تبیان، دستیار زندگی
سید حیدر مرتضوی هستم. دو ماه دیگر سی ساله می شوم و کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه شهید بهشتی هستم. فعالیت های اینترنتی را از زمان دانشجویی آغاز کردم. من در آن زمان در نشریات دانشجویی و کارهای فرهنگی فعالیت زیادی داشتم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گپ و گفت تبلاگ و سید

مصاحبه با اولین وبلاگ نویس برتر مذهبی در کشور

سید حیدر مرتضوی

تبلاگ با سید سلام و علیک می‌کند.

....

راستی شما سید را می شناسید؟

سید حیدر مرتضوی هستم. دو ماه دیگر سی ساله می شوم و کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه شهید بهشتی هستم. فعالیت های اینترنتی را از زمان دانشجویی آغاز کردم. من در آن زمان در نشریات دانشجویی و کارهای فرهنگی فعالیت زیادی داشتم .

سال 80 بود که پدیده وبلاگ رواج پیدا کرد و همان زمان بود که من در سرویس بلاگ اسپات شروع به ساخت وبلاگ کردم و همان زمان ما اولین جمع وبلاگ نویسان مذهبی را تاسیس کردیم . البته بعد از این که پرشین بلاگ تاسیس شد، من و خیلی از وبلاگ نویسهای دیگر وبلاگمان را از بلاگ اسپات به پرشین بلاگ منتقل کردیم.

سید، اولین جشنواره کی بود؟ یادت هست؟

آبان ماه سال 81 اولین جشنواره وبلاگ نویسی در کشور به طور رسمی برگزار شد.

چه کسی گفت شما اولید؟

داوری وبلاگها به صورت رای گیری اینترنتی انجام شد که وبلاگ من به عنوان برترین وبلاگ مذهبی انتخاب شد.

از تمام جوانان و نوجوانان هم وطنم می‌خواهم که مقید باشید به اینکه صحبت های حضرت آقا را از رسانه ها گوش کنید. وقت بگذارید و سعی کنید با اندیشه‌ها و روحیات این بزرگمرد بیشتر آشنا شوید که ایشان از دید من، تمثال کامل ارزشها و اندیشه های والای انقلاب و دفاع مقدس است

راستی وبلاگ چیست؟

نگاه‌های متفاوتی به وبلاگ وجود دارد بعضی ها، وبلاگ را به صورت یک ابزار رسانه‌ای نگاه می‌کنند، اما به نظر من، و با توجه به فرهنگ وبلاگی که در ابتدای ظهور وبلاگها شکل گرفته بود، استفاده ابزاری از وبلاگ با روح اصلی وبلاگ نویسی مغایرت دارد. از دید من، وبلاگ، آیینه‌ای از روحیات، اندیشه‌ها و احساسات نویسنده آن است. ارگان ها و نهادهایی که با نگاه رسانه ای، سعی می کنند تا از طریق وبلاگ، به ارائه شعارهای فرهنگی مورد نظر خود بپردازند، شاید به این نکته دقت ندارند که اگر وبلاگ را با تعریف دوم نگاه کنیم، تأثیرگذاری فرهنگی آن به مراتب بیشتر از شعار دادن خواهد بود. برای شما مثالی می زنم. اگر شما کتابی از یک انسان وارسته را مطالعه نمایید اثرگذاری آن بر روی شما بیشتر است، یا اینکه مدتها با آن شخصیت زندگی کنید؟ مسلما در حالت دوم، اثرگذاری فرهنگی که صورت می گیرد، به مراتب بیشتر است. اینجا نیز، همین حالت حکمفرماست. وقتی شما به عنوان یک انسان مذهبی، در وبلاگ حضور پیدا می کنید، در حقیقت این «خود» شماست که می تواند جذابیت و اثرگذاری فرهنگی داشته باشد، نه شعارهایی که شما می دهید. و من، به عنوان یک وبلاگ نویس مذهبی این را در طی سالهای سپری شده، به عینه مشاهده کرده ام، که وبلاگ هایی که شخص وبلاگ نویس، بدون شعار دادن، روحیات، احساسات و اندیشه های خود را بدون پیچیدگی در وبلاگ خود منتشر می کند، به مراتب، جذابیت و تأثیرگذاری فرهنگی بیشتر و ماندگارتری داشته اند.

سید حیدر مرتضوی

برای بچه های مذهبی بگویید!

به نظر من، بچه مذهبی‌ها اگر در محیط های وبلاگی حضور پیدا کنند، و سعی کنند خودشان باشند، بسیار تأثیرگذار خواهند بود. این که می گویم خودشان باشند، منظورم این است که دنبال شعار دادن نباشند. دنبال این نباشند که وبلاگ را به عنوان یک رسانه در نظر بگیرند و مدام در آن از باید و نباید بگویند. بلکه به معنای واقعی وبلاگ نویس باشند. من نمونه های متعددی از افرادی را دیده ام، که با صرف آشنایی با روحیات و اندیشه های بچه مذهبی ها، کاملاً به ارزش ها روی آورده اند. نماز خوان شده اند و کارهای زشت خود را کنار گذاشته اند. در حالی که شاید بچه مذهبی هایی که این تأثیرات را گذاشته اند، هیچ وقت دنبال شعار دادن نبوده اند. فقط خودشان بوده اند و این «خود» آنها جذابیت داشته است.

نگاه رسانه‌ای، به وبلاگ چه آسیبی می‌زند؟

به نظر من، استفاده رسانه ای از وبلاگ، ابتدا توسط دشمنان ارزشها و انقلاب ما شروع شد، و حضور مدافعین اسلام و انقلاب، در پاسخ به هجمه های طرف مقابل، یک حرکت ضروری بود. ولی در هر صورت، استفاده ابزاری و شعاری از وبلاگ، باعث شد خط و مرزهای زمختی بین وبلاگها کشیده شود که اثرگذاری فرهنگی آنها را کمتر کند. به عبارت دیگر، وقتی شما در ورودی وبلاگ خود فریاد می زنید که اینجا یک وبلاگ مذهبی است، قاعدتاً درصد بالایی از مخاطبان وبلاگ را از دست داده اید. در حالی که اگر بگویید اینجا وبلاگ من است و من، صادقانه و بی ریا در خدمت شما هستم، در را به روی همه باز گذاشته اید. و اگر شما واقعا انسان ارزشگرایی باشید، می توانید تأثیرگذاری فرهنگی مناسبی داشته باشید.

سید، تبلاگ را می‌شناسی؟

فکر می‌کنم از سال 86 که سامانه وبلاگ تبیان راه اندازی شد من شروع به فعالیت در این سامانه کردم و به کاربران فضای مجازی هم پیشنهاد می‌کنم حتما در این سامانه به فعالیت بپردازند چرا که سامانه وبلاگ تبیان یک محیط امن است و کاربران وقتی در این سامانه شروع به فعالیت می‌کنند در واقع عضو یک خانواده بزرگ می‌شوند.

بچه مذهبی‌ها اگر در محیط های وبلاگی حضور پیدا کنند، و سعی کنند خودشان باشند، بسیار تأثیرگذار خواهند بود

نظرت درباره جشنوراه‌های وبلاگ نویسی چیست؟

من به این اعتقاد ندارم که وبلاگ نویس ها را تشویق کنیم که در خصوص این موضوع مطلب بنویسید و هر کس مطلب بیشتری در این خصوص نوشته باشد برنده می شود و از این حرفها. من معتقدم ملاک باید تأثیرگذاری باشد. وقتی ما جشنواره وبلاگ نویسی دفاع مقدس را برگزار می کنیم، باید دنبال این باشیم که ببینیم کدام وبلاگ تأثیر بیشتری در تقویت روحیه پایداری در خوانندگان خود داشته است. یعنی به جای شعار، باید به دنبال تأثیر باشیم. آن وقت است که وبلاگی که در سردر خود عکس پلاک و چفیه هم نگذاشته است، می تواند یک وبلاگ برتر در زمینه دفاع مقدس باشد.

تبلاگ؛ جشنواره وبلاگ نویسی دفاع مقدس و نظر سید:

به نظر من جنگ هشت ساله ما، پر است از شخصیت هایی که شنیدن صحبت های آنها و خواندن نوشته های آنها، هم دارای جذابیت بالایی است و هم از لحاظ فرهنگی به شدت تأثیرگذار است. آشنا شدن با افرادی که از یادگاران دفاع مقدس هستند، و هم نفس شدن با آنها بسیار شیرین و سازنده است.

شما اصلا لازم نیست که از این افراد بخواهید که برایتان از دفاع مقدس بگویند. شما با روحیات، احساسات و اندیشه های این افراد که آشنا شوید، بیش از هر کتاب و سخنرانی دیگری شما را با آرمانها و ارزشهای دفاع مقدس نزدیک می کند.

در صدر تمام این یادگاران دفاع مقدس، مقام معظم رهبری قرار دارد که من از تمام جوانان و نوجوانان هم وطنم می‌خواهم که مقید باشید به اینکه صحبت های حضرت آقا را از رسانه ها گوش کنید. وقت بگذارید و سعی کنید با اندیشه‌ها و روحیات این بزرگمرد بیشتر آشنا شوید که ایشان از دید من، تمثال کامل ارزشها و اندیشه های والای انقلاب و دفاع مقدس است.

* * * * *

صحبت ما با سید به سر می‌رسد.

و سید مثل همشه لبخند بر لبانش نشسته است.

تبلاگ و باشگاه هم برای سید آروز می‌کند...

آرزوی بهترینها ، آرزو می‌کند سید همیشه اول باشد.


باشگاه کاربران تبیان