تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری دانشجویان ایران- مجموعه بین‌المللی شهر كتاب قرآنی عصر روز پنج‌شنبه 14 مهرماه با حضور جمعی از اندیشمندان و ناشران قرآنی، گشایش یافت. ‌ این مجموعه كه از سال گذشته در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم توسط احمد م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجموعه‌ بین‌المللی شهر كتاب قرآنی گشایش یافت


خبرگزاری دانشجویان ایران-

مجموعه بین‌المللی شهر كتاب قرآنی عصر روز پنج‌شنبه 14 مهرماه با حضور جمعی از اندیشمندان و ناشران قرآنی، گشایش یافت.

‌ این مجموعه كه از سال گذشته در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم توسط احمد مسجدجامعی تدارك دیده شده بود، در نخستین روزهای ماه مبارك رمضان كار خود را آغاز كرد.

مهندس مهدی چمران - رئیس شورای شهر تهران ـ در مراسم افتتاح این مركز با بیان اینكه چنین مجموعه و طرحی، فضای بسیار بزرگ و امكانات بیشتری را می‌طلبد، گفت: چنین فعالیت‌هایی كه الحمدالله بعد از انقلاب بسیار بیشتر شده، امری لازم و ضروری است و یكی از مسائلی كه نباید آن را به فراموشی بسپاریم، این است كه تمام فعالیت‌های قرآنی ما باید منطبق با استانداردهای روز جهانی باشد، این عقیده كه متاسفانه ما همیشه، جاها و امكانات نازلی را به مسائل دینی و قرآنی اختصاص می‌دهیم، باید اصلاح شود چون ما هرچه داریم و نداریم از این كتاب عظیم است.

وی افزود: هنرمندان مسلمان در گذشته حتی برای تراشیدن قلم خویش وضو می‌گرفتند تا فضای روحانی برای خویش و خلق اثر هنری ایجاد كنند، این علاقه و ایمان چیزی است كه نباید با تولید تجاری محصولات قرآنی ، هرگز به فراموشی سپرده شود زیرا كیفیت محصولات قرآنی از لحاظ هنری، باید همیشه در درجه اول باشد. چون پایین آمدن این درجه قدرت هنری یعنی بی‌توجهی به قرآن.

محمدتقی حق‌بین ـ مدیر مجموعه یادشده ـ نیز با اشاره به عظمت و دستاوردهای متنوع قرآن گفت: اینكه قرآن جزئی لاینفك از زندگی ما مسلمانان و به خصوص ایرانیان است، شكی نیست، پس پرداختن به كتاب آسمانی كه همه چیز ماست امری واجب است. از اولین گام‌های مهم قرآنی در كشور به نظر بنده، نمایشگاه بین‌آلمللی قران در ماه مبارك رمضان به همت احمد مسجد جامعی است این حركت مهم و تاریخی رهنمودی بود.

وی سپس دنیای امروز را دنیای تخصص‌ها در تمام زمینه‌ها و حتی ریزترین مثال زندگی دانست و با اشاره به اینكه جمع‌آوری تمام محصولات قرآنی و تفكیك شده در یك مجموعه امری ضروری است، عنوان كرد: هرچند برای اولین بار در جهان این اتفاق صورت گرفته است، اما به نظر بنده حتی هر كدام از این دستاوردها برای خود به تنهایی می‌تواند به مجموعه‌ای كامل و نمایشگاهی جامع تبدیل شوند و امیدوارم ما در آینده نزدیك بتوانیم چنین تفكیك تخصصی‌تری را هم به انجام برسانیم،

به گمان وی محصولات قرآنی برای كودكان باید در نمایشگاهی كاملاً جدا و مستقل عرضه شوند.

مهدی فیروزان ـ مدیر مجموعه شهر كتاب ـ هم با اشاره به این مطلب كه نمایشگاه دوازدهم قرآن آغاز این حركت بزرگ بود، افزود: سال گذشته دوستان تعداد محدودی از محصولات قرآنی دیگر كشورها را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند و همان زمان ما با این دوستان طرح اجرای چین مجموعه‌ای را مطرح كردیم و بعد از پژوهش‌های فراوان در داخل و دیگر كشورها توانستیم این مجموعه را كه شامل ‌7000 هزار قطعه اثر فرهنگی - قرآنی است جمع‌آوری كنیم.

وی همچنین با اشاره به این مساله كه دیگر كشورهای غیر مسلمان هم آثار قرآنی تولید می‌كنند افزود: تقریبا 5/12 میلیارد دلار، درآمدی است كه دیگر كشورهای غیر مسلمان از محصولات قرآنی كسب می‌كنند و بازار این محصولات هم مستقیماً كشورهای اسلامی است. ما چرا نباید خود چنین كاری را انجام دهیم و چرا باید این سرمایه بیش از حد از كشورهای اسلامی خارج شود این هم یكی دیگر از دغدغه‌های ما در راه‌اندازی این نمایشگاه بود.

او در پایان با اشاره به اینكه هر دینی منظومه هنری خویش را داراست و قرآن منظومه هنر و فرهنگ ما مسلمانان است گفت: در راه اندازی این مجموعه چهار هدف اصلی پیوند ما بین مفاهیم قرآنی با دنیای هنر و صنعت امروزی، تولید انبوه فرآورده‌های قرآنی داخل و صدور به خارج از كشور، ایجاد پایگاه گردشگری برای مسلمانان در این مجموعه و نیز راه‌اندازی بورس نسخ خطی قرآنی و فروش آنها به صورت منظم و نظارتی مورد توجه قرار گرفته است.

روابط عمومی مؤسسه تبیان