تبیان، دستیار زندگی
رسول كربكندی: من قهرمان شده‌ام رسول كربكندی طی دو، سه سال اخیر با توجه به امكانات و مهره‌هایی كه در اختیار داشته، همیشه بهترین نتایج را با ذوب‌آهن گرفته است. باخت به سایپا كافی بود تا اكثر روزنامه‌های ورزشی علیه رسول كربكندی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذوب آهن ، آخرین فرصت پروین

رسول كربكندی:
من قهرمان شده‌ام


رسول كربكندی طی دو، سه سال اخیر با توجه به امكانات و مهره‌هایی كه در اختیار داشته، همیشه بهترین نتایج را با ذوب‌آهن گرفته است. باخت به سایپا كافی بود تا اكثر روزنامه‌های ورزشی علیه رسول كربكندی موضع بگیرند.

گفت و گوی او با گروه فوتبال خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) در آستانه بازی با پرسپولیس را می خوانید :

*باخت ذوب‌آهن مقابل سایپا بازتاب ویژه‌ای در روزنامه‌های ورزشی داشت و از همه مهم‌تر از تفكراتی كه شما برای این بازی به كار گرفتید انتقاد شد.

مربیگری در ایران خیلی سخت است و روزنامه‌ها تمامی مسائل را موشكافانه دنبال می‌كنند. وقتی نتیجه می‌گیری همه چیز خوب است ولی وقتی می‌بازی، سرتاپای تیم ایراد پیدا می‌كند.

*بحث اصلی این بود كه چرا شما با تركیبی دگرگون شده تیم خود را به مصاف سایپا فرستادید؟

ببینید، در بازی مقابل سپاهان از اسماعیل فرهادی و مهدی زارعی برای اولین بار استفاده كردم و همه دیدند كه آنها در برد ذوب‌آهن چقدر نقش داشتند. چرا كسی نگفت آفرین كربكندی! چرا روزنامه‌ای ننوشت كه كربكندی چه ریسك بزرگی كرد؟

در بازی با فجرسپاسی هم با تركیب بازی مقابل سپاهان وارد زمین شدیم ولی نفرات تیم به هیچ عنوان خوب بازی نكردند.

*و این باعث شد در برابر سایپا با چند تغییر به میدان بروید؟

بله، داسیلوا به هیچ عنوان خوب بازی نكرد و در بازی خود فراز و نشیب داشت، به همین دلیل فراز فاطمی را جایگزین او كردم.

مصطفی صالحی‌نژاد یك روز قبل از بازی گرفتاری شخصی داشت و به رغم تأكید من كه گفته بودم سر تمرین حاضر شود، او غیبت كرد و برای اینكه چارچوب و نظم تیم را برهم نریزم، اسم او را از لیست تیم خارج كردم.

عزیزی هم چند هفته مصدوم بود و برای اطلاع از وضعیت لئون استپانیان او رابازی دادم و محمد منصوری را هم پس از گذراندن یك آسیب‌دیدگی طولانی از ابتدا به میدان فرستادم.

*ولی با توجه به شرایط ذوب‌آهن و صدرنشینی این تیم نباید تغییری در تركیب تیم ایجاد می‌كردید؟

شما نباید بگویید كه من در تیمم تغییر ایجاد كنم یا نه! رسول كربكندی بیشتر از هر شخص دیگری به ذوب‌آهن نزدیك است و شرایط بازیكنانش را زیر نظر دارد.

اگر ما بازی را می‌بردیم و حتی مساوی می‌كردیم دیگر این مسائل وجود نداشت ولی پس از یك باخت متأسفانه روزنامه‌ها چشم بسته شروع می‌كنند به انتقاد كردن.

*آقای كربكندی! ذوب‌آهن در پنج هفته اول نباخته بود ولی در بازی ششم مقابل سایپا در فولادشهر شكست خورد. به هر حال این تغییرات در باخت شما بی‌تأثیر نبوده است؟

ببینید، هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و شما نمی‌توانید مرا مجبور كنید تا زمانی كه تیمم می‌برد به تركیب دست نزنم.

به این سؤال من جواب بدهید، امكان دارد كه در بازی مقابل پرسپولیس، رجب‌زاده و فرشاد بهادرانی را بیرون بگذارم و بجای آنها از دو، سه بازیكن جوان استفاده كنم؟ برمی‌گردم به حرف اولم، چرا وقتی سپاهان را بردیم، كسی از عملكرد من تعریف نكرد؟ این در حالی بود كه در چنین بازی حساسی از چند بازیكن جوان و كم‌تجربه استفاده كردم و در بین آنها اسماعیل فرهادی برای اولین بار در لیگ برتر دروازه آرمناك پطروسیان را باز كرد.

*شما سال گذشته گفتید بازیكنان ذوب‌آهن شخصیت صدرنشینی ندارند و جالب اینجاست كه این مشكل هنوز برطرف نشده است.

بله، این موضوع را فقط نمی‌توان به مربی اختصاص داد. اگر بازیكن پول خوب می‌گیرد باید بازدهی مثبت داشته و تفكرات خود را حرفه‌ای كند.

*در این بین رسول كربكندی چقدر مقصر است كه نتوانسته این مشكل را در تیمش برطرف كند؟

طبیعی است كه در برد و باخت‌ها سرمربی تیم از همه بیشتر نقش دارد و من نمی‌توانم از این موضوع شانه خالی كنم كه چرا تفكرات غیرحرفه‌ای شاگردانم را تغییر نداده‌ام.

البته این را هم در نظر بگیرید كه نفرات تیم ما هر سال تغییر می‌كنند و این مشكلات خاص خودش را دارد. به عنوان مثال آرمناك پطروسیان یك بازیكن كاملاً حرفه‌ای بود كه با تفكرات حرفه‌ای خود دیگر بازیكنان را نیز تحت تأثیر قرار می‌داد.

*شما دوست ندارید ذوب‌آهن قهرمان شود؟

كدام مربی دوست ندارد كه تیمش به قهرمانی برسد؟

*پس چرا بازیكنی مثل آرمناك را به راحتی از دست دادید؟

قرارداد آرمناك تمام شده و او دیگر در اختیار من نبود. در ضمن آرمناك بنا به دلایلی دوست داشت به سپاهان برگردد و حتی با ما بحث مالی هم نكرد.

*چرا بازیكن بزرگ جذب نمی‌كنید؟

در اینجا بحث اعتقاد و امكانات را باید در نظر گرفت. اگر بازیكنی مثل جواد نكونام برای آمدن به ذوب‌آهن راضی باشد، به هر قیمتی او را می‌آورم ولی من به این نتیجه رسیده‌ام كه بازیكنان ذوب‌آهن نسبت به دیگر بازیكنان اسمی ایران چیزی كم ندارند و حتی از انگیزه و اشتیاق بیشتری سود می‌برند.

اگر یك بازیكن 300 میلیونی بیاورم تیمم را خراب كرده‌ام، چون بازیكنی كه 50 میلیون گرفته دیگر نمی‌تواند كارآیی لازم را داشته باشد. در خصوص امكانات هم باید بگویم كه در ذوب‌آهن بودجه كافی در اختیار ما نیست و من آزادی عمل ندارم.

*شما نسبت به این موضوع معترضید؟

خیر، چرا كه مسائل مالی در تفكرات من جایی ندارد. شما مهره‌های استقلال، استقلال اهواز و پرسپولیس را در فصل گذشته نگاه كنید، پس چرا ذوب‌آهن بالاتر از آنها قرار گرفت؟

*در كورس بودن و در نهایت قهرمان نشدن شما را راضی می‌كند؟

ببینید، سال اول در هفته بیست و پنجم به ذوب‌آهن آمدم كه تیم هشتم شده بود. سال دوم چهارم شدیم و فصل گذشته هم نایب قهرمان. این نشان می‌دهد كه ذوب‌آهن سیر صعودی داشته و شاید این روند به قهرمانی ما منجر شود. تیم من در حال حاضر زیباتر و منطقی‌تر از دو فصل گذشته بازی می‌كند و این بسیار حائز اهمیت است.

*ولی هیچ كدام از اینها به اندازه قهرمان شدن ارزش ندارد؟

این شما هستید كه قهرمانی می‌خواهید. چرا ذوب‌آهن را با تیم‌های پایین خود مقایسه نمی‌كنید؟ چرا به جدول فصل گذشته توجه ندارید تا ببینید كه ما بالاتر از تیم‌هایی چون پرسپولیس، استقلال، پاس، استقلال اهواز و... قرار گرفتیم. من تفكرات خاص خودم را دارم و مطمئنم یك روزی می‌توانم تیمم را قهرمان لیگ كنم.

*آقای كربكندی! اگر رونالدینهو از بارسلونا برود، چه اتفاقی می‌افتد؟

او یك ستاره است و قطعاً جدایی‌اش به ضرر بارسلونا تمام خواهد شد. خیلی از تماشاگران برای تماشای بازی او به ورزشگاه می‌آیند.

*نمی‌خواهید قبول كنید كه ذوب‌آهن احتیاج به ستاره دارد؟

بازیكنان من كوچك نیستند و اگر تفكرات خود را درست كنند، در حد یك ستاره درخشش خواهند داشت.

*ولی با این شرایط رسیدن به قهرمانی بسیار سخت خواهد بود؟

چرا شما اینقدر از قهرمانی حرف می‌زنید؟ شما به این موضوع فكر كرده‌اید كه با حداقل بودجه و بدون تماشاگر سال گذشته دوم شدیم. هزار نفر در ورزشگاه فولاد شهر پیدا نمی‌شدند كه ذوب‌آهن را تشویق كنند، در این شرایط ما فولاد قهرمان را در دو بازی رفت و برگشت شكست دادیم و از استقلال هم شش امتیاز گرفتیم.

این برای رسول كربكندی بس است. من قهرمان شده‌ام، قهرمان! طی این چند سال اگر باشگاه احساس می‌كرد كه به درد ذوب‌آهن نمی‌خورم، صددرصد مرا كنار می‌گذاشت ولی خوشبختانه همه چیز روال عادی خود را دارد.

*آیا جاه‌طلبی برای یك مربی خوب است؟

بله، ولی در كنارش باید منطق باشد. من جاه‌طلبی محض را نمی‌پسندم. رسول كربكندی نمی‌تواند خودش را گول بزند كه ذوب‌آهن امسال به راحتی قهرمان می‌شود.

*شما فصل گذشته در ورزشگاه آزادی به پرسپولیس باختید و یكشنبه آینده باید در همین ورزشگاه به مصاف این تیم بروید. ذوب‌آهن می‌برد یا می‌بازد؟

ما در آن بازی بسیار منطقی بازی كرده و تمامی راه‌های نفوذ پرسپولیس را بستیم ولی در دقیقه 90 غافلگیر شدیم. این بار هم نمی‌دانم چه اتفاقاتی خواهد افتاد ولی برای برد به تهران می‌آییم.

*این پرسپولیس، با پرسپولیس سال قبل خیلی فرق دارد.

رویارویی با تیمی كه می‌خواهد خودش را نجات بدهد بسیار مشكل است و ذوب‌آهن كار ساده‌ای را پیش رو نخواهد داشت.

پروین در طول دوران مربیگری خود تا به این حد زیر فشار نبوده و آنها برای پیروزی دست به هر كاری می‌زنند. داور این مسابقه نقش مهمی در نتیجه‌گیری دو تیم خواهد داشت. این بازی آخرین فرصت پروین و بازیكنانش است و از طرفی ما هم به هیچ عنوان باخت را دوست نداریم.

*از پرسپولیس شناخت دارید؟

بله، نقاط ضعف و قوت آنها را می‌شناسیم و با آگاهی كامل رودرروی حریف قرار خواهیم گرفت.

*اگر باختید؟

بعد از بازی همه چیز مشخص می‌شود.