی‌توانستم . «قیصر»، قیصر دل‌ها بود و بعد از این قطعا بر دل‌ها حكومت خواهد كرد.

«سبزواری» با بیان اینكه بسیاری از حرف‌هایش را كه اكنون توان گفتن ندارد در مصاحبه‌ها عنوان كرده، اظهار داشت: نخستین بار او را در مسجد دزفول دیدم و او كسی بود كه خدمتگزار مردم بود و به فكر مال و منال نبود.

**نادمی: «قیصر» طلایه‌دار ادبیات انقلاب بود

«احمد نادمی»، منتقد شعر نیز در این مراسم گفت: «قیصر امین‌پور»، «سیدحسن حسینی» و «سلمان هراتی» كاری كردند كه در نوع خود تاریخی بود و آنان طلایه‌داران حركتی هستند كه ما از آن به نام ادبیات انقلاب نام می‌بریم.

وی با بیان اینكه ما قیصر را به عنوان كسی می‌شناسیم كه از سروش نوجوان وارد جامعه ادبی شد، افزود: این‌ها حنجره اعتقادات مردم شده‌اند. من اگر قرار باشد درباره شعر عاشورایی فكر كنم قطعاً «گنجشك و جبرئیل» سیدحسن حسینی را به یاد می‌آورم و اگر قرار باشد درباره انتظار فكر كنم قطعاً اشعار قیصر امین‌پور به یادم می‌آید و این‌ها كاری كردند كه ما نمی‌توانیم پدیده شعر انقلاب را انكار كنیم.

**شفیعی: همه قالب‌های شعری میزبان طبع بلند «قیصر» بودند

«ضیاء‌الدین شفیعی» نیز گفت: «قیصر» در هر عرصه‌ای كه وارد شد تحولی در آن به وجود آورد و همه قالب‌های شعری میزبان طبع بلند او بودند و تلاطم روح بیقرار او را درك كردند.

وی ادامه داد: مرگ هشت سال تمام بر گردن «قیصر» با مدارا قدم زد و سرانجام در حالی كه او چشمانش را بسته بود وی را در آغوش گرفت. بركت مرگ او كمتر از حیاتش نیست و مرگ «قیصر» سبب می‌شود كه پرده‌ها بیفتد و شعر او برای آنانی كه در این سال‌ها شعرش را درك نمی‌كردند، آشكار شد.

«اسماعیل حاكمی‌والا» استاد دانشكده ادبیات و استاد مشاور رساله دكترای «قیصر امین‌پور» در حالی كه از بیماری پاركینسون رنج می‌برد با خواندن اشعاری از مولانا و تفسیر ابیات آن، درباره واقعه از دست دادن «قیصر امین‌پور» گفت: من در باب آثار او صحبت نمی‌كنم و تنها به ادب و اخلاق این شاعر متعهد اشاره می‌كنم.

«خلیل عمرانی»، شاگرد «قیصر امین‌پور» و آخرین كسی كه رساله دكتری خود را با عنوان «غزل انقلابی» با این شاعر گذرانده در بیان ویژگی‌های «قیصر» گفت: «امین‌پور» دانشجوی پیرو خط امام بود و از آنجا كه امروز 13 آبان است روز دیگری از «قیصر» است. هر چه شخصیت ادبی «قیصر» رشد كرد فروتنی او نیز بیشتر شد و با آنكه «قیصر» حضور فیزیكی ندارد اما او هرگز نمرده است و ما باید ببینیم كه «قیصر» چه آرمان‌هایی داشت تا برویم آن آرمان‌ها را دنبال كنیم.

«استاد خاتم» از دیگر سخنرانان مراسم بزرگداشت «قیصر امین‌پور» ضمن اشاره به مقام والای شاعران در فرهنگ و جامعه گفت: اغلب حكیمان شاعرند و اغلب شاعران حكیم ولی آنچه مهم است فطرت انسانی است.

وی افزود: هر كس با هر تبلیغی بخواهد مجلس ختمی را شلوغ كند نمی‌تواند، ولی همه جا از مجالس ختم «قیصر» استقبال كردند كه این ارزشمند است.

«سعید حدادیان»، مداح اهل بیت نیز در این مراسم گفت: در نجف اشرف و در حرم امیرالمؤمنین بودیم كه برای شنیدن اخبار آمدیم و فهمیدیم ملت ایران این شاعر فقید را از دست داده و آنجا از این شاعر یاد كردیم.

در این مراسم شاعران جوانی همچون «محمد خلیلی»، «میرهادی نائینی‌زاده»، «صابر موسوی»، «محمدمهدی صیاد»، «محسن رضوانی»، «میلاد عرفان‌پور»، نمایندگان خانه دانشجویان دانشكده ادبیات دانشگاه تهران نیز سروده‌هایی را در باب از دست دادن استاد خود سرودند.

نكوداشت «قیصر امین‌پور» با پخش كلیپی از مراسم تشییع جنازه او از دانشگاه تهران و پخش نماهنگی از «محمد اصفهانی» بر روی تصاویر در حالی كه حاضران را تحت تأثیر قرار داده بود به پایان رسید.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

ناگهان چقدر زود دیر می شود ( یادنامه قیصر امین پور )

امین پور یکی از صالح ترین پرچمداران نوآوری و خلاقیت در عرصه شعر بود