تبیان، دستیار زندگی
بسیاری اوقات این سئوال در ذهن ما نقش می بندد که علت جذابیت افراد برای یکدیگر از کجا نشأت می گیرد .ظاهر می تواند یکی از فاکتورهای علاقه مندی باشد، کارشناسان بر این باورند که گاهی ذهن ناخودآگاه دنبال خصوصیاتی می شود که شاید ما از آن بی اطلاع باشیم، اصولا مر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من مات تصویر توام

تشویش عشق

چه چیزی باعث علاقه مند شدن می شود؟

بسیاری اوقات این سئوال در ذهن ما نقش می بندد که علت جذابیت افراد برای یکدیگر از کجا نشأت می گیرد .ظاهر می تواند یکی از فاکتورهای علاقه مندی باشد، کارشناسان بر این باورند که گاهی ذهن ناخودآگاه دنبال خصوصیاتی می شود که شاید ما از آن بی اطلاع باشیم، اصولا مردان به طور ناخودآگاه دنبال زنانی هستند که چهره متناسبی دارند و زن ها به دنبال مردانی هستند که توانایی حمایت و تامین امرار معاش را داشته باشند، گاهی اوقات نیز افراد دنبال آدم هایی شبیه والدین خود می گردند. یک دختر، همسری با خصوصیات و رفتارهای پدر را به عنوان شوهر دوست دارد و یک پسر نیز همسر خود را در قالب مادرش تصور می کند. متخصصان بر این باورند که برخی خصوصیات ژنتیکی و حتی تداوم ازدواج ها نیز گاهی ژنتیک است. هیچ کس نمی داند یک رابطه تاکی ادامه دارد، اما بررسی ها نشان می دهد چنانچه در خانواده خواهری مطلقه بود، برادر نیز تمایل به این امر پیدا خواهد کرد و این امر می تواند ژنتیکی باشد.

چه اتفاقی می افتد که فرد عاشق می شود؟ «چرا عاشق یک نفر می شویم و او با بقیه چه تفاوت هایی دارد؟»

انسان ها در ضمیر ناخودآگاه خود دنبال فردی می گردند تا توسط او تجربیات خود را کامل کنند. گاهی اوقات با فردی که کاملا شبیه خود ماست می توانیم تجربیات خود را کامل کنیم و گاهی نیز دنبال کسی می گردیم تا بتوانیم از او چیزهایی یاد بگیریم و روحیات و خلقیاتش کاملا با ما تفاوت داشته باشد که این رابطه به چند صورت مختلف شکل می گیرد:

1 ) رابطه والدین و فرزند

در این نوع رابطه زوجین رابطه خود را براساس استقلال و امنیت تنظیم می کنند، به گونه ای که یک طرف همانند یک بچه عمل می کند، وابسته و نیازمند است و به حمایت طرف مقابل احتیاج دارد و برای از دست ندادن این حامی عقاید و افکار خود را مخفی می کند و طرف مقابل نیز همانند یکی از والدین وظیفه مراقبت و نگهداری از او را بر عهده می گیرد.

2 ) برده و برده دار

این قبیل زوج ها بر سر مسئله ریاست در خانه و کنترل اوضاع با هم دچار مشکل هستند. یکی از طرفین در اثر احساس عدم امنیت به طرف مقابل وابسته می شود و رابطه رئیس و کارمندی در منزل ایجاد می شود.

انسان ها در ضمیر ناخودآگاه خود دنبال فردی می گردند تا توسط او تجربیات خود را کامل کنند. گاهی اوقات با فردی که کاملا شبیه خود ماست می توانیم تجربیات خود را کامل کنیم و گاهی نیز دنبال کسی می گردیم تا بتوانیم از او چیزهایی یاد بگیریم و روحیات و خلقیاتش کاملا با ما تفاوت داشته باشد

3 ) خواهان و خوانده

در این نوع رابطه هر دو طرف از برقراری صمیمیت زیاد اجتناب می کنند، اما تفاهم خوبی با یکدیگر برقرار می کنند و همیشه یکی از طرفین غرغر بیشتری می کند و تقاضای بیشتری دارد و دیگری صمیمیت بیشتری احساس می کند.

4 ) بت و پرستنده

وقتی یکی از طرفین دیگری را به عنوان تنها تکیه گاه خود قرار می دهد، نوعی رابطه ایجاد می شود که طرفین ناخودآگاه نقش بت و پرستنده را ایفا می کنند. تمامی این رفتارهای بیولوژیکی را افراد برای حفاظت از خود و راحتی شان انجام می دهند. گاهی اوقات زوجین در یکی از این حالت ها قرار می گیرند، بدون این که خود متوجه باشند. مشکلات زمانی آغاز می شود که یکی از طرفین احساس کند دیگر قادر نیست به راحتی با طرف مقابل ارتباط برقرار کرده یا احساساتش را به راحتی بیان کند.

آیا زوجین خواسته های یکسانی دارند؟

معمولا داشتن عقاید و خواسته های یکسان نخستین عامل ایجاد جذابیت است، به همین دلیل است که برخی افراد، کسی را درست مثل خود انتخاب می کنند و هرچه یک رابطه فراتر می رود، این امکان برای طرفین فراهم می شود تا متوجه شوند که آیا با هم همدرد هستند؟ احساسات یکسانی دارند یا در انتخاب دارای اشتراک نظرند؟

وقتی ما با طرف مقابل خود در مورد آرزوها و آرمان های خود صحبت می کنیم، یعنی این که خواسته های قلبی خود را به زبان می آوریم. اگر تاییدی شنیدیم یا خواسته های ما با خواسته های طرف مقابل تطابق داشت رابطه شیرینی خاصی پیدا می کند. هدف ها مشخص و مسیر معین می شود. البته لازم به ذکر است، هرچه سن انسان بالاتر می رود، عاقل تر می شود و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند، بنابراین آرزوها و خواسته هایش نیز تغییر می کند. گاهی اوقات این تغییرات باعث می شود تا احساس کنیم نقاط مشترک کمتری با طرف مقابل خود داریم و آن طور که تاکنون فکر می کردیم او را نشناخته ایم اما این دلیل نمی شود تا نتوانید آینده بهتری را در کنار او داشته باشید، چیزی که در این زمان باید به آن توجه داشت صحبت کردن در مورد آمال، آرزوها و عقاید شخصی با طرف مقابل است زیرا وقتی زوجین در مورد نیازها و علایقشان با هم صحبت می کنند، متوجه می شوند که هرکدام از زندگی چه می خواهند. به تداوم رابطه نیندیشید، به تداوم عشق بیندیشید، عشق همانند معجزه ای تمامی مشکلات را حل خواهد کرد. عاشق بمانید و عاشقانه زندگی کنید.

مترجم: هلیا خرم- روزنامه تهران امروز

تنظیم و تلخیص برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

وقتی همسرم ،همكارم می‌شود!

نامزد های نابلد

عشق را هدیه دهید

تنفس در بهشت زناشویی

چگونه با هم خلوت کنید

خانواده نوپا

ازدواج از خیال تا واقعیت

تداوم لذت عشق

دوران کودکی ملاکی برای ازدواج

دیواری بین زن و شوهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.