تبیان، دستیار زندگی
روز جهانی وبلاگ نویسی فرصت خوبی بود که با حسن میثمی بنشینیم و یک چای بخوریم، اما چای نمی‌شد چون ماه رمضان بود اما اشکالی نداشت که، حسن آنقدر خوش مشرب بود که بدون چای هم می‌چسبید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشستی با مدیر اولین پایگاه خبری اختصاصی وبلاگ نیوز

روز جهانی وبلاگ نویسی فرصت خوبی بود که با حسن میثمی بنشینیم و یک چای بخوریم، اما چای نمی‌شد چون ماه رمضان بود اما اشکالی نداشت که، حسن آنقدر خوش مشرب بود که بدون چای هم می‌چسبید.

سلام، جناب میثمی عزیز خودت را برای بچه‌های محله‌ی تبلاگ معرفی می‌کنید؟

حسن میثمی هستم از سال 81 وبلاگ می‌نویسم و در سال 84-83 كانون وبلاگ نویسان مذهبی را راه اندازی كردیم و به طور جدی‌تر و از سال 86 وبلاگ نیوز را تاسیس كردیم.

وبلاگ نیوز را با چه هدفی تاسیس كردید؟

من می‌دیدم كه یك سری اخبار وبلاگستان مثلا اخبار جشنوراه‌ها یا اخبار موج های وبلاگی در فضای مجازی گم می‌شوند و حس كردم كه جای همچین سایت خبری خالی است و كم كم فضای كاری خیلی گسترده‌تر شد.

27 مهرماه 87 بود که نخستین خبر وبلاگ نیوز منتشر شد. اما به صورت رسمی، افتتاح وبلاگ نیوز به 11 آبان 87 برمی گردد که در آن سال، با سالروز ولادت با روزهای ولادت با سعادت امام رضا علیه السلام مصادف بود.

فعالیت وبلاگ نیوز در 7 سرویس خبری حرکتهای وبلاگی، همایش‌ها، در وبلاگها، رسانه وبلاگ، سرویس دهنده ها، مجامع وبلاگی و مسابقات تعریف شده بود و قرار شد در قالب های خبر، گزارش، گزارش تصویری، تحلیل، یادداشت، صوت و فیلم فعالیت کند.

پایگاه خبری - تحلیلی وبلاگ نیوز در مهرماه 88 (یعنی نزدیک به یک سالگی اش) توانست رتبه نخست سومین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال در بخش بهترین سایت خدمات فرهنگی کسب کند و برای ادامه راه، انرژی بیشتری را بگیرد.

حالا این سایت خبری تخصصی وبلاگستان فارسی، در آستانه دو سالگی، نزدیک به 2هزار خبر ارسال شده دارد و با حدود بیش از 10 خبرنگار، فعالیتش را با قوت تمام ادامه می دهد.

مشكلات وبلاگ نویسی در ایران از نظر شما چیست؟

مشكلات وبلاگ نویسی كه خیلی زیاد هست. احساس می‌كنم احاطه كاربران به وبلاگستان کم است، یعنی خیلی از كاربران با رسانه وبلاگ آشنایی ندارند.

یك بخش از این مشكلات  به فعالان این عرصه برمی‌گردد و بخش دیگر آن مربوط به سلیقه افراد وبلاگ نویس، یعنی خیلی از كاربران دوست دارند كه وبلاگشان به صورت غیر حرفه‌ای باشد.

علت ناشناخته ماندن وبلاگ در ایران چیست؟

از سال 79- 80 كه وبلاگهای ایرانی از راه رسیدند، آن زمان وبلاگ در بین مردم خیلی كم شناخته شده بود. اما در یك سال اخیر با توجه به مسائلی كه اتفاق افتاد وبلاگ بیشتر معرفی شد. ولی باز هم احساس می‌كنم كه محدود است و به همین دلیل ما خیلی نتوانستیم قابلیت های رسانه وبلاگ را به كاربران بشناسانیم.

نهادی برای سر و سامان دادن به وبلاگ در ایران وجود دارد؟

متولی‌های زیادی وجود دارد مثل وزارت ارشاد، صدا و سیما كه یك بخش به نام فضای مجازی در آن هست.

به نظر شما بیشترین طرفداران  وبلاگ از چه قشری هستند؟

بیشترین طرفدار وبلاگ، عموم مردم هستند. احساس می‌كنم چندان قشر بندی در کار نیست و طرفدار وبلاگ كسی هست كه در فضای واقعی جامعه حرفی برای گفتن دارد.

یكی از مشكلات وبلاگ نویسی در ایران، نبود الگوی مناسب است، پیشنهاد شما برای رفع این مشكل چیست؟

من با ستاره كردن یك سری افراد وبلاگ نویس به عنوان الگو موافق نیستم ولی ما می‌توانیم یك سری قواعد رسانه‌ای را که موجب ارتقاء سطح کیفی وبلاگها می‌شود را آموزش دهیم.

كارگاه‌های نقد وبلاگ كه كم كم در حال زیاد شدن هستند، می‌توانند نقش مفیدی را در این زمینه داشته باشند.

به نظر شما یك انجمن وبلاگ، باید از بهترین وبلاگ نویسان تشكیل شود؟

نه، نباید انجمن را محدود به افراد خاص كنیم. البته چند وبلاگ نویس متبحر برای اشراف به كار و آموزش به دیگر كاربران باید حضور داشته باشند.

انجمن وبلاگ نویسان تبیان را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

با توجه به پتانسیل و پشتوانه‌ای كه تبیان از كاربری دارد، این انجمن فرصت خوبی برای جذب آنها به وبلاگ نویسی است. در كل این انجمن می‌تواند یك كارگاه آموزشی بسیار خوب برای كاربران تبیان باشد.

ما رسم داریم از دوستانمان بخواهیم که به کارمان نمره بدهند. شما به قهوه خانه تبلاگ چه نمره‌ای می‌دهید؟

سوال سختی است. اما با توجه به این كه تازه راه اندازی شده است، تواسته‌ است خود را به خوبی جا بیندازد.

نظر شما درباره سامانه وبلاگ تبیان یا همان تبلاگ خودمان چیست؟

به نظر من آنچه که موجب پیشرفت یك سامانه و مطرح شدن آن می‌شود، پشتوانه كاربری آن است از این رو می‌تواند پیشرفت بسیار خوبی برای آن انتظار داشت.

بد نیست کمی وبلاگ نیوز را تبلیغ کنید!

در وبلاگ نیوز ارسال خبرها کمی نامنظم است ولی دوستان بدانند كه ما تمام توانمان را به كار می‌گیریم تا کار ارزنده‌ای تقدیم شود.

با توجه به این كه منبع در آمد ما فقط از راه تبلیغات است فشار كار کمی زیاد است اما شکر خدا دوستان کمک کار خوبی داریم و جا داره همین جا از آقایان شاطری، صالحی، علیپور و مفتاح تشكر كنم.

و حرف آخر حسن میثمی

من آینده را نه تنها در وبلاگستان بلكه در تالارهای گفت و گو ، شبكه های اجتماعی روشن می‌بینم.


باشگاه کاربران تبیان