تبیان، دستیار زندگی
هنگامی که انرژی وارده به بدن بیش از میزان مورد نیاز باشد باعث افزایش وزن و اگر مصرف انرژی بیش از دریافت آن ( از طریق تغذیه ) باشد باعث کاهش وزن خواهد شد ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش و ارتباط آن با چاقی (1)

ورزش و چاقی

*چاقی و عادت غذایی :

هنگامی که انرژی وارده به بدن بیش از میزان مورد نیاز باشد باعث افزایش وزن و اگر مصرف انرژی بیش از دریافت آن ( از طریق تغذیه ) باشد باعث کاهش وزن خواهد شد. میزان احتیاج انرژی افراد به هیچ وجه ثابت و یکسان نیست بلکه به سن، جنس، وزن، شغل، میزان فعالیت آنها و شرایط بدنی بستگی دارد. تغییر در عادت های غذایی افراد و میزان فعالیت بدنی آنها بسیار مشکل است بنابراین ایجاد تغییر در وزن افراد کار ساده ای نیست. پرخوری و کم تحرکی در زمان تعطیلی مسابقات باعث چاقی ورزشکار می شود. در این شرایط عادت صحیح غذایی برای ورزشکار بسیار مهم است برای مثال باید مصرف غذاهای پر چرب را محدود و مصرف غذاهای قندی را تعدیل کند و از پر خوری نیز بپرهیزید.

*تعریف چاقی :

تجمع بیش از حد چربی در بدن را چاقی می نامند. به طور کلی چاق به افرادی گفته می شود که به دلیل ازدیاد چربی در بدنشان بیش از 15 % وزن مناسبشان اضافه وزن داشته باشند.

نتایج حاصل از مطالعات انجام شده نشان می دهد که مرگ و میر در افراد چاق 75 _ 25 %  بیش از افراد عادی است و با افزایش سن وخامت عواقب ناشی از چاقی نیز افزایش می یابد.

خطر مرگ ومیر در بین افرادی که سن آنها بین 50 _ 45 سال است نسبت به افراد عادی به تناسب اضافه وزن افزایش می یابد برای مثال :

- 5/4 کیلو گرم اضافه وزن 8% خطر مرگ و میر را افزایش می دهد.

- 9 کیلو گرم اضافه وزن 18% خطر مرگ و میر را افزایش می دهد

- 5/13 کیلو گرم اضافه وزن 28 % خطر مرگ و میر را افزایش می دهد

- 23 کیلو گرم اضافه وزن 56 % خطر مرگ و میر را افزایش می دهد

شایع ترین علل مرگ و میر افراد چاق در مقایسه با افراد عادی ناشی از بیماری های قلبی _ عروقی و کلیوی است. آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی نیز در بین افراد چاق بیش از افراد عادی است و آن نیز به دلیل عدم چابکی آنها است. همچنین مرگ ومیر ناشی از دیابت در بین آنها 4 برابر بیشتر گزارش شده است.

*علل چاقی :

علل چاقی موارد بسیاری دارد که در اینجا به پنج مورد از آن اشاره می شود :

ورزش و تندرستی

1. عوامل ژنتیکی

2. عوامل محیطی

3. عوامل روانی

4. عدم تحرک کافی

5. کم کاری غده تیروئید

*عوامل ژنتیکی :

تقریبا 10 % از فرزندان والدین چاق از وزن طبیعی برخوردارند. اگر یکی از والدین چاق باشد این احتمال 50 % و اگر هر دو چاق باشند 80 % خواهد بود.

عدم تحرک کافی :

متخصصان معتقدند مهمترین عامل چاقی در جامعه پیشرفته عدم انجام فعالیت های بدنی و ورزشی است. پیشرفت سریع علم و زندگی ماشینی باعث کاهش ساعت کار، عدم مصرف انرژی و در نتیجه چاقی مفرط در بین افراد جوامع پیشرفته شده است.

*عوامل محیطی :

عدم داشتن رژیم غذایی مناسب و عادت نامناسب در رژیم غذایی یکی دیگر از عوامل چاقی است. مصرف بیش از حد کربوهیدرات و چربی ها باعث تجمع چربی و در نتیجه چاقی است.

*کم کاری غده تیروئید :

در اثر کم کاری غده تیروئید به دلیل کاهش هورمون های تیروئید در متابولیسم بدن اختلالاتی ایجاد می شود که یکی از پیامد های آن افزایش وزن ودر نتیجه چاقی است.

پیامدهای دیگر آن عبارت است از :

1. ایجاد خستگی

2. تغییر در کار قلب

3.  تغییر در میزان کلسترول خون

4. تغییر در وضعیت پروتئین عضلات

5. تاثیر روی مصرف اکسیژن به وسیله بافت ها

ورزش و چاقی

*عوامل روانی :

برخی از متخصصان معتقدند افرادی که دچار فشارهای روحی و روانی هستند گاه سعی می کنند با خوردن غذاهای مختلف ناراحتی خود را فراموش کنند که نتیجه این پر خوری ناخواسته چاقی است.

*عوارض چاقی :

افراد چاق آگاهی دقیقی نسبت به عوارض ناشی از چاقی ندارند بنابراین زمانی به عوارض آن پی می برند که دیگر با مشکلات متعددی دست به گریبان شده اند. چاقی ممکن است باعث بیماری تنفسی، قلبی، فشار خون، دیابت، سنگ مثانه، ناراحتی های مربوط به دستگاه گوارش، کلیه و واریس های وریدی شود. جالب است بدانید تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در بین افراد چاق 4 برابر افراد عادی است.

ادامه دارد............

(در ادامه درمان چاقی، ورزش و تاثیر آن بر چاقی، کاهش وزن در رشته های ورزشی خاص، تاثیر کاهش زیاد وزن وکنترل وزن ورزشکاران بیان خواهد شد. )

تهیه کننده : رزا خاموشی

منابع : مقالات دکتر جک.اج ویلمور

گروه جامعه و ارتباطات