تبیان، دستیار زندگی
نشست بررسی عملكرد تیم ملی كشتی آزاد با حضور مسوولان فدراسیون كشتی و كارشناسان برگزار شد. در این نشست محمدرضا طالقانی، مهدی خالدی، اسدالله رضایی، محسن كاوه،غلامرضا محمدی و عزیز الله اطاعتی به گفت‌وگو با كارشناسان كشتی كشور پر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میزگرد بررسی علل ناکامی کشتی با حضور طالقانی و کارشناسان


نشست بررسی عملكرد تیم ملی كشتی آزاد با حضور مسوولان فدراسیون كشتی و كارشناسان برگزار شد.

در این نشست محمدرضا طالقانی، مهدی خالدی، اسدالله رضایی، محسن كاوه،غلامرضا محمدی و عزیز الله اطاعتی به گفت‌وگو با كارشناسان كشتی كشور پرداختند كه علاوه بر كارشناسان مطبوعات، ابراهیم جوادی و محسن فرح وشی نیز نظرات خود را ارایه كردند.

در ابتدای این نشست محمدرضا طالقانی رییس فدراسیون كشتی اظهار كرد: هدف از برگزاری این نشست مصاحبه مطبوعاتی نیست، بلكه می‌خواهیم تنویر افكار در جهت پیشرفت كشتی باشد. مسایلی نظیر روز آخر به تیم غذا نداده‌اند و یا كشتی‌گیر با مربی فاصله داشت، این‌ها كارشناسی نیستند بلكه باید راه را نشان دهیم.

وی با بیان این كه كنار ماندن چهار قهرمان به یكباره، برای ورزش ضایعه است، افزود: قهرمانان ما به دلایلی نتوانستند در مسابقات جهانی شركت كنند و افراد دیگری جایگزین شدند. اما اگر گنجی ضرب نمی‌خورد و یا حاجی زاده زیر را آن طور نمی‌گرفت، می‌توانستیم تا رده سوم بالا بیاییم. به هر حال امسال پر فراز و نشیب بود و امروز می‌تواند آغاز قشنگی برای كشتی باشد.

طالقانی در ادامه به رویدادهای آتی كشتی اشاره كرد و گفت: سه ماه و نیم از وقت را برای لیگ گذاشته‌ایم و دوم فوریه(13 بهمن) جام جهانی برگزار می‌شود. همچنین در نظر داریم مسابقات انتخابی تیم ملی با حضور شش كشتی‌گیر و به صورت دوره‌ای برگزار شود. من می‌گویم اگر اشكالی هست بیاییم، درست كنیم.

طالقانی همچنین پس از استماع نظر كارشناسان اظهار كرد: واقعیت‌هایی كه مطرح می‌شود، برای امروز نیست. من تیم سوم آسیا در بوسان را تحویل گرفتم و چه كار باید می‌كردم كه نكرده‌ام. در برابر مسایلی كه به خاطر بی‌پولی است، چه باید می‌كردم. مسابقات متعددی برگزار كرده‌ایم كه لازم بوده‌اند. انتقادات بر من وارد هستند اما اصلا به كشتی آویزان نیستم، بلكه آن را دوست دارم. دوست دارم مردم خوشحال باشند. اگر می‌نویسید همه كارها اشتباه است، راهكار نشان دهید كه چه باید كرد اما آیا تا به حال دو نفر این كار را كرد‌اند. در كنار انتقاد باید پیشنهاد ارایه كرد.

رییس فدراسیون در پایان خاطر نشان كرد: یك نفری نمی‌شود همه كار كرد و بیش از سه سال زمان تا المپیك داریم كه باید با همفكری اشتباهات را كم كنیم. در پایان نیز از كارشناسان می‌خواهم در هفته‌ی آینده بحثی تخصصی‌تر داشته باشیم.

اسدالله رضایی هم گفت: بافت كشتی غلط است و باید به رفع نقاط ضعف آن پرداخت.

دبیر فدراسیون كشتی اظهار كرد: ورزش با تكروی و این كه بخواهیم به تنهایی كار را انجام دهیم منافات دارد. آنهایی كه فكر می‌كنند كارشان بدون اشكال است، خودخواهند و باید با مشخص كردن نقاط ضعف قوی‌تر عمل كنیم تا دیگر نیاز به عذرخواهی از مردم نباشد.

وی با اشاره به این كه هیچ مسوولی دوست ندارد در كارش عدم موفقیت وجود داشته باشد، تصریح كرد: اعتقاد شخصی‌ام این است كه بافت كشتی غلط است. خیلی از روسای هیات‌ها كه مدعی‌اند رای رییس و نایب رییس دستشان است، تیمشان در مسابقات دهم نیز نمی‌شود و باید دید راندمان كاری آنها چه چیزی است؟ زمینه برای كشتی فراهم است اما برنامه‌ریزی‌ها و بافت كشتی به شكلی بوده كه نتوانسته‌ایم نتیجه بگیریم. انتخاب تیم ملی، انتخاب كادر فنی و حتی انتخاب مسوولین شكل درستی ندارد و باید همه كمك كنید تا عذرخواهی از مردم ادامه پیدا نكند.

دبیر فدراسیون كشتی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر به این شكل پیش رویم، نتیجه‌اش فدا شدن آدم‌هایی مثل طالقانی هستند. طالقانی یك روحیه‌ای دارد كه مقداری به مدیریت نمی‌خورد و آن « نه گفتن» است اما باید از این پس بتوانیم نه بگوییم.

كارشناسان كشتی كشور نیز در این نشست نظرات خود را درباره مسابقات جهانی بوداپست و مسائل روز كشتی ارایه كردند.

منوچهر لطیف كارشناس با سابقه كشتی كشور در حضور مسوولان فدراسیون اظهار كرد: ما دگرگونی و تغییرات را می‌پذیریم اما جوانگرایی را نه، چرا كه اكثر نفرات اعزامی به مجارستان به جز امیر گنجی از جمله كشتی‌گیرانی بودند كه چند سال پشت تیم ملی در جا زده‌اند. در حال حاضر فاصله نفر اول و دوم تیم ملی زیاد است و صحبت ما این است كه چكار كنیم این فاصله كم شود. مردم از این كه به آنها دروغ می‌گوییم ناراحتند و اگر ضعف خود را قبول كنیم، می‌توانیم خود را اصلاح كنیم.

همچنین محمدرضا منصوریان در سخنانی اظهار كرد: سیستم كار فدراسیون كشتی مشكل دارد و رییس فدراسیون یا باید برود و یا این كه این سیستم را اصلاح كند.

گفتنی است؛ سایر كارشناسان كشتی كشور نیز مواردی را در این نشست مطرح كردند كه كادر فنی كشتی آزاد پاسخگوی آنها بود.

محسن فرح وشی نیز در این نشست اظهار كرد : مگر اولین بار است كه آن طور كه دلمان می‌خواست نتیجه نگرفته ایم؟ باید در این نشست‌ها هر كدام بر مبنای عقل بگوییم چه كار باید می‌كردیم كه نكردیم و برای آینده نیز باید چه كار كنیم.

وی افزود: اگر در مسابقات امثال حیدری و دبیر را شركت می‌دادیم ، ‌می‌گفتیم چقدر باید از این نفرات استفاده كنیم و باید به فكر چهار سال آینده بود ، اما زمانی كه چنین نفراتی حضور ندارند ، باز هم انتقاد می‌شود. درست است كه به جز امیرگنجی سایر نفرات كم سن و سال نبودند اما همین‌ها را زیر نظر بگیریم برای مسابقات جهانی و المپیك ساخته می‌شوند.

قهرمان سابق جهان ادامه داد: كشتی در سراسر كشور همانند چشمه جوشان است اما اشكالاتی دارد ، در گذشته چراغ سالن تیم ملی یك شب هم خاموش نمی‌شد و حالا نباید تنها به دو سه ماه مانده به مسابقات اكتفا كنیم. مانند گذشته باید به مربی تیم ملی كشتی حكم دائم داد تا زمانی كه نخواهیم از آنها استفاده كنیم نه اینكه حكم‌ها شش ماهه و یا یك ساله باشد. در گذشته مربیان تیم ملی استراحت كمی‌ داشتند اما در حال حاضر نمی‌دانیم كشتی گیران كجا تمرین می‌كنند متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده است كه كشتی گیر خودش برنامه می‌دهد و حریف تمرینی انتخاب می‌كند .

فرح وشی افزود: فاصله نفرات اول و دوم زیاد است كه دلایل فنی دارد ، انستیتو كشتی یعنی دانشكده و این دانشكده وظیفه سنگینی دارد ، انستیتو باید به سراسر كشتی كشور برنامه دهد و برنامه‌های تمرینی از این طریق باید در اختیار كشتی گیران قرارگیرد.

مربی سابق تیم ملی كشتی تصریح كرد : مربی بودن تنها این نیست كه در گذشته قهرمان باشد. معلم بودن با مربی بودن تفاوت دارد و خیلی‌ها هستند كه 15 سال كشتی را در كنار گذاشته‌اند اما هنوز مربی نشده‌اند.

فرح وشی با تاكید بر این كه با محكوم كردن یكدیگر نتیجه نمی‌گیریم‌، اظهار داشت : از طالقانی می‌خواهم تصمیماتش را فی‌البداهه اعلام نكند و حداقل 48 ساعت با خود فكر كند. اگر این مسائل حل نشوند‌، كشتی سیر صعودی خواهد گرفت.

وی با اشاره به خود محوری ایجاد شده در كشتی گیران تصریح كرد : مربیان و رسانه‌ها باید تلاش كنند خود محوری و خود خواهی به وجود آمده در كشتی گیران را از بین ببرند. خبرنگاران نیز نباید شرایطی را به وجود آورند كه كشتی گیر راجع به مربی اظهار نظر كند. اگر این خود محوری از بین رود، بسیاری از مشكلات حل می‌شوند.

همچنین ابراهیم جوادی ، مربی سابق تیم ملی اظهار داشت : درد كشتی ما چند تا است كه یكی از آنها كشتی گیر است ، متاسفانه كشتی گیر در خدمت مربی و فدراسیون نیست و حرف شنوی ندارد .

كشتی گیر ما درس شجاعت نگرفته و منتظر می‌نشیند ببیند كجای جدول خالی است و سپس وزن كشی می‌كند ، ما به جهانی رفته‌ایم كه بجنگیم نه این كه دو دستی مدال را تقدیم ما كنند.

دارنده‌ی چهار مدال طلای جهان ضعف تكنیكی را از دیگر مشكلات كشتی گیران داشت و افزود: رفع ضعف تكنیكی باید از پایه و شهرستان‌ها شروع شود كه در این رابطه مسوولیت انستیتو بسیار سنگین است.

در ادامه این نشست محسن كاوه مربی تیم ملی در رابطه با انتقادات مطرح شده اظهار كرد : هیچ كس نمی‌تواند از كشتی گیری كه كول انداز بلد نیست ، بخواهد كه پس از سه ماه در مسابقات جهانی كول انداز بزند.

وی به عدم وجود فرهنگ كشتی گیری اشاره كرد و افزود: اگر در بحث وزن بگوییم فلان كار را بكن ، كشتی گیر می‌گوید كه به این روش عادت كرده ام .

كاوه در رابطه با عدم استفاده از روانشناس گفت : ابتدا باید فرهنگ حضور روانشناس را به وجود آوریم و سپس روانشناس بیآوریم كه این در كوتاه مدت ممكن نیست. در سال 1999 زمانی كه روانشناس می‌آمد‌، كشتی گیر فرار می‌كرد این مساله نیز به برخورداری از فرهنگ آن نیاز دارد كه باید از سنین نوجوانی روی این موضوع كار كرد.

غلامرضا محمدی دیگر مربی تیم ملی در رابطه با انتقاداتی مبنی بر عدم وجود سیستم و برنامه در كار كشتی گیران گفت : زمانی كه به واحدی می‌گوییم بارزاكوف تنها گارد راست را می‌گیرد و یا به حاجی زاده می‌گوییم تو دست سایتی اف نرو، می‌گوید كه می‌خواستم زیر بگیرم تا وقت را بكشم، آیا ما مقصریم. ما برنامه دادیم اما حاجی زاده خودش اشتباه كرد.

وی در خصوص مشغول بودن مربیان به جذب كشتی گیر خارجی در زمان برگزاری مسابقات جهانی گفت : پس از این كه كشتی‌ها تمام شده بود ، موسل بز گفت: دوست دارم در لیگ كشتی بگیرم كه با وی صحبت كردیم اما این موضوع كه در زمان برگزاری مسابقات جهانی به فكر یارگیری بودیم حقیقت ندارد.

محمدی تصریح كرد : درد ما این است كه بین جوانان و بزرگسالان فاصله افتاده است نه برخی مسائل مطرح شده، ضعف داریم و باید آنها را رفع كنیم. قبول دارم در تیم سرمربی باشد بهتر است اما باید واقعیات را بگوییم ، ذهن مردم نسبت به ما بد شده است. با این وضعیت لیگ كشتی بر ضرر تیم ملی است زیرا كشتی‌گیر در اختیار نیست و باید این مشكلات را برطرف كرد .

همچنین كاوه در خصوص مساله قانون مندی و گذاشتن تمرین سنگین برای علیرضا حیدری گفت : طبق صورت جلسه اعلام كردیم تمام كسانی كه می‌خواهند صاحب دو بنده تیم ‌ملی شوند ، باید در انتخابی شركت كنند و سپس ملاك تصمیم كادر فنی است. ما نگفتیم هر كه اول شود را می‌بریم. حیدری نیز در بیانیه اش اعلام كرده بود كه آماده است و می‌خواهد كشتی بگیرد. آن فردی كه صبح روز اول با حیدری تمرین كرد جزو 10 نفر اول سنگین وزن كشور نیست و یا در بعد ازظهر با كشتی گیر 84 كیلویی تمرین می‌كرد كه ضرب خورد .

مربی تیم ملی در خصوص عدم استفاده از آنالیزور گفت : اگر روسیه به اینجا رسیده كه آنالیزورهای مختلفی دارد ، باید دید شرایط كشتی آن چگونه است. در شهر خاساویورت كه یك خیابان سالم وجود ندارد‌، مدرسه كشتی دارند كه باید دید به چه شكل تجهیز شده‌اند. باتیروف‌ها ، سایتی اف‌ها و مرتضی علی اف ها از آن مدارس بیرون آمده‌اند. آیا تا به حال تیم ملی از انالیزور استفاده می‌كرده كه حال استفاده نمی‌شود .

كاوه تصریح كرد : ما در این مدت زمان می‌توانستیم كشتی گیران را به حدی برسانیم كه بهتر از قبل باشند‌، نه اینكه كشتی گیر 40 درصدی در اندازه 100 درصد رقابت كند . محمدی ، واحدی ، قنبری ، حاجی زاده و معصومی‌ بهتر از گذشته خود كشتی گرفتند .

همچنین عزیز الله اطاعتی رییس كمیته داوران در پایان این نشست اظهار داشت : قدرت از بلوك شرق به غرب انتقال یافته اما سرما بی كلاه مانده است. آمریكا ، یونان و كره و تركیه در فیلا قدرت پیدا كرده‌اند اما ما در فیلا یك صندلی داریم كه هیچ كاری هم نمی‌توانیم بكنیم. خالدی و دكتر توكل نمی‌توانند كاری انجام دهند چرا كه فیلا به آنها توجه ندارد. خارجی‌ها كارهایی برای فیلا می‌كنند كه ما نمی‌توانیم . متاسفانه از داخل نامه‌هایی به فیلا نوشته شده كه تلاش‌های چند ماه اخیر ما را تحت تاثیر قرار داده و نادیده گرفته شد تا در پایان مسابقات كشتی آزاد تنها یك داوری به ایران بدهند ، آیا حق داوران ما نبود كه در فینال قضاوت كنند ، ما كار خود را انجام داده ایم اما مسائل دیگری نیز وجود دارد كه جایگاه داوری ما را ضعیف می‌كند .

در پایان این نشست طالقانی خواستار برگزاری نشست دیگری با كارشناسان كشتی شد .

 مدیر فنی تیم ملی کشتی فرنگی از مشکلات می گوید 

 انتقاد رییس جدید سازمان ورزش از نتایج کشتی آزاد