تبیان، دستیار زندگی
اگر هنوز برای آخر هفته تان برنامه ای ندارید، ما یک سفر کوتاه به فیروزکوه را به شما پیشنهاد می کنیم تا بتوانید تمام این دیدنی ها را از نزدیک ببینید. منطقه ای ییلاقی که به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی همیشه میزبان عده زیادی از مردم در فصل های گ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دور تهران در یک روز

واشی

آبشارساواشی، تنگه واشی یا لوح قاجاری؟! برای گذراندن تعطیلات آخر هفته تان در حواشی تهران تماشای کدام را ترجیح می دهید؟

اگر هنوز برای آخر هفته تان برنامه ای ندارید، ما یک سفر کوتاه به فیروزکوه را به شما پیشنهاد می کنیم تا بتوانید تمام این دیدنی ها را از نزدیک ببینید. منطقه ای ییلاقی که به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی همیشه میزبان عده زیادی از مردم در فصل های گرم سال است.

تنگه واشی در حدود 15 کیلومتری شمال غربی این شهرستان قرار گرفته و کمتر کسی است که در تهران زندگی کند و نام تنگه واشی به گوشش نخورده باشد.

این مکان با داشتن آب هوای بسیار خنک و دلپذیر در تابستان جمعیت زیادی از گردشگران و دوستداران طبیعت را به سمت خود می کشد البته توصیه می کنیم اگر قصد سفر به تنگه واشی را دارید بهتر است در تابستان برنامه ریزی کنید چون شاید یکی از جذابترین ودر عین حال لذت بخش ترین قسمت های این سفر عبور از رودخانه باشد  که حتی در گرمترین روزهای سال از سردی آب پاهایتان به گز گز می افتد  ولی همین سرمای جذاب در فصل های سرد سال آزار دهنده و تحمل آن تقریبا غیر ممکن است.

یکی از شاخصه های  این مکان که علاوه بر زیبایی های طبیعت ، مسافران را به سمت خود جذب می کند  کتیبه ای است مربوط به زمان قاجار که یکی  از آثار باستانی ایران محسوب می شود، به دستور فتحعلی شاه قاجار سه حکاکی در تهران انجام شد که یکی ازآنها در تنگه واشی قرار دارد و به کتیبه واشی ویا جلیزجند معروف است. بزرگترین نقش برجسته این کتیبه ها با مضمون شکارگاه است  که فتحعلی شاه به همراه چند تن دیگر که اسامی آنها در کنارشان نوشته شده سوار بر اسب در حال شکار است، شکارها از حیواناتی مثل آهو، گوزن، بز کوهی  و پرندگان است. جالب این است که حیوانات حکاکی شده دراین اثر از حیواناتی است که هم اکنون نیز در این تنگه موجود می باشند. دو کتیبه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز واقع شده‌اند.

واشی

برای رسیدن به تنگه واشی لازم است که از روستای زیبای جلیزجند که در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع و باغات مختلف است بگذریم.  پس از طی مسافتی، پیاده روی تنگه شروع می شود.

تنگه واشی علاوه بر دارا بودن پوشش صخره ای بلند و زیبا، دارای آبشار و رودخانه ای است که برای دیدن آبشارزیبای ساواشی لازم است که از دو تنگه عبور کنید.

تنگه اول طولانی تر، باریك تر و عمیق تر است اگر با خیس شدن در آب میانه خوبی ندارید بهتر است این مکان را برای گردش انتخاب نکنید! به دلیل اینکه تقریبا کل مسیر باید در آب راه بروید و با بالا زدن پاچه شلوار از خیس شدن رهایی پیدا نمی کنید چون عمق آب بیش ازاین هاست و در گرم ترین روزهای سال از زانوهایتان هم بالاتر می رود.

بعد از گذشتن از تنگه اول و دیدن کتیبه قاجاری و پیاده روی در دشتی زیبا و وسیع  به تنگه دوم می رسیم.  درانتهای این تنگه صدای ریزش آب را خواهید شنید که خبر از رسیدن شما به آبشار ساواشی می دهد!

در این سفر یک روزه می توانید حتی سوغات نیز به همراه خود بیاورید، عسل،  شاه انگبین، دوغ پنج گیاه، رب و لواشک آلوچه از سوغات های این منطقه است.


گروه گردشگری تبیان

مریم تجریشی