تبیان، دستیار زندگی
مراسم تودیع و معارفه‌ی مهندس مهرعلیزاده رییس پیشین سازمان تربیت بدنی و محمد علی آبادی رییس جدید سازمان تربیت بدنی صبح دیروز برگزار شد. محمد علی آبادی هشتمین رییس سازمان تربیت بدنی صبح امروز طی مراسم رسمی با حضور دكتر داودی م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدرقه بی نظیر مهرعلیزاده در حضور معاون اول رییس جمهور


مراسم تودیع و معارفه‌ی مهندس مهرعلیزاده رییس پیشین سازمان تربیت بدنی و محمد علی آبادی رییس جدید سازمان تربیت بدنی صبح دیروز برگزار شد.

محمد علی آبادی هشتمین رییس سازمان تربیت بدنی صبح امروز طی مراسم رسمی با حضور دكتر داودی معاون اول رییس جمهور در سمت جدید خود آغاز به كار كرد.

همچنین در این مراسم كه جمع كثیری از جامعه‌ی ورزش‏، مدیران كل تربیت بدنی استان‌ها، روسای فدراسیون‌های ورزشی، پیشكسوتان، مربیان، ورزشكاران، دست‌اندركاران ورزش در سازمان تربیت بدنی و كمیته‌ی ملی المپیك و خبرنگاران رسانه‌های گروهی حضور داشتند از زحمات چهار ساله‌ی مهندس مهرعلیزاده تقدیر و تشكر به عمل آمد.

معاون اول رییس جمهور در این مراسم گفت: در دولت جدید اهمیت ورزش برای ما روشن است و سعی می‌كنیم در بحث تخصیص منابع مالی و توجه به پتانسیل‌های موجود در نقاط محروم، بیشترین توجه را به ورزش داشته باشیم.

دكتر داودی در مراسم تودیع و معارفه‌ی مهندس مهرعلیزاده رییس پیشین سازمان تربیت بدنی و محمد علی آبادی رییس جدید سازمان تربیت بدنی با بیان اینكه در رابطه با ورزش یك بحث درون سازمانی نسبت به توسعه‌ی ورزش‌های قهرمانی و همگانی وجود دارد و از طرفی دولت نیز باید در چهارچوب وظایف خود از این حركت بهره‌مند شود، ادامه داد: ما در پروسه‌ی نظام بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی قرار است در منطقه رتبه‌ی اول را داشته باشیم و از طرفی یكی از كشورهای عمده در مباحث سیاسی و اجتماعی باشیم. این مهم میسر نخواهد شد مگر این كه ما متكی به نیروهایی علمی و جوان باشیم. بنابراین پرورش چنین نیروهایی نیز در سایه‌ی ورزش كه كلیه‌ی زمینه‌های لازم را در شادی و نشاط عموم مردم ایجاد می‌كند میسر نخواهد شد.

وی با بیان این كه ورزش یكی از نیازمندی‌های اساسی پروسه‌ی توسعه‌ی كشور در آینده است اظهار كرد: روی طراوت و نشاط جامعه تاكید زیادی شده است. این درحالی است كه اهمیت ورزش از نظر اسلام و سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار با ارزش است.

معاون اول رییس جمهور به سابقه‌ی تاریخی ورزش در تمدن ایران اشاره كرد و گفت: از ایران باستان تاكنون ورزش حرف اول را در جوامع می‌زده است و در حالی كه ایران مرز گسترد‌ه‌ای با كشور افغانستان تولید كننده‌ی مواد مخدر در جهان دارد چیزی به غیر از ورزش نمی‌تواند سد محكمی برای جوانان این مرز و بوم باشد.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود: با این پیش زمینه اهمیت ورزش برای دولت فعلی نیز مشخص است همانطور كه دولت قبلی نیز به اهمیت ورزش به خوبی پی برده بود و روی آن سرمایه‌گذاری كرد. در دولت جدید اهمیت ورزش برای ما روشن است و سعی می‌كنیم در بحث تخصیص منابع مالی و توجه به پتانسیل‌های موجود در نقاط محروم، بیشترین توجه را به ورزش داشته باشیم.

دكتر داودی با اشاره به توجه بیش از پیش دولت نسبت به رسیدگی به مناطق محروم كشور گفت: چند روز گذشته مصوبه‌ی جدیدی در دولت جدید به تصویب رسید مبنی بر این كه دولت بتواند نقش فعال‌تری در نقاط محروم برای ساخت ورزشگاه‌ها عهده‌دار باشد چرا كه بخش خصوصی عملا وارد این نقاط محروم نمی‌شود و می‌طلبد دولت با حضور جدی‌تر خود در این مناطق راه را برای توسعه‌ی بیشتر فراهم كند.

وی با اشاره به عملكرد دوره‌ی گذشته‌ی ورزش در دولت خاتمی اظهار كرد: اگر دقت كنید بر طبق آمار ملاحظه می‌شود كه عملكرد بخش ورزش روی اكثر شاخص‌ها از پیشرف بسیار خوبی برخوردار بوده است و بسیاری از برنامه‌ها بالای صد در صد عملی شده است و این جهش بسیار خوبی در ورزش به شمار می‌رود. اما یك جا كمتر از قسمت‌های دیگر پیشرفت داشته كه همان اضافه شدن مكان‌های ورزشی به مكان‌های قبلی است كه امیدواریم با توجه به حضور علی آبادی در راس ورزش كشور نقش فعال‌تری در این زمینه داشته باشیم. چرا كه سابقه‌ی این مدیر نیز حكایت از كارنامه‌ی درخشان در مباحث عمرانی دارد. بنابراین امید می‌رود ظرفیت مكان‌های ورزشی به بالاترین حد ممكن برسد.

وی در ارایه‌ی خواسته‌های خود از رییس جدید سازمان تربیت بدنی گفت: من از علی آبادی می‌خواهم كه سعی و تلاش ویژه‌ای در توزیع عادلانه‌ی امكانات ورزشی داشته باشد و فضاهای ورزشی را به خصوص برای بانوان گسترش دهد چرا كه ما در بخش‌ بانوان نیازمند تحولی اساسی هستیم. این در حالی است كه گسترش ورزش‌های پایه و مادر، افزایش توان حرفه‌ای ورزشكاران و استاندارد سازی در ورزش را نباید از یاد برد.

معاون اول رییس جمهور در پایان از مدیریت برنامه محور مهندس محسن مهرعلیزاده طی چهار سال حضورش در سازمان تربیت بدنی تقدیر و تشكر كرد و گفت: این مدیر واقعا كارنامه‌ای درخشانی در طول دوران مدیریتش از خود به جای گذاشت كه امیدوارم علی آبادی نه تنها كارنامه‌ی درخشان‌تری از خود به جای بگذارد بلكه با سرعت هر چه بیشتر برنامه‌های موجود و برنامه‌هایی كه در آینده تدوین خواهد شد را ادامه دهد.

مهندس مهرعلیزاده نیز در مراسم تودیع خود با بیان این كه مراسم معارفه‌ی من در سال 80 و مراسم تودیعم در سال 84 هر دو در ابتدای ماه رمضان برگزار شد، كه هر دو برای ما جای ارزش بسیاری دارد، گفت: ورزش عرصه‌ی عشق، محبت، شكوفایی و اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران است و تك تك افتخاراتی كه ایران طی سال‌های گذشته در صحنه‌های مختلف ورزشی به جا گذاشته شد، هر كدام دل میلیون‌ها ایرانی را شاد كرد.

وی با تشكر از همه كسانی كه او را در طول این سال‌ها حمایت كرده‌اند گفت: روسای فدراسیون‌ها، مدیران كل، مطبوعات و رسانه‌ها كه همیشه به عنوان مشاوران امین من بوده‌اند را هیچ گاه فراموش نمی‌كنم و از زحمات بی‌شائبه‌شان تشكر می‌كنم.

مهرعلیزاده تاكید كرد: در طول سال‌های حضورم در ورزش همواره به آنها یادآوری می‌كردم كه با اتكا به توان خود و با اعتقاد كامل راه درست را انتخاب كنید. من هیچ گاه به عنوان رییس نخواستم به مدیران و روسای فدراسیون‌های ورزشی كه در عرصه‌ی ورزش با من همكاری كردند امر و نهی كنم. من به آنها اختیار كامل دارم كه با ابتكار عمل كار كنند و تصور می‌شود در حد موفقیت‌های فعلی، این امر یكی از رموز موفقیت در ورزش بود.

وی در بررسی مهم‌ترین اقدامات انجام شده در طول چهار سال مدیریتش اظهار كرد: تدوین نظام جامع تربیت بدنی و ورزش در اولین سازمان دولتی كه در این راه دولت و مجلس نیز ما را حمایت كردند، اولویت دار شدن ورزش برای بخش خصوصی و جذب 100 میلیارد تومان اعتبار از این بخش، شروع كار در ورزش روستاها، ایجاد صندوق حمایت از قهرمانان و پیشكسوتان ورزشی كه به حق به حال جامعه‌ی پیشكسوتان ورزش بسیار مفید واقع شد و اثرات آن را به وضوح ملاحظه كردم، توسعه‌ی ورزش‌های گروهی در رشته‌هایی مانند فوتبال، والیبال، بسكتبال، هندبال و … صعود اولین زن مسلمان به قله‌ی اورست، تاسیس دو فدراسیون جهانی زورخانه و آلیش در تهران، جدا كردن ورزش چوگان از سواركاری برای اولین بار، تاسیس فدراسیون تیراندازی با كمان، مستقل شدن فدراسیون ورزش‌های باستانی كه در كنار بین‌المللی شدن این فدراسیون هم اكنون 22 كشور دارای فدراسیون ورزش باستانی هستند و … از جمله اتفاقات مهمی بود كه در این دوره به قوع پیوست.

وی در ادامه صحبت‌های خود ضمن آرزوی موفقیت برای علی آبادی به ذهن برنامه‌ریز این مدیر اشاره كرد و گفت: بی‌تردید، این مدیر با كوله‌باری از برنامه‌های مختلف وارد عرصه‌ی ورزش شده است. از آنجا كه وی مسوولیت‌های كلانی را در بخش‌های مدیریتی به همراه داشته است، با اعتقاد به ذهن برنامه‌ریز و دیدگاه كلان علی آبادی روزهای آینده را برای ورزش موفقیت‌آمیز می‌بینم.

مهرعلیزاده با ارائه توصیه‌هایی به علی آبادی گفت: مهم‌ترین دغدغه‌ی فعلی جامعه‌ی ورزش ادامه‌ی نظام جامع تربیت بدنی و ورزش است، برنامه‌ای كه از پیش از تولد تا مرگ یك انسان را در عرصه‌ی ورزش برنامه‌ریزی كرده است. از دكتر داودی و دولت فعلی نیز می‌خواهم كه ورزش را بیش از گذشته حمایت كنند، من نیز به عنوان عضو كوچكی از این جامعه تجربیاتم را در اختیار شما قرار خواهم داد.

وی ادامه داد: در طول چهار سال مدیریت من، فضاهای ورزشی در طول 4 سال به 4 میلیون و 200 هزار متر مربع رسید اما از امسال به بعد فضاهای ورزشی در هر سال باید بیش از 6 میلیون متر مربع توسعه یابد. من تصور می‌كنم همه چیز برای مدیریت جدید با توجه به چارت فعلی سازمان تربیت بدنی آماده است و با حمایت دولت و مجلس این مسیر می‌تواند به بهترین مشكل ممكن ادامه یابد.

رییس پیشین سازمان تربیت بدنی در پایان به ابهاماتی اشاره كرد كه نسبت به انجام اصلاحات در نظام جامع تربیت بدنی و ورزش مطرح می‌شود و گفت: به عنوان فردی كه این طرح در دوران مدیریت من طراحی شده است باید بگویم كه، هیچ طرحی بی‌نیاز از اصلاح و بازنگری نیست، همه‌ی طرح‌ها بر اساس نیاز روز اول نوشته می‌شوند و بی‌تردید طی روزهای آتی به بازنگری نیاز دارد. به خصوص در طرح استراتژیكی كه برای ورزش طراحی شده است. ما راه‌های بازنگری را در نظام جامع تربیت بدنی و ورزش دیده‌ایم؛ بنابراین با بازنگری در طرح باید به گونه‌ای عمل شود كه طرح حالتی سست پیدا نكند.

رییس جدید سازمان تربیت بدنی هم در مراسم معارفه‌ی خود ضمن خسته نباشید به مهرعلیزاده به خاطر تلاش‌های بی شائبه‌ در ورزش گفت: امیدوارم این پرچمی كه از شما گرفتم را با افتخار به فرد بعدی بدهم.

محمد علی آبادی كه در جمع جامعه‌ی ورزش سخن می‌گفت، خطاب به ورزشی‌ها گفت: دست همه‌ی ورزشی‌ها درد نكند، همان طور كه مهندس مهرعلیزاده گفت، هم اكنون 20 درصد كار شروع شده و امیدوارم پرچمی كه از شما گرفتم را با افتخار به مدیر بعدی بدهم.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود خطاب به همه‌ی مدیرانی كه با آنها در شهرداری همكاری داشته است گفت: دست همه‌ی كسانی كه در روزهای تعطیل و غیر تعطیل با من همكاری داشتند و شبانه روز به جامعه‌ی خود خدمت كردند را می‌فشارم.

علی آبادی تاكید كرد: امیدوارم 4 سال آینده نیز مانند امروز، موفقیت‌های مهرعلیزاده را به همراه داشته باشد. در طول این 15 روز اخیر نیز بیش از 100 جلسه با مدیران و روسای فدراسیون‌های ورزشی برگزار كردم، واقعا اقدامات عاقلانه‌ای در ورزش انجام شده بود و پیشینیان راه را برای پیشرفت آینده ورزش باز گذاشته‌اند. از طرفی با تخصیص اعتبارات خوب برای احداث و تكمیل بناهای ورزشی به علاوه‌ اختصاص یك درصد از اعتبارات سازمان‌ها و نهادهای دولتی به ورزش اقدامات ویژه‌ای می‌توان در ورزش انجام داد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اولویت‌های من نیز توسعه‌ی فرهنگ و آموزش در ورزش و نیز توسعه‌ی اماكن ورزشی خواهد بود كه امیدوارم در كنار مدیران فعلی در صحنه‌ی ورزش كه همگی دارای تحصیلات بالایی هستند اهداف خود را پیش ببریم.

در این مراسم محمود مشحون رییس فدراسیون بسكتبال و بهروز منتقمی مدیر كل تربیت بدنی استان اصفهان طی سخنانی از زحمات چهار ساله‌ی مهندس مهرعلیزاده به نیكی یاد كردند و توسعه‌ی همه جانبه‌ی ورزش در ابعاد مختلف را حاصل تلاش‌های چهار سال گذشته‌ی مهندس مهرعلیزاده دانستند.

محمود مشحون كه به نمایندگی از فدراسیون‌های ورزشی سخن می‌گفت از زحمات مهندس مهرعلیزاده تقدیر كرد و گفت: امروز 51 سال است كه از روزی كه توپ بسكتبال را در دست گرفتم می‌گذرد اما در طول دوران مدیریت مهرعلیزاده درس‌های زیادی به تجربیات زندگی من اضافه شد. ما در طول تمام این سال‌ها توانستیم در ورزش‌های توپی جایگاه خاصی را در جوامع بین‌المللی كسب كنیم. رشته‌هایی مانند والیبال، فوتبال، هندبال، بسكتبال و شنا توانستند وارد عرصه‌ی جهانی شوند كه این برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است. از طرفی بسیاری از ورزش‌ها وجود دارند كه در گذشته هیچ مدالی كسب نكرده بودند یا در عرصه‌ی مدال‌آوری عملكرد كمرنگی داشتند كه همه‌ی آنها با لطف خدا توانستند پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. من تصور می‌كنم همه‌ی این موفقیت‌ها حاصل اثرات حضور دوست داشتنی مهرعلیزاده در این عرصه بود. هم اكنون بالغ بر پانزده روزنامه‌ی ورزشی در پیشخوان روزنامه فروشی‌ها به فروش می‌رسد. شش كانال تلویزیونی نیز ورزش را دنبال می‌كنند كه همه‌ی این موارد كارهای بسیار بزرگ و سنگینی است كه در طول این مدت از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود. امروزه ورزش ایران همانند ورزش 20 تا 30 سال گذشته نیست. امروز ورزش جایی است كه هر كس تا هر حدی كه بتواند در آن كار كند نتیجه خواهد گرفت.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت: من افتخار می‌كنم كه مهندس مهرعلیزاده هیچ وقت بالای سر روسای فدراسیون‌ها نبود و همیشه در كنار فدراسیون‌ها آنها را هدایت می‌كرد كه یكی از عوامل موفقیت ورزش همین امر بود. ما روسای فدراسیون‌ها هیچ گاه احساس غربت و تنهایی نكردیم.

در ادامه بهروز منتقمی كه به نمایندگی از مدیران كل تربیت بدنی استان‌های كشور سخن می‌گفت اظهار كرد: در طول دوران مدیریت مهرعلیزاده آثار به یادماندنی از وی به جای ماند كه من به نمایندگی از مدیران كل تربیت بدنی استان‌ها از وی تشكر می‌كنم. افزایش اعتبارات ورزش كه از آرزوهای دیرینه‌ی ما محسوب می‌شد، مساله‌ای بود كه در این دوره محقق شد. پروژه‌های نیمه تمام ورزشی، افزایش سرانه‌ فضاهای ورزشی و تحول در ورزش روستاها به علاوه‌ی ایجاد صندوق رفاه پیشكسوتان ورزشی از جمله مواردی است كه همه‌ی آنها برای ما جای ارزش بسیاری دارد.

حضور پرتعداد میهمانان این مراسم به اندازه‌ای بود كه ده‌ها نفر از اعضای حاضر سرپا ایستاده بودند. پیشكسوتان، مربیان، ورزشكاران رشته‌های مختلف ورزشی در این مراسم به چشم می‌خوردند.

پس از پایان صحبت‌های برخی از اعضای حاضر به مدت یك ساعت مراسم اهدای هدایای تقدیر و تشكر كه از سوی ارگان‌ها، نهادها و جامعه‌ی ورزش تدارك دیده شده بود برگزار شد و در نهایت مهندس مهرعلیزاده در بدرقه‌ای بی‌نظیر صحنه‌ی ورزش را ترك كرد.

 توضیحات رییس جدید سازمان ورزش و تعویق معارفه او 

 توصیه ای به رییس جدید سازمان تربیت بدنی