تبیان، دستیار زندگی
اکنون همان لحظه‏ای است که تمام عمر چشم به راهش بودید و باید بدون توجه به چیزهایی که در آرزویش به سر می‏بردید، قدرش را بدانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک عمر چشم به راه تو بودم

چشم به راه

این قانون را تصور کنید که در آینده زندگی نکنید. لابد با آه و ناله می‏گویید: اما قرار است آرزوها، طرح‏ها و اهدافم در قلمرو آینده متجلی شود و در آینده از توفیق، شادمانی، روابط دلخواه، کار رضایت‏بخش و تندرستی، زیبایی، ثروت و توانگری، آرامش درون و هماهنگی بهره‏مند شوم.»

برای درک همه آرزوها لازم است "حال " را دریابید. بد نیست دیگر بار به شما خاطرنشان کنم که اینجا و این لحظه تنها موجودی شماست.

از آرزوی خود لذت ببرید

اکنون همان لحظه‏ای است که تمام عمر چشم به راهش بودید و باید بدون توجه به چیزهایی که در آرزویش به سر می‏بردید، قدرش را بدانید. آرزو شیرین‏ترین پدیده و غوطه‏ور شدن در رویاها تجربه‏‏ای با شکوه و عالی است. بنابراین قدر خیال‏پردازی‏هایتان را بدانید و به کسی اجازه ندهید که آن را در نزد شما کم اهمیت جلوه دهد.اما در این کار افراط نکنید.

غوطه ور شدن در رویاها و تخیلات نباید شما را از واقعیت دور کند بلکه باید مسیر نزدیک شدن به آنها را برای شما فراهم کند . از میل و آرزوی خویش لذت ببرید و از این‏که زنده‏اید و از نیرو‏مندی و سرزندگی برای محقق ساختن آرزوهایتان بهره‏مند هستید قدردانی کنید. صرفا رسیدن به آرزوها نیست که لذت بخش است بلکه دارا بودن آرزو و تلاش برای نائل آمدن به آن هم درون ما را شاد نگه می دارد.

حقیقت راهگشاست

فکر نکنید که وضعیت من از هر حیث خوب و کامل است. من باید چند کیلو از وزنم بکاهم و امکانات و موقعیت‏های بهتری به دست آورم. با وجود این به اوضاع و شرایط کنونی‏ام ارج می‏نهم و قدر آنچه را که اکنون دارم می‏دانم. زیرا حقیقی است.  آینده من هنوز متولد نشده و چه بسا هرگز متولد نشود. شرایط، دستاوردها و متعلقات کنونی‏‏ام، هر آنچه هست، واقعی، ملموس و قابل استفاده است. رویا عالی و دل‏پذیر است. اما حقیقت هم خوب و هم راهگشاست.

غوطه ور شدن در رویاها و تخیلات نباید شما را از واقعیت دور کند بلکه باید مسیر نزدیک شدن به آنها را برای شما فراهم کند .

فهرستی تا بی‏نهایت

زندگی در حال، به معنای چشم‏پوشی از تمام مسئولیت‏ها و مراقبت‏ها نیست. نباید از هر چه کار است دست بکشید و تنها به کامجویی از لحظه‏های حال بیاندیشید. البته ضرورت دارد هر از چند گاهی دست از کار بکشید و قدر موهبت‏های کنونی‏تان را بدانید و سپاسگزارشان باشید اما طوری عمل کنید که گویی امروز و این لحظه تنها موجودی شماست. ما نمی‏توانیم با اظهار عبارت‏هایی نظیر آنچه در زیر می‏آید شوره و نشاط و شادمانی زندگی‏مان را تنها در چارچوب آینده مشاهده کنیم:

اگر فقط پولدارتر بودم...

اگر از شغل بهتری برخوردار بودم...

اگر فرزندان بهتری داشتم...

اگر لاغرتر بودم...

این فهرست می‏تواند سر به فلک بکشد. مفهوم عبارت‏های فوق آن است که اگر بعضی موقعیت‏ها عوض شود از یک زندگی خوب و کامل و تمام عیار برخوردار خواهید بود اما این پنداری باطل بیش نیست زیرا اصولاً زندگی بر این پاشنه نمی‏گردد. به محض اینکه بعضی موقعیت‏ها عوض شود، شرایط دیگری سر راهتان قرار می‏گیرد و دستیابی به شادمانی و آرامش و رفاه به تاخیر می‏افتد. اگر لاغرتر و شادتر شوید و شغل بهتری داشته باشید، شادمانی‏تان را مشروط به پولدارتر و تندرست‏تر بودن می‏کنید و دیگر بار آن را به تاخیر می‏اندازید. پیوسته چیزهای دیگری را هدف قرار می‏دهید تا پس از دستیابی به آن شادمان شوید و این رشته سر دراز دارد. به همین دلیل است که می بایست به داشته های اکنون دل خوش باشیم و آنها را غنیمت بدانیم.

بانوی شرقی

تنظیم و تغییر برای تبیان: کهتری

می توانید برای ایجاد شادی بیشتر درون خود کتاب " از حال بد به حال خوب " را در فروشگاه تبیان بیابید.

مقالات مرتبط

بهترین نباشید!

یک قدم مانده به خورشید

آرامش روحی ندارم!

بدون تعادل غرق می شوید

آخرین پناهگاه را دریاب

بپا جا نمونی

راه اندازی فیلترینگ مغز

هزاران چرای بیهوده

در جستجوی خوشبختی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.