تبیان، دستیار زندگی
ما روزه داران نوجوان باید بدانیم روزه گرفتن تاثیر مفیدی بر سلامت جسم و اندام های داخلی بدن دارد. اما روزه داران نوجوان به خاطر این که در سن رشد قرار دارند، باید نکات مهمی را در این ماه، در مورد تغذیه رعایت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در این ماه چه بنوشیم و چه بخوریم ؟

ما روزه داران نوجوان باید بدانیم
در این ماه چه بنوشیم و چه بخوریم ؟

روزه گرفتن تاثیر مفیدی بر سلامت جسم و اندام های داخلی بدن دارد. اما روزه داران نوجوان به خاطر این که در سن رشد قرار دارند، باید نکات مهمی را در این ماه، در مورد تغذیه رعایت کنند.

فاطمه علی محمدی، کارشناس سلامت منطقه یک شهرداری تهران به خبرنگار دوچرخه می گوید: «نوجوانان باید توجه کنند که با موادی مانند آب و چای کمرنگ ولرم و سوپ روزه خود را باز کنند. سبزیجات تازه و گردو نیز برای نوجوانان در وعده افطار توصیه می شود.»

این کارشناس می گوید: «وعده افطار و شام نوجوانان حتماً با هم باشد و از خوردن شام و افطار جداً پرهیز کنند. آن ها باید در افطار، تلفیقی از صبحانه و شام داشته باشند. بنابراین، این وعده باید شامل مواد پروتئینی مثل تخم مرغ و حبوبات و گوشت و مرغ باشد. در سحر نیز مواد پر پروتئین برای نوجوانان توصیه می شود که آن هم شامل حبوبات، غلات، سبزیجات و ... است.»

او تأکید می کند: «مواد غذایی چرب و شیرین مثل زولبیا و بامیه و مواد سرخ کردنی پرچربی در ماه مبارک رمضان اصلاً خوب نیست. خوردن تنقلاتی مثل چیپس و پفک هم نه تنها ضرورت ندارد، بلکه مصرف زیاد آب را می طلبد و در نتیجه باعث نارسایی گوارشی می شود و مشکلاتی در هضم غذا ایجاد می کند. برعکس، خوردن لبنیات به وفور توصیه می شود.»

علی محمدی می گوید: «خوردن گروه غذایی مغزها در ماه مبارک رمضان بسیار توصیه می شود. مغز گردو و مغز پسته بعد از افطار برای نوجوانان مفید است.»

در این ماه چه بنوشیم و چه بخوریم ؟

او می گوید:«در زمان افطار تا سحر آب مورد نیاز بدن که شامل شش لیوان آب است، نوشیده شود. نوشیدن چای به ویژه چای پررنگ در سحر توصیه نمی شود، چون باعث دفع آب مورد نیاز بدن می شود. برعکس خوردن میوه در سحر سبب می شود که آب مورد نیاز بدن در طول روز تأمین و احساس تشنگی کمتر شود.»

این کارشناس سلامت تأکید می کند: «نکته دیگر این که نوجوانان باید حتماً فعالیت های سنگین ورزشی خود را به ساعت های بعد از افطار موکول کنند و در روز به خاطر گرمای هوا فعالیت بدنی شدید توصیه نمی شود.»

او در پایان می گوید: «نوجوانانی که ضعف بدنی دارند و رشدشان خوب نیست و دچار لاغری مفرط اند، قبل از روزه داری باید با پزشک مشورت کنند.»

دوچرخه

تهیه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

روزه و پزشکی

افطاری و توصیه ی غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.