تبیان، دستیار زندگی
در حالی که نمایشگاه بین المللی قرآن کریم روزهای پایانی هجدهمین دوره خود را سپری می‌کند، استقبال گسترده از بخش‌های مختلف نمایشگاه همچنان ادامه دارد. اگرچه برخی بخش‌ها با برگزاری مراسم پایانی خود پیش از مراسم اختتامیه نمایشگاه در روز جمعه، به کار خود پایان.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال 2000000 نفر از نمایشگاه قرآن

نمایشگاه قرآن

در حالی که نمایشگاه بین المللی قرآن کریم روزهای پایانی هجدهمین دوره خود را سپری می‌کند، استقبال گسترده از بخش‌های مختلف نمایشگاه همچنان ادامه دارد. اگرچه برخی بخش‌ها با برگزاری مراسم پایانی خود پیش از مراسم اختتامیه نمایشگاه در روز جمعه، به کار خود پایان می‌دهند.

بازدید دکتر خواجه سروی از نمایشگاه قرآن

دکتر خواجه سروی؛ معاون فرهنگی وزیر در بازدید از نمایشگاه قرآن گفت: وزارت علوم در بخش دانشجویی پیش از این مسابقات متعدد قرآنی به صورت منطقه‌ای، استانی و دانشگاهی برگزار می‌کرده که امیدواریم در ادامه این مسیر در سال تحصیلی 89-90 مسابقات قرآن کارکنان و همایش قرآنی ویژه هیات علمی دانشگاه‌ها را برگزار کنیم.

وی در گفت‌و‌گو با ستاد خبری نمایشگاه بیان کرد: در شورای معاونان وزارت علوم، برگزاری المپیاد معارف و علوم قرآنی مورد تصویب قرار گرفته که بر این اساس سازمان سنجش موظف به برگزاری المپیاد معارف و علوم قرآنی در ردیف المپیاد‌های معروف علمی خواهد بود.

خواجه سروری همچنین برگزاری جشنواره ایده‌های برتر که یک بخش مجزا برای ایده‌های قرآنی است را از جمله برنامه‌های پیش روی وزارت علوم عنوان کرد.

برگزاری مراسم اختتامیه بخش عکس

مراسم اختتامیه بخش عکس نمایشگاه قرآن، امروز چهارشنبه (10 شهریور) در سالن شهید مفتح برگزار می‌شود. در این مراسم که ساعت 21:15 با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی؛ رئیس نمایشگاه و قائم مقام قرآنی وزیر ارشاد برگزار می‌شود، جوایز نفرات برگزیده بخش عکس و جشنواره عکس شمس نیز اهدا خواهد شد.

5 سکه بهار آزادی به همراه کمک هزینه حج، 3 سکه بهار آزادی به همراه کمک هزینه سفر به سوریه و 2 سکه بهارآزادی به همراه کمک هزینه سفر به مشهد مقدس جوایز برگزیدگان این بخش از اول تا سوم است. همچنین به تمامی عکاسانی که آثارشان به بخش عکس نمایشگاه راه یافته بود نیز 70 هزار تومان پرداخت شده است.

ارائه نمایش‌های قرآنی در لوح‌های "پیام‌آوران وحی"

مرکز هنرهای نمایشی رادیو، مجموعه‌‌ای از نمایش‌های مختلف که بر اساس قصه‌های قرآنی یا الهام از شخصیت‌های قرآنی تهیه کرده را در قالب لوح‌های فشرده با عنوان "پیام‌آوران وحی" در نمایشگاه قرآن کریم عرضه کرده است.

این مجموعه‌های نمایشی شامل زندگی بسیاری از پیامبران از جمله حضرت عیسی(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت یوسف(ع)، حضرت یعقوب(ع)، حضرت ابراهیم(ع) و ... است.

بنا به گفته محمود زنده‌نام؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو، بازدیدکنندگان نمایشگاه استقبال خوبی از لوح‌های "پیام‌آوران وحی" کرده‌اند.

رقابت مدارس قرآنی در نمایشگاه

مدارس قرآنی حاضر در روزهای پایانی نمایشگاه ضمن معرفی فعالیت‌ها و امکانات خود، شیوه‌هایی مختلفی را برای جذب کودکان و نوجوانان به کار گرفته‌اند.

یکی از شیوه‌های جذب دانش‌آموزان را می‌توان در گرفتن شماره تماس و نشانی دانش‌آموزان دید که از سوی برخی از غرفه‌ها انجام می‌شود. این مدارس پس از نمایشگاه، توضیحات بیشتر درباره مدارس را از طریق تماس تلفنی و دعوت والدین به مدارس ارائه خواهند داد.

برگزاری مسابقات کوتاه‌مدت و روزانه از مفاهیم قرآنی، پیامکی، بلوتوثی با قرعه‌کشی‌های روزانه از جمله فعالیت غرفه‌های مدارس قرآنی است. در تعدادی از این غرفه‌ها نیز دانش‌آموزان برتر حفظ و قرائت به نمایندگی از کلیت دانش‌آموزان آن مدرسه، مهمان غرفه و پاسخگوی بازدیدکنندگان هستند.

انتفاضه اقتصادی در نمایشگاه قرآن کریم

ستاد خبری نمایشگاه در این رابطه خبر داده است که انتفاضه اقتصادی که با دو محور تقویت شبکه مالی و اقتصادی مقاومت اسلامی از طریق کمک‌های مستمر مردمی و تضعیف شبکه مالی و اقتصادی اسرائیل از طریق تحریم کالاهای صهیونیستی ایجاد شده است، در نمایشگاه قرآن به جمع‌آوری کمک‌های مالی مردمی پرداخته است.

این جمعیت که با حضور دانشجویان تشکل‌های بسیج دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت، جنبش دانشجویان جهان اسلام، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جامعه اسلامی شکل گرفته، در راستای مردمی‌کردن طرح و ارائه یکی از جلوه‌های جهاد مالی که در قرآن کریم به کرات به آن اشاره شده، اقدام به برپایی غرفه "انتفاضه اقتصادی" در نمایشگاه کرده‌ است.

علاوه بر توزیع برخی محصولات فرهنگی و معرفی کالاهای صهیونیستی و اعلان فتوای مراجع، برای شرکت در طرح امداد نیز از بازدیدکنندگان دعوت می‌شود.

در این غرفه، شماره کارت کمک مالی به جهاد در حزب‌الله لبنان و شماره پیامک برای معرفی به نزدیک‌ترین پایگاه برای جهاد در فلسطین در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

استقبال از نمایشگاه قرآن تا مرز 2000000 نفر

تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه در هفته پایانی بیش از یک ملیون و هشتصد هزار نفر اعلام شده است که با استقبال پرشور مردم از این نمایشگاه در روزها و شب‌های پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود بیش از دو ملیون نفر از نمایشگاه بازدید کنند.

قلم گویای قرآن یاسین؛ وسیله‌ای ساده برای یادگیری و حفظ قرآن

برای اولین بار در نمایشگاه قرآن وسیله‌ای عرضه شده که بوسیله آن، بدون استفاده از کامپیوتر می‌توان اقدام به آموزش قرآن کریم کرد.

این قلک که توسط موسسه یاسین در نمایشگاه عرضه شده، قابلیت تلاوت قرآن و امکان تکرار آیات با هدف تسهیل قرائت قرآن کریم را دارد. به نحوی که به محض ارتباط نوک قلم با صفحات قرآن کریم، شروع به تلاوت آیات قرآنی که به آن اشاره شده، می‌کند.

این وسیله الکترونیک که همراه یک جلد قرآن کریم در غرفه این موسسه عرضه می‌شود، امکان قرائت را برای فرد ایجاد می‌کند و به منظور حصول اطمینان از قرائت صحیح، امکان تکرار آنچه را که فرد می‌شنود نیز فراهم کرده است.

در این وسیله تلاوت استادان پرهیزکار، منشاوی، عبدالباسط، العفاسی و الغامدی با ترجمه فارسی آیت‌الله مکارم شیرازی تعبیه گردیده است. صدای تلاوت توسط یک بلندگوی تعبیه شده بر روی قلم به صورت واضح شنیده می‌شود و در صورت تمایل می‌توان از هدفون استفاده کرد. این وسیله می‌تواند سوره، آیه و صفحه را از هر جای معینی از قرآن کریم بخواند. با قرار دادن قلم روی آیه یا شماره صفحه و یا نام سوره، قسمت موردنظر را قرائت می‌شود.

تنظیم: هومن بهلولی