تبیان، دستیار زندگی
هنوز جای گلوله‌ها بر روی دیوارهای "مونرویا" پایتخت لیبریا كاملا از بین نرفته‌ است و زمان زیادی از پایان جنگ و درگیری‌های ‌15 ساله در این كشور نمی‌گذرد اما با این حال در زیر چتر حمایتی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد، انتخاب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره مشهور فوتبال کاندیدای ریاست جمهوری شد


هنوز جای گلوله‌ها بر روی دیوارهای "مونرویا" پایتخت لیبریا كاملا از بین نرفته‌ است و زمان زیادی از پایان جنگ و درگیری‌های ‌15 ساله در این كشور نمی‌گذرد اما با این حال در زیر چتر حمایتی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد، انتخابات ریاست جمهوری در این كشور برگزار شد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این رقابت‌های انتخاباتی یك ستاره فوتبال، دو جنگ سالار پیشین و یك زن دانش‌آموخته هاروارد جزء ‌22 نفری هستند كه خود را نامزد احراز مقام ریاست جمهوری نموده‌اند.

این اولین انتخابات ریاست جمهوری لیبریا از زمان پایان درگیری‌های مسلحانه در دو سال پیش است. برگزاری یك انتخابات سالم و موفق در لیبریا، كشوری كه هنوز هم تحت تاثیر شوك ناشی از جنگ داخلی‌ای است كه قریب ‌200 هزار نفر را به كام مرگ كشاند، می‌تواند سرآغاز و سنگ بنای مهمی برای دوره‌ای جدید و توام با صلح در این كشور آفریقایی باشد.

مهمترین چیزی كه لیبریا در حال حاضر بدان نیاز اساسی دارد، یك رهبری خوب و شایسته است. این مهمترین عاملی است كه می‌تواند این كشور را به سوی رفاه و رشد سوق دهد.

از سال ‌2003 به این سو یك دولت موقت به رهبری "گیود بریانت" كه یك بازرگان است در لیبریا امور را در اختیار دارد. در این سال بود كه شورشیان وارد مونرویا شدند و چارلز تیلور، رئیس جمهور این كشور را از قدرت خلع‌ كردند. تیلور زمانی از رهبران شورشیان بود و در آفریقای غربی از سربازان كم سن و سال استفاده می‌كرد. وی هم اكنون به اتهام ارتكاب بنایات جنگی در بازداشت به سر می‌برد و به وسیله دادگاه كیفری بین‌المللی علیه وی كیفر خواستی تنظیم شده است.

اگر چه نظرسنجی دقیقی صورت نگرفته است اما حمایت‌های خوبی از ژرژ وه‌آ، ستاره سابق فوتبال، چارلز برامسكین، از وكلای دادگستری و الن جانسون سیرلیف، از وزرای پیشین كابینه كه در سازمان ملل و بانك جهانی نیز كار كرده است، وجود دارد.

در این انتخابات الحاجی كروما، از جنگ سالاران مخالف تیلور در جنگ داخلی اول لیبریا و "سكو كنه"، از جنگ سالارانی كه عامل اصلی شكست و تبعید تیلور در جنگ داخلی دوم لیبریا بوده نیز حضور دارند. ‌3/1 میلیون نفر از جمعیت ‌3 میلیونی لیبریا برای شركت در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان و مجلس سنا كه مبتنی بر نظام حكومتی آمریكا است، ثبت‌نام كرده‌اند. بیش از ‌400 ناظر بین‌المللی بر انتخابات لیبریا نظارت دارند. اگر هر یك از نامزدها حائز اكثریت مطلق آراء نشود، انتخابات به دور دوم كشیده می‌شود كه به احتمال زیاد تا پیش از اوایل نوامبر برگزار نخواهد شد.

 سرمربی اسبق تیم ملی از ریاست جمهوری می گوید