تبیان، دستیار زندگی
من محمدصادق شاکری و همکارانم آقایان محمدحسین بلندی فرد و محمدامین طباطبایی هستند. پروژه ما مربوط به محلول مغناطیسی است. که در نهمین جشنواره ی پروژه های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان شهید بهشتی کاشان، محلول مغناطیسی

مصاحبه با دانش آموزان شهید بهشتی کاشان، محلول مغناطیسی

تبیان: لطفا خود را معرفی کنید. 
من محمدصادق شاکری و همکارانم آقایان محمدحسین بلندی فرد و محمدامین طباطبایی هستند. پروژه ما مربوط به محلول مغناطیسی است. که در نهمین جشنواره ی پروژه های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم. این محلول دارای خاصیت مغناطیسی است و از سه بخش اصلی تشکیل شده: "مگنتیک سولید" یا همان ذراتی که دارای خاصیت مغناطیسی هستند، " سورفاکتانت" که به عنوان پایدارکننده در محلول استفاده می شود و "بخش محلول اصلی". اندازه ذرات مغناطیسی موجود در این محلول که خاصیت مغناطیسی دارند حدود 10 نانومتر و حتی ریزترهستند. هرچه این ذرات ریزتر باشند خاصیت محلول بهتر بروز می یابد. این ذرات پس از مدتی به یکدیگر می چسبند و تشکیل کلوئید می دهند. با ته نشین شدن، خاصیت خود را از دست می دهند. به همین دلیل ما از این سورفاکتانت ها یا پایدارکننده استفاده کردیم که اطراف این ذرات را می پوشانند و مانع به هم چسبیدن و ته نشین شدن آنها می شود.

تبیان: این تحقیق را خودتان تهیه کردید؟
بلی! ساختار اصلی آن از کلرید آهن3 و کلرید آهن2 و آمونیاک است به علاوه مقدار معینی آب با درصدهای معین و شرایط معین آزمایشگاهی. مخصوصا این کلرید آهن3 و کلرید آهن2 بسیار گران بود که ما به جای آن خودمان از یک واکنش توانستیم به ترکیب مورد نظرمان دست یابیم.

تبیان: آیا برای این مطالعات و آزمایش ها از وقت مدرسه و کلاس هم زدید؟
 البته در مدرسه ما که مدرسه تیزهوشان است، زمان های خاصی را به چنین پژوهش هایی اختصاص داده اند و ما توانستیم با برنامه ریزی مناسب به همه این کارها برسیم.

تبیان: انگیزه تان برای تولید چنین محلولی چه بود ؟ کاربرد این محلول چیست؟
چون مواد مغناطیسی اکثرا به شکل جامد وجود دارند در ذهن ما این پرسش به وجود آمد که آیا محلول مغناطیسی هم می توان ساخت یا نه؟ بررسی ها و مطالعات ما نشان داد که می شود. پس دست به کار شدیم. کاربرد این محصول در درمان بیماری های ویروسی به ویژه ایدز، استفاده در چیپ های صنعتی برای به حرکت درآوردن سیالات در آن ها، رساندن داروها به اندام هدف در بدن و در نتیجه افزایش بازده دارو و...  است.

تبیان: چگونه است که به این افکار می رسید؟
یک چالش ذهنی، یک پرسش، حل یکی از مشکلات جامعه، تغییر دیدگاه مان به اطراف و.... همگی باعث می شود که ما به طرح و پروژه ای بیاندیشیم.

مصاحبه با دانش آموزان شهید بهشتی کاشان، محلول مغناطیسی

تبیان: توصیه شما به همدوره ای های خودتان چیست؟
اولین توصیه، اولویت دادن به درس و تحصیل است. یعنی اولین هدف درس باشد و در کنارآن به پژوهش بپردازند چون با اتکا به دانش ها و اطلاعاتی که طی دروس تحصیلی کسب می کنیم می توانیم به حوزه پژوهش برسیم. در مرحله بعد باید دیدگاه شان را تغییردهند. به عبارت بهتر از کنار هر پدیده ای به سادگی عبور نکنند. درمورد هر موضوعی از خودشان سؤال کنن. در مورد کارایی هر ابزاری به فکر افزایش کارایی آن باشند. در فکر مفیدتر بودن ابزار و پدیده ها یا اینکه هر مسئله ای را به دیده یک مسئله که باید آن را حل کرد نگاه کنند.

تبیان: این کار پژوهشی چه تأثیری بر زندگی شما گذاشته است؟
تجربه ای که در این مرحله کسب می کنیم در آینده بسیار به دردمان خواهد خورد. ببینید، در دروس مدرسه فقط از لحاظ تئوری مطالب ارائه و بررسی می شود و از لحاظ عملی نمی آییم کاری پژوهشی انجام دهیم. این کارهای پژوهشی تجربه ای است که در دانشگاه  و برای پایان نامه مفید است. در کل انسان از زندگی تک بعدی خارج می شود. مثلا در دروس می خوانیم که ترکیب فلان ماده ها با هم این ماده را به وجود می آورد اما وقتی در عمل این دوماده را با هم ترکیب می کنیم می بینیم به همین سادگی هم نیست و در این ترکیب عوامل متعددی تأثیرگذارند.

موضوع پروژه=  محلول مغناطیسی.
دست اندرکاران= محمدصادق شاکری، محمدحسین بلندی فرد و محمدامین طباطبایی
این محلول دارای خاصیت مغناطیسی است و از سه بخش اصلی تشکیل شده. هرچه این ذرات ریزتر باشند خاصیت محلول بهتر بروز می یابد. چون مواد مغناطیسی اکثرا به شکل جامد وجود دارند دست اندکاران پروژه به فکر تولید محلول مغناطیسی افتادند. کاربرد این محصول در درمان سرطان، ایدز و .... است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی