تبیان، دستیار زندگی
امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهم ترین مبانی تفکر اسلامی و اجرای آن، ضامن بقای جامعه ی اسلامی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چالش‌های امر به معروف و نهی از منكر

بزرگ‌ترین فریضه

كتاب «بزرگ‌ترین فریضه» گردآوری دیدگاه‌های آیت‌الله مصباح یزدی درباره امر به معروف و نهی از منكر است. بر اساس این دیدگاه‌ها، بزرگ‌ترین آفت جامعه اسلامی تبدیل منكر به معروف و معروف به منكر است.

به گزارش ایبنا، محمد روحانی، مسوول تدوین و نشر كتاب در موسسه امام خمینی(ره) هدف از انتشار این مجموعه را ارایه مباحثی منسجم درباره امر به معروف و نهی از منكر برای تمام افرادی دانست كه احیای این فریضه در جامعه اسلامی به دغدغه‌ای برای آنان تبدیل شده است.

وی افزود: در ابتدای این اثر، مفهوم و اهمیت و جایگاه این فریضه برای مخاطب شرح داده می‌شود تا به این ترتیب زمینه برای درك مفاهیم بعدی كتاب درباره امر به معروف و نهی از منكر فراهم شود.

روحانی ادامه داد: این مفاهیم مواردی نظیر شرایط و مراتب، جلوه‌های امر به معروف و نهی از منكر در سیره پیامبر(ص) و امامان(ع)، ‌روش‌ها و مصادیق بارز و 10 راهكار برای اجرای این فریضه را دربر می‌گیرد.

حضرت علی(علیه السلام) اهمیّت امر به معروف و نهی از منکر را در مقایسه با جهاد در راه خدا این گونه بیان می فرمایند: همه اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره در مقابل دریاست

وی بخش پایانی این كتاب را بررسی مهم‌ترین چالش‌های امر به معروف و نهی از منكر از دیدگاه آیت‌الله مصباح دانست و گفت: این چالش‌ها در چهار دسته جای گرفته‌اند كه مهم‌ترین آنها، تغییر منكر به معروف و معروف به منكر به عنوان آفت جامعه اسلامی است.

روحانی ادامه داد: تساهل و تسامح و همچنین خشونت در امر به معروف و نهی از منكر، امر و نهی مسوولان و التهاب‌آفرینی در جامعه و همچنین امر به معروف و نهی از منكر آزادی دیگر موارد بررسی شده در بخش پایانی‌اند.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهم ترین مبانی تفکر اسلامی و اجرای آن، ضامن بقای جامعه ی اسلامی است.

حضرت علی(علیه السلام) اهمیّت امر به معروف و نهی از منکر را در مقایسه با جهاد در راه خدا این گونه بیان می فرمایند: همه اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره در مقابل دریاست.

آن حضرت در سفارشی به امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) فرمودند:

"از تشویق همدیگر به انجام کارهای شایسته و بازداشتن از ارتکاب کار زشت خودداری نکنید و بدانید که اگر این کار راترک کردید بدکاران بر شما مسلط می شوند. وقتی آن ها مسلط شدند هر اندازه دعا کنید دعای شما قبول نمی شود."

كتاب «بزرگ‌ترین فریضه» به كوشش قاسم شبان‌نیا در 208 صفحه و بهای 23000 ریال به تازگی از سوی انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی