تبیان، دستیار زندگی
خواندنی ترین باورهای عامیانه مردم! (جالب)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواندنی‌ترین باورهای عامیانه مردم!

چشم زخم

در میان مردم باورهای جالب و شاید بشود گفت خنده‌دار و البته غلط و خرافی فراوانی وجود دارد. عقل سلیم آدمی از خرافات گریزان بوده و ادیان مقدس آسمانی و پیامبران الهی همه در پی زدودن این باورهای بی پایه و اساس و غیر منطقی از زندگی انسانها بوده‌اند تا آنها با اندیشه‌های صواب به سعادت رهنمون شوند. از پیامبر مکرم اسلام بسیار آمده است که ایشان برای دریدن پندارهای واهی و برپایی مکارم اخلاق مبعوث شده‌اند.

اکنون برخی از باورهای عامیانه را برایتان می‌آوریم تا کمی بخندید و آنگاه خود و دیگران را از این اوهام برحذر دارید.

1- اگر هنگام انجام کاری عطسه بیاید با گفتن اینکه خدا مصلحت ندانسته از انجام کار پرهیز می کنند و از نیمه راه رفته بر می‌گردند. اگر عطسه دو بار بیاید، حمـل بر شتــاب می‌کنند و بر سرعت انجـــام کـار می‌‌افزایند.

2- خارش کـف پا را حمل بر در پیش بودن سفــر و خاریدن کف دست را به رسیدن مـال و منال تعبیر می‌کنند.

3- اگر هنگام درآوردن کفش از پا، یک لنگه آن به روی لنگه دیگر افتد و یا اگر بدون مناسبت و بدون مقدمه ای نام کسی بر زبان جاری شود می گویند:" دارند در جایی غیبت تو را می‌کنند".

4- چنانچه در هنگام صرف چای، استکان ها ـ معمولاً سه الی چهار ـ پشت سر هم قرار بگیرند و یا یک عدد تفاله بزرگ و دراز داخل چای به صورت عمودی قرار بگیرد می‌گویند حتماً در ساعاتی دیگر مهمان خواهند داشت.

5- اگر گوش کسی بخارد و فردی از آن خانواده در مسافرت باشد می گویند مثل اینکه می خواهد برگردد.

6- از گرفتن ناخن در روز شنبه و موقع شب خودداری می‌کنند چرا که اعتقاد دارند این کار عمر را کوتاه می‌کند.

7- هر گاه کودکی دندان شیری‌اش می‌افتد دندان شیری بچه را به طرف کلاغ در پشت بام می‌اندازند و به کودک یاد می دهند که جملات زیر را تکرار کند: « ای کلاغ برای من دندون بیار، و توی جیبت برام قاقا بیار»

8- اگر بچه‌ای بترسد و یا مریض و بیمار شود پیراهن وی را در برابر چشمانش می‌‌سوزانند تا ترس و مرض از وی دور شود.

9- معمولاً بچه و نوزاد را روی طاقچه قرار نمی‌دهند و اعتقاد دارند این کار خوش یمن نیست.

10- اگر فردی بترسد 41 تکه پنبه را درون ظرفی گذاشته و در آستانه در روی دلش به وسیله فرد غریبه‌ای آتش می‌زنند و یا به اندازه قد فرد پنبه را طول داده و باز آتش می‌زنند تا این پنبه در روی دلش تمام شود و خاکستر حاصل از سوختن پنبه را به بند پاهایش می‌مالند تا ترسش بریزد.

خرافات، چشم زخم

11- برای اینکه بدانند یک نفر از چه چیزی ترسیده مقداری نمک را موقع خواب زیر بالش و متکای فرد قرار داده ـ روز چهارشنبه گذاشته و روز شنبه بر می‌دارند ـ و پس از سه روز در روز شنبه نمک را با آب ترکیب و سپس جوشانده آن را در زیر ناودان قبله بالای سر فرد روی یک سینی فلزی می ریزند و تصویر چیزی که فرد ترسیده روی سینی شکل می‌بندد.

12- پس از پایان داد و ستد، اگر وزنه ای روی ترازوی صاحب مغازه جا مانده باشد زود بر می‌دارند چرا که معتقدند تا زمانی که وزنه روی کفه ترازو باشد مشتری دیگری وارد مغازه نمی‌شود.

14- برخی معتقدند اگر کسی دست های خود را آن قدر باز کند که بتواند با دو دست چهارچوبه دروازه درب اتاق را بگیرد از آن خانه مرده بیرون می‌آید و عده‌ای هم معتقدند که برکت از آن خانه رخت بر می‌بندد و برای خنثی کردن این اثر چند بار با دست ها کف می‌زنند.

15- اگر مردم حادثه ناگوار و خارق العاده‌ای را مشاهده کنند و یا بشنوند، لالـه گوششان را می‌کشند ومی‌گویند:"خدا بد نیاره "و بدین ترتیب بلا را از خود دور می‌کنند.

17- مردم جویدن آدامس و نگاه کردن به آینه را در شب نکوهش کرده و خوش یمن نمی‌دانند.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی کاربر Amirani89

زندگی زیباست! حتماً بخوانید

به جای کوسه بودن دلفین باشیم!

نامه بدون نقطه به پادشاه ایران

تقویم جدید ماه مبارک رمضان (جالب)

هوش کلاغ را دست کم نگیرید!

25 مرگ عجیب و جالب

اولین های مذهبی

آیا ماهی ها می خندند؟

اگر کسی رو دوست داری؟

امضایی شیک و جالب داشته باشیم

از زندگی چه آموخته اید؟

8 راز زندگی انشتین

مودب باش چاق نشی!

چیستان بیل گیتس

ساعتی سه محور

محبوب ترین اسکرین سیور در آمریکا

نکات جالب و عجیب اعداد و حروف انگلیسی

آنلاین چهره سازی کنید

اسم تان را به خط میخی ببینید

اتفاقاتی که برای یک سیب افتاد