تبیان، دستیار زندگی
مارمولک دم برگی یا اوروپلاتوس فیمبریاتوس با نام علمی Uroplatus fimbriatus مارمولکی است که درشرق ماداگاسکار زندگی می کند. این مامولک ها در جنگل های باران زای استوایی زندگی می کنند. اعضای این خانواده ی 9 نفره از 30 سانتیمتر تا 8 سانتیمتر متغییر است. ولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مارمولک های دم برگی مخلوقی شگفت انگیز

مارمولک دم برگی یا اوروپلاتوس فیمبریاتوس با نام علمی" Uroplatus fimbriatus " مارمولکی است که درشرق ماداگاسکار زندگی می کند.

مارمولک های دم برگی
مارمولک های دم برگی

این مامولک ها در جنگل های باران زای استوایی زندگی می کنند.

اندازه ی اعضای این خانواده ی 9 نفره از 30 سانتیمتر تا 8 سانتیمتر متغییر است. ولی در مجموع طول آنها به 330 میلی متر می رسد.

این مارمولک مرموز از پوست بسیار خوبی برای استتار برخوردار است. پوست این حیوان ترکیبی است و بسیار مناسب برای زندگی در محیط جنگلی ماداگاسکار می باشد.

مارمولک های دم برگی
مارمولک های دم برگی

مارمولک های بزرگتر موهای سیخ سیخی در سراسر بدن خود دارند. وقتی این موجودات دراز می کشند و استراحت می کنند، سرشان به سمت پایین و در میان این موها قرار می گیرد، به طوری که سرشان پوشیده می شود و دیگر نمی توانند چیزی را ببینند.

مارمولک های دم برگی
مارمولک های دم برگی

مارمولک های کوچکتر دم هایی به شکل برگ در می آورند و  بدن آنها همانند شاخه و برگ های خشک شده است. این امر موجب استتار بهتر آن ها در میان شاخ و برگ ها می شود.

چشم های درشت و بزرگ این نوع مارمولک به شکار شبانه ی او کمک می کند. همچنین زبان بزرگ آن ها توانایی گرفتن شکاری بزرگتر از خود را به آن ها می دهد. این موجودات اغلب بعد از شکار شبانه به جایی که همیشه استراحت می کنند، می روند.

مارمولک های بزرگ شبگرد، در طول روز به بدنه ی درخت های کوچک می چسبند و سر خود را به سمت پایین نگه می دارند و استراحت می کنند.

اگر مزاحمتی برای آن ها ایجاد شود، سر و دم خود را به سمت بالا می آورند، دهان خود را باز و شروع به جیغ زدن می کنند.

ترجمه: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

هیولاهایی که با شما زندگی می‌کنند

اکالیپتوس خانه ی کوآلا

حیوانات شبگرد

هرگز دو گور خر مشابه هم نیستند

سیاه گوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.