تبیان، دستیار زندگی
نظافت فرش توسط خود شما به روش خشکشویی(با شامپو فرش)، مشکلاتی مانند خیس شدن فرش، رنگ پس دادن و غیره را ندارد ولی این روش به نوبه خود مسایلی را به همراه دارد. اگر جارو کشیدن نهایی، کامل انجام نشود، بخشی از پودر جاذب غبار، در تار و پود فرش باقی می‌ماند و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمایه زیر پا

فرش

همه می‌دانند که فرش برحسب تصادف توجه مصرف کننده را به خود جلب نکرده است. فرش‌ها و قالیچه‌هایی که در ساختمان‌های تجاری و مسکونی پهن شده‌اند، سرمایه قابل توجهی را تشکیل می‌دهند و بنابراین نگاهداری صحیح آنها منطقی به نظر می‌رسد.

تمیز کردن منظم با جارو برقی یا خارج ساختن ذرات غباری که ممکن است به الیاف فرش آسیب برساند جزء اصلی نگهداری فرش تلقی می‌شود. جارو برقی نمای ظاهری فرش را دلچسب می‌کند و میزان غبار موجود در تار و پود فرش را کاهش می‌دهد و حداقل باید هر دو هفته یک‌بار انجام شود. برای زیباتر جلوه دادن ظاهر فرش باید از روش‌های نظافت مرطوب، برای برداشتن لکه‌های چربی و هرگونه لکه دیگر، استفاده كرد. روش نظافت مرطوب، بیشتر توسط موسسات حرفه‌ای و افراد با تجربه صورت می‌گیرد ولی روش‌های ساده‌تری هم برای اجرا توسط مصرف کننده وجود دارد.

واضح است که نظافت فرش در منزل، جایگزین کار حرفه‌ای نمی‌شود؛ فقط در بهترین حالت، نیاز به کار حرفه‌ای را به تاخیر می‌اندازد.

نظافت فرش توسط خود شما به روش خشکشویی(با شامپو فرش)، مشکلاتی مانند خیس شدن فرش، رنگ پس دادن و غیره را ندارد ولی این روش به نوبه خود مسایلی را به همراه دارد. اگر جارو کشیدن نهایی، کامل انجام نشود، بخشی از پودر جاذب غبار، در تار و پود فرش باقی می‌ماند و با تکرار این نوع نظافت، تجمع این ذرات باعث تغییر رنگ فرش می‌شود.

درصورتی كه گلدان را بر روی فرش قرار می‌دهید، حتما از زیرگلدانی استفاده كنید تا با نشت آب به فرش، پوسیدگی حادث نشود.

سرمایه خود را حفظ کنید

فرش، قالیچه، روکش مبل و پرده‌ها، احتمالا بخشی از سرمایه‌های اصلی زندگی شما هستند و برای تهیه آنها وقت و پول کافی صرف کرده‌اید؛ بنابراین باید در حفاظت آنها بکوشید. به این منظور از موسسات دارای تجربه برای نظافت آنها استفاده کنید، زیرا در غیر این‌صورت دچار مشکلات زیادی در نگهداری آنها خواهید شد.

چند نكته

•    به هنگام قرار دادن وسایل سنگین مانند پایه مبل یا كمد، حتما از زیرپایه‌ای استفاده كنید تا فرش دچار شكستگی نشود.

•    اگر پنجره‌های بزرگ در خانه دارید و ساعات زیادی از روز بر روی فرش‌ها آفتاب می‌افتد، حتما از پشت پنجره‌ای‌های حصیری یا پارچه‌ای استفاده كنید.

•    ریشه‌های فرش را به وسیله چسب‌های پهن بی رنگ (چسب كارتن) یا شیشه‌مات‌كن‌های بی‌رنگ بپوشانید تا همیشه سفید و تمیز بمانند.

 فرش پاره

•    اگر قسمتی از فرش شما به هر دلیل دچار پارگی شد، بلافاصله نسبت به رفو كردن آن اقدام كنید تا پارگی بیشتر نشود.

•    سعی كنید فرش‌هایی كاملا هم‌اندازه با ابعاد اتاق‌ها بخرید تا مجبور نشوید بخشی از فرش را تا كنید، این كار آسیب جدی به فرش وارد می‌كند.

•    اگر فرش‌ها را در خانه می‌شویید، پس از استفاده از پودرهای شستشو از پاك شدن همه ذرات پودر مطمئن شوید.

اگر در بافت فرش شما از ابریشم مصنوعی استفاده شده است، هرچند وقت یك‌بار با كشیدن پارچه‌ای نخی یا كتانی بر روی فرش، براقیت بافت ابریشمین را افزایش دهید.

•    اگر غذای چربی دار و رنگین مانند آب مرغ بر روی فرش ریخت، بلافاصله یك كاسه ماست بر روی آن بریزید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس همزمان با برداشتن ماست، لكه‌برداری را انجام دهید.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

رمز داشتن خانه ای مرتب

خانه ای ایمن از سرقت

یک رویای شیرین را تجربه کنید

با او به آرامش برسید

سرسری نخرید

ضرورتی فراموش نشدنی

آپارتمان را کج نخرید

طرز رفتار با تلویزیون

آنچه از سفره نمی دانستید

خریداران خانه بخوانید!

چشم همه را متحیر کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.