تبیان، دستیار زندگی
جوانمردی، یکی از ویژگی‌های پسندیده انسانی است که قدر و قیمت انسان بدان افزوده می‌شود و انسانیت از آن جلا می‌یابد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تست جوانمردی

جوانمردی

جوانمردی، یکی از ویژگی‌های پسندیده انسانی است که قدر و قیمت انسان بدان افزوده می‌شود و انسانیت از آن جلا می‌یابد. در فرهنگ اسلامی به این خصلت بسیار توجه شده است و بزرگان اسلام به نشر آن اهتمام ورزیده‌اند، به‌گونه‌ای که چه در قول و چه در فعل خود، دیگران را به کسب این صفت تشویق کرده‌اند.

جوانمرد مظهر عزت خداست و این عزت را تنها در خدا و خدایی بودن می بیند. عزت، آبرو، شرافت و شخصیت انسان از طرف خدا محترم شمرده شده است و همگان موظف به حفظ این حریم هستند؛ لذا به مومن اجازه نداده اند تا زیر بار ذلت برود.

نمونه هایی از التزام عملی به صفت حسنه جوانمردی در بزرگان جریان حلف الفضول پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، عفو عمومی نبی اکرم (ص) بعد از فتح مکه، برخوردهای جوانمردانه حضرت علی و امام حسن علیهماالسلام و سایر ائمه بزرگوار است که در تاریخ اسلام مواردی از آن نقل شده است.

جوانمرد مظهر عزت خداســت و این عزت را تنها در خدا و خدایی بودن می بیــند. عزت، آبرو، شــرافت و شخصیت انسان از طرف خدا محترم شــمرده شده است و همـگان موظـف به حفظ این حریم هســتند؛ لذا به مومن اجـازه نداده اند تا زیر بار ذلت برود.

مدیر انجمن اجتماعی با همراهی سایر کاربران در بحثی به تعریف و توصیف جوانمردان از منظر روایات، نشانه های جوانمردی و نقل حکایات تاریخی از ائمه علیهم السلام پرداخته اند. آثار جوانمردی در دنیا و آخرت و نمودهای رفتاری این صفت در صاحبان آن از دیگر موضوعاتی است که در این بحث به آن پرداخته شده است.

از شما دعوت می کنیم در این بحث شرکت کنید.


واحد امور کاربران سایت تبیان