تبیان، دستیار زندگی
علم هوافضا از به روزترین و پرکاربردترین علوم در دهه ی اخیر محسوب می شود. حتی می توان گفت این علم در قرنی که گذشت تعیین کننده و جایگاه بخش مهمی از حوادث بوده و در دهه ی اخیر چه در زمینه های نظامی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارگاه های هوافضا

ویژه دانش پژوهان ( شهریور 1389)آرشیو شد

اهداف:

علم هوافضا از به روزترین و پرکاربردترین علوم در دهه ی اخیر محسوب می شود. حتی می توان گفت این علم در قرنی که گذشت تعیین کننده و جایگاه بخش مهمی از حوادث بوده و در دهه ی اخیر چه در زمینه های نظامی و چه در زمینه های تحقیقاتی به سرعت پیشرفت نموده است. آشنایی با این علم و شناساندن کاربردی آن و بهره جستن از فضاهای علمی نو و جذاب و سرگرم کننده ی هوافضا برای دانش آموزان در مدارس نوین، باعث می شود تا این علم جایگاه واقعی و مناسب خود را در کشور عزیزمان ایران بیابد تا بتوان امید داشت که آینده ای پرتحرک و قدرتمند را برای میهنمان رقم بزنند.

مطابق تجربیات ارزنده ی مربیان گروه و با توجه به مبانی روش پژوهش بنیاد، مناسب تر است تا در کارگاه های هوافضا، دانش پژوه با ورود سریع به روند ساخت و مشاهده ی دستاوردهای عملی، به موضوعات مطرح شده علاقه مند گردد که با توام شدن علاقه و تلاش بتواند روند آموزش را به بهترین نحو دنبال کند. به این منظور شرکت دانش و بینش نیوند با حمایت و هماهنگی موسسه تبیان، کارگاه های هوافضا را برای دوره های راهنمایی و دبیرستان برگزار می کند.

سمینار عمومی : آشنایی با علم هوافضا

اکثر دانش آموزان علم هوافضا را به درستی نمی شناسند و آن را با خلبانی یا چیزهایی شبیه به  آن اشتباه می گیرند. اما علم  هوافضا از علوم جدید و به روزی محسوب می شود که گسترش سریع آن در شاخه های مختلف اعم از هوانوردی و ترابری و نظامی و ... باعث شده تا روند اطلاع رسانی و همراه شدن بدنه ی اجتماع با آن  به سرعت پیشرفت متناسب نباشد. دیگر این که خیلی از علوم این رشته چون کاربردھای نظامی دارد از پخش شدن اطلاعات و شناخت عمومی آن جلوگیری می شود. مخصوصا در کشور ما این موضوع می تواند به ناشناس ماندن این فن کمک کند. هوافضا  با توجه به سابقه ی کوتاه و بسیار تاثیر گذاری که در کشور ما دارد نیازمند اطلاع رسانی و شناساندن این علم استراتژیک به همه ی مردم  است مخصوصا دانش آموزان امروز که به قطع سازندگان آینده ی کشور عزیزمان ایران هستند.

در کارگاه عمومی هوافضا تلاش بر این است تا در یک سمینار عمومی که در سرفصل های زیر این علم به دانش آموزان معرفی شود:

1. تاریخچه و چگونگی پیدایش هوافضا

2. بررسی تاثیرات هوافضا در حوادث بزرگ تاریخ و جهان و نمود برتری هوایی

3. جایگاه امروزی هوافضا در دنیا و ایران

4. جایگاه دانشگاهی رشته ی هوافضا

5. معرفی جایگاه شغلی رشته هوافضا

امید است تا با برگزاری این سمینار و صحبت های تخصصی تر در زیرگروه های کارگاهی باعث تبیین درستی از جایگاه این علم تاثیرگذار در ذهن دانش آموزان باشیم تا بتوانیم قله های اقتدار و کرامت را در آینده های نه چندان دور فتح کنیم.

کارگاه اختصاصی :

1. کارگاه ساخت گلایدر HLG

گلایدرهای دست پرتاب، محصولات کارگاهی خوبی هستند برای آموزش دادن مفاهیم نیرو و تعادل و بررسی آن ها به صورت کاملا محسوس و قابل لمس برای دانش آموزان. برنامه ی کارگاه در ابتدا با توضیحاتی کلی در مورد تئوری پرواز و انواع هواپیماها و بررسی بیشتر در مورد گلایدرها شروع می شود و با آموزش نقشه خوانی و آموزش نحوه ی ساخت HLG و ساخت در کارگاه ادامه می یابد. هدف ضمنی از ساخت این گلایدر ها آشنایی با چوب بالسا و کار با آن و بهتر کردن دقت در کار دانش آموزان است.

کارگاه¬های هوافضا ویژه دانش پژوهان ( شهریور 1389)

2. کارگاه ساخت گلایدر UCONTROL

هواپیمای کنترل لاین از دسته ی هواپیماهای مدل محسوب می شود که رشته ای ورزشی و جذاب در فدراسیون هوانوردی نیز می باشد. این نوع هواپیمای مدل به وسیله ی دو رشته سیم که بین هواپیما و دستگیره ی دست کنترل کننده، کشیده شده در محیط دایره ای می چرخد و هدایت می شود.

سعی می شود تا در این کارگاه یک مدل از این نوع ساخته شود و شرکت کنندگان با این دریچه به دنیای هواپیمای مدل وارد شوند.

3. کارگاه ساخت راکت آبی پرتابه ای همراه با لانچر

ساخت راکت آبی با چتر نجات برای پرتاب عمود و یا بدون آن برای حرکت پرتابه ای، ساده، مهیج و سرگرم کننده است و سرگرمی خوبی است برای اوقات فراغت فرزندان. در حالی که می توان خیلی از اصول حرکتی و نیرویی را در آن به دانش آموزان منتقل کرد. راکت آبی نوعی راکت پرتاب شونده با نیروی پیشران آب و هوای فشرده است که به این بهانه در کارگاه به طرز عملکرد موشک ها نیز پرداخته می شود.

ساخت راکت آبی به خودی خود خیلی کار سختی به نظر نمی آید، البته دقت در مراحل ساخت آن خود برای نزدیک شدن به پرتابی ایده آل لازم است. به همین دلیل در این کارگاه علاوه بر یاد دادن نکات و ساخت خود راکت به آموزش و ساخت یک نوع لانچر خوب و بهینه نیز پرداخته می شود.

کارگاه¬های هوافضا ویژه دانش پژوهان ( شهریور 1389)

4. کارگاه ساخت راکت آبی با چتر نجات همراه با لانچر

در این قسمت علاوه بر همه ی توضیحاتی که در راکت آبی معمولی گفته شد، باید اشاره کرد که راکت آبی با چتر نجات برای پرتاب های عمود استفاده می شود که بتواند با چتر نجات موقع فرود بازیابی شود.

ساخت خود چتر و مکانیزم باز شدن آن، علاوه بر ساخت راکت و سکوی پرتاب (لانچر) موضوعیت دارد.

5. کارگاه ساخت بالن هوای گرم

بالون ها از اولین وسایل پرنده ای بودند که انسان ها به آن رسیدند و توانستند از آن استفاده کنند و همیشه مورد توجه عموم افراد بوده، به دلیل نوع خاص پرواز و در دسترس تر بودن این وسیله.

علاوه بر تئوری ها و تاریخچه ی مربوط به بالون ها در کارگاه ساخت، بالونی ساده و قابل پرواز را شرکت کنندگان می سازند تا در انتها به پرواز در بیاورند.

6. کارگاه ساخت هاور کرافت

هاورکرافت وسیله نیمه پرنده ی دوزیستی است که هم در خشکی و هم در آب می تواند حرکت کند که با فشار خروج هوا در فاصله ای نزدیک از سطح معلق می ماند.

این وسیله در کارگاه ساخته و  به سبک رادیو کنترل در دو بعد هدایت می شود. مکانیزم های حرکتی دستگاه ساخته شده در کارگاه مانند نمونه ی واقعی آن می باشد.

کارگاه¬های هوافضا ویژه دانش پژوهان ( شهریور 1389)

7. کارگاه هوانوردی

خلبانی آرزویی است که اکثر کودکان با آن بزرگ می شوند!! اما این آرزو واقعیت نمی یابد مگر با آشنایی با علم هوانوردی. در این علم اصول پرواز، انواع هواپیماها، تکنیک های پروازی و مانورها و ... و هر آن چه یک هوانورد باید بداند، آموزش داده می شود. در این کلاس در بخش عملی سعی شده با آماده کردن شبیه سازهای پرواز به آموزش کارگاهی اصول خلبانی و خلبانی هواپیمای مدل پرداخته شود.

برنامه زمان بندی:

کارگاه ویژه دبیران و کار آموزان: روز سه شنبه مورخ 23/06/89 ساعت 9 الی 18

کارگاه ویژه دانش آموزان: روز چهارشنبه مورخ 24/06/89 ساعت 9 الی 18

مکان: بزرگراه آیت اله صدر، خیابان قیطریه، پارک قیطریه فرهنگسرای ملل

برآورد هزینه:

عناوین کارگاه ها

ظرفیت کارگاه

هزینه هر شرکت کننده(دبیر)ریال

هزینه هر شرکت کننده (دانش آموز)ریال

کارگاه ساخت گلایدر HLG

12 نفر

270000

235000

کارگاه ساخت گلایدر UCONTROL

8 نفر

320000

270000

کارگاه ساخت راکت آبی پرتابه ای همراه با لانچر

16 نفر

210000

185000

کارگاه ساخت راکت آبی با چتر نجات همراه با لانچر

8 نفر

380000

330000

کارگاه ساخت بالن هوای گرم

12 نفر

200000

170000

کارگاه ساخت هاورکرافت

8 نفر

500000

450000

کارگاه هوانوردی

12 نفر

260000

220000

مراحل ثبت نام:

1. تکمیل فرم ثبت نام

2. واریز هزینه شرکت در کارگاه با توجه به جدول فوق به شماره حساب سیبا (بانک ملی) 0101692812002  به نام موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

توجه: لطفا در انتخاب کارگاه و مبلغ پرداخت مربوط به آن دقت فرمایید. هزینه پرداخت شده قابل برگشت نخواهد بود.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: بخش پروژه های دانش آموزی

تنظیم: فاطمه گودرزی