تبیان، دستیار زندگی
از این جهت «شهید» را «شهید» گفته‏اند كه خداوند و فرشتگان گواهی می‏دهند كه او اهل بهشت است و در روز قیامت از وی می‏خواهند كه با پیامبر (ص) درباره اعمال و كردار امم پیشین شهادت بدهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی را می توان شهید نامید؟

«شهید» كسی است كه برای برقراری عدالت قیام می‌كند، خود را در راه خدا فدا كرده و برای رسیدن به رضا و وصال محبوب، از هستی خود هجرت می‌كند.

شهدا

واژه «شهید» در قرآن كریم فراوان به چشم می‏خورد؛ شهید از اسماء حسنای الهی است و در لغت به معنی كسی است كه در گواهی ‌دادن خود امین باشد و نیز گفته‏ شده است شهید به معنی كسی است كه هیچ چیز از علم او پوشیده نیست و به معنی حاضر هم به كار رفته است.

شهید بر وزن فعیل و صیغه مبالغه است؛ وقتی علم به طور مطلق و بدون قید در نظر گرفته شود، بر ذاتی كه به آن متّصف شده «علیم» اطلاق می‏شود و چنانچه مقصود، اطلاع از امور نهانی باشد، متّصف به آن را «خبیر» می‏گویند و هرگاه اطلاع از امور ظاهر مراد باشد از آن به «شهید» تعبیر می‏‌شود.

نكته قابل توجه این است كه چرا به كسی كه در راه خدا كشته می‏شود «شهید» می‏گویند؟ و آیا كسانی كه در غیر از مسیر حق حركت می‌كنند و كشته می‌شوند، شهید هستند یا خیر؟

به كسی كه خود را در راه خدا فدا كرده و برای رسیدن به رضا و وصال محبوب از هستی خود، در این عالم صرف نظر كرده و از تمام لذائذ مادّی دست كشیده «شهید» اطلاق می‏كنند.

از این جهت «شهید» را «شهید» گفته‏اند كه خداوند و فرشتگان گواهی می‏دهند كه او اهل بهشت است و در روز قیامت از وی می‏خواهند كه با پیامبر (ص) درباره اعمال و كردار امم پیشین شهادت بدهد.

همچنین «شهید» زنده، شاهد و حاضر است و می‏بیند و برای آنكه كرامت‌ها و نعمت‌هایی را كه به سبب كشته شدنش در راه خدا برایش آماده شده می‏بیند.

به این دلیل به فردی كه در راه خدا كشته می‌شود، «شهید» می‌گویند كه در راه گواهی دادن به حق و در راه امری كه برای خداست قیام كرده به گونه‏ای كه هستی خود را در آن راه از دست داده و راهنمای دیگران است و فرشتگان هنگام كشته شدن گواهی دهند كه او در راه خدا كشته شده و در نزد او حاضرند.

 معانی شهید در قرآن :

در آیات مباركه قرآن كریم 55 بار كلمه «شهید» و «شهداء» ذكر شده كه به معنی گواه، حجّت، حاضر، آگاه و مقتول در راه خدا به كار رفته است. آیه 69 سوره نساء  تنها آیه‏ای است كه در آن بر مقتول فی سبیل اللّه «شهید» اطلاق شده است و خداوند در این آیه می‌فرمایند «وَمَن یُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِم مّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِیقًا» است.

فخر رازی در تفسیر این آیه چنین آورده است «شهید بر وزن فعیل به معنی فاعل است و او كسی است كه گاهی با دلیل و بیان و زمانی با سلاح به صحّت دین خدا گواهی می‏دهد». پس شهداء كسانی هستند كه به عدالت قیام كرده‏اند و خداوند از آنان در آیه 18 سوره آل عمران یاد كرده و فرموده است «شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قآئِمًَا بِالْقِسْطِ».

مفسران دیگر از قبیل شیخ طوسی و صاحب مجمع البیان و محمد بن حریر طبری و دیگران، در تفسیر این آیه گفته‏اند كه منظور از «شهداء» كسانی هستند كه در راه خدا برای رضای او به منظور برقراری حق كشته می شود.

رسول اكرم (ص) در جایی فرمودند «ما یجد الشهید من الم القتل الاّ كما یجد احدكم من الم القرصه» شهید درد قتل را احساس نمی‏كند مگر به اندازه‏ای كه یكی از شما درد نیشگون را احساس می‏كند.

عتبة بن عبد السلمی از رسول خدا (ص) روایت كرده است كه آن حضرت فرمود «كشته شدگان بر سه گونه‏اند یكی از آنها مؤمنی است كه با جان و مالش در راه خدا جهاد كرده و هنگامی كه با دشمن برخورد می‏كند به جنگ ادامه می‏دهد تا كشته شود». پیامبر (ص) درباره این‏گونه افراد فرمود «او شهید آزمایش شده‏ای است كه در سراپرده (كرامت و رحمت) زیر عرش خداوند است كه پیامبران جز از لحاظ رتبه نبّوت بر او برتری ندارند».

اهداف قانون جهاد و دفاع در قران :

در این آیه 39 سوره شریفه انفال آمده است «و َقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةً وَیَكُونَ الدِّینُ كُلُّهُ لِلّه؛ با كفار بجنگید تا آشوبی نماند و به طور كلی دین از آن خدا باشد» این آیه غرض جهاد و شهادت را پیكار و فداكاری در راه اسلام به منظور برطرف كردن ستم، دفاع از عبادت و مراكز عبادی، روی كار آمدن مردم شایسته و با ایمان و هدف از جهاد و شهادت را تلاش در راه خدا برای رفع فتنه و همگانی شدن دین خدا معرفی كرده است.

شهید بر وزن فعیل به معنی فاعل است و او كسی است كه گاهی با دلیل و بیان و زمانی با سلاح به صحّت دین خدا گواهی می‏دهد

قرآن كریم در آیه 12 سوره توبه در خصوص اقدام علیه پیشوایان كفر و ریشه‏كن كردن آنان می‌فرماید «فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنتَهُونَ» و در آیه 76 سوره نساء در زمینه رفع كید و خدعه شیطان‏صفتان و توجه دادن به این‏كه اولیاء شیاطین نمی‏توانند در مقابل مسلمین استقامت ورزند، می‌فرماید «فَقَاتِلُواْ أَوْلِیَاء الشَّیْطَانِ إِنَّ كَیْدَ الشَّیْطَانِ كَانَ ضَعِیفًا».

«أَلاَ تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَّكَثُواْ أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّواْ بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ» آیه 13 سوره توبه است كه به مبارزه با پیمان‏شكنی و كسانی كه با زور و قلدری رفتاری می‏كنند و به پیشوای مسلمین ستم روا می‏دارند اشاره داشته است.

عظمت شهید :

«شهید» آن ‏قدر ایثار و گذشت كرده است كه برای دستور معبود خویش آنچه را كه از همه چیز برایش با ارزش‌تر است؛ یعنی هستی خود را در طبق اخلاص می‏نهد و در راه او ایثار می‏كند؛ او برای پیوستن به ابدّیت و نایل شدن به رضای آفریدگار خویش تلاش می‏كند تا اینكه از این كالبد می‏ رهد و به لقای محبوبش می‏رسد و آن وقت است كه شاهد مقصود را در آغوش می‏گیرد و سرور و ابتهاج به او دست می‏دهد و سخنانی از قبیل «فزت و ربّ الكعبه» و «الرّفیق الا علی خیر مستقرا و احسن مقیلا» را بر زبان جاری می‏سازد.

در سال دوّم هجرت به فرماندهی ابوجهل سپاه انبوهی به بهانه حفظ كاروان تجارتی قریش از تعرّض و دستبرد مسلمین، به سوی مدینه به راه افتاد و در محل «بدر» اطلاع یافتند كه آن كاروان بدون اینكه با خطری مواجه شود، به سلامت بطرف مكه رفته است. ابوجهل به یكباره تصمیم خود را علنی كرد و رسما به مسلمین اعلان جنگ داد.

این جنگ از همه جهت به نفع مسلمین پایان یافت و این، اوّلین صف ‏آرایی و دفاع مسلمین در مقابل كفّار بود و قریب 70 تن از كافران كشته شدند و نیز 14 تن از مسلمانان كه 6 نفر آنان از مهاجران و 8 تن دیگر از انصار بودند به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

ابن عباس گفته است پس از جنگ بدر مردم می‏گفتند فلان كس و فلان كس مردند. خداوند در آیه 154 سوره بقره وی را از این گفتار نهی كرد و فرمود «وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ».

بنابراین «شهید» كسی است كه تمام وجود خویش را یكجا در راه افكار مقدّسی نفی می‏كند كه اصل و منشاء آن تقدسی است كه همه به آن اعتقاد دارند پس طبیعی است كه تمام تقدّس‌های آن افكار و اهداف یكجا به وجود نفی شده‏اش انتقال یابد.

مطالب مرتبط :

برکات زیارت شهدا

تصاویر رهبر و خانواده های شهدا

فلسفه تدفین شهدا در دانشگاه ها

چهل حدیث در مورد شهید و شهادت

شرط گذر از سیم خار دار

شرط گذر از سیم خار دار!(قسمت دوم)

شهید از منظر قرآن و سنت

تعریف شهادت

فارس

تنظیم : فرهنگ پایداری تبیان