تبیان، دستیار زندگی
امسال نمایشگاه قرآن روح معنوی و نشاطی وصف ناپذیر را در بازدیدکنندگانش دمیده است. نمایشگاهی که می شود شب های کوتاه ماه رمضان را در آن معنوی تر کرد. بخش حوزوی نمایشگاه یکی از بخش های فعال نمایشگاه و شاید فعال ترین آن می باشد. از پله ها که پایین می آیم..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور فعال حوزه در نمایشگاه قرآن

حوزه در نمایشگاه قرآن

امسال نمایشگاه قرآن روح معنوی و نشاطی وصف ناپذیر را در بازدیدکنندگانش دمیده است. نمایشگاهی که می شود شب های کوتاه ماه رمضان را در آن معنوی تر کرد. بخش حوزوی نمایشگاه یکی از بخش های فعال نمایشگاه و شاید فعال ترین آن می باشد. از پله ها که پایین می آیم، بخش حوزوی نمایشگاه قرآن توجهم را جلب می کند. در بخش حوزوی با وجود گستردگی غرفه ها و استقبال بازدیدکنندگان که به عقیده بسیاری از غرفه داران بیشتر مخاطبان خاص هستند غرفه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نظرم را جلب می کند. غرفه ای که چندین جوان که مشخص است برای بازدید به نمایشگاه آمده اند در حال گفت و گو و بحث با روحانیون و مشاورین دفتر تبلیغات هستند. دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در نمایشگاه امسال علاوه بر به نمایش گذاشتن آثار و کتاب هایی که در زمینه های پژوهشی، آموزشی و قرآنی به چاپ رسانده، محلی را نیز برای مشاوره و پاسخ گویی به سوالات جوانانی درنظر گرفته که در طول سال شاید فرصتی و محلی را برای یافتن پرسش هایشان نیابند. سلمان رمضانی رئیس اداره همایش ها و نمایشگاه های دفتر تبلیغات درباره قدمت این دفتر و برنامه  ها و عملکرد آن می گوید: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم قدمتی برابر با عمر انقلاب اسلامی دارد. این دفتر در آغازین روزهای پیروزی انقلاب به دستور حضرت امام خمینی (ره) و با نام دارالتبلیغ تاسیس شد. این دفتر تنها نهاد حوزوی است که تلاش کرده تا در تمام شاخه های علمی، تحقیقی و فرهنگی در طی این سال ها به فعالیت بپردازد. وی در توضیح بیشتر اشاره ای به بخش ها و معاونت های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی دفتر می کند و می گوید: در همین راستا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم و مراکز فرهنگی زیرنظر معاونت های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی حوزه به فعالیت می پردازند.آن چه بیش از همه در غرفه دفتر تبلیغات جلب نظر می کند آثار و کتاب هایی است که در کنار بیش از ?? عنوان نشریه به نمایش گذاشته شده اند. رمضانی در مورد چاپ کتاب و آثار تحقیقی پژوهشی حوزه می گوید: یکی از وظایف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تحقیق بر روی موضوعات قرآنی، مباحث فقهی ، سیاسی و کلامی است که در نهایت حاصل تحقیقات پژوهشگران و طلاب حوزه در قالب کتاب چاپ و عرضه می شود. جدای از آن انتشاراتی نیز به نام انتشارات بوستان کتاب در دفتر تبلیغات وجود دارد که عنوان پرافتخارترین ناشر برگزیده کشور را نصیب خود کرده است. رمضانی درباره فعالیت های قرآنی انتشارات بوستان به چاپ کتاب هایی با موضوعات قرآنی اشاره می کند و می گوید: در این نمایشگاه سعی شده تا گلچینی از بهترین آثار قرآنی که توسط انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده به نمایش درآید.

اولین حضور مرکز فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه هجدهم

به گفته رمضانی مرکز فرهنگ و معارف قرآن که می توان از آن به عنوان بزرگ ترین مرکز قرآن پژوهی کشور نام برد امسال به عنوان شاخصه اصلی غرفه دفتر تبلیغات به عرضه محصولاتش می پردازد. محصولات نفیسی چون تفسیر ?? جلدی راهنما، دایرة المعارف قرآن کریم و فرهنگ موضوعی قرآن.وقتی از مخاطبان این بخش از نمایشگاه و استقبال عمومی مردم سوال می کنم می گوید: این جا به دلیل تخصصی بودن بیشتر مخاطبانش را مخاطبان خاص تشکیل می دهند، دانشجویان، طلاب و محققان علوم دینی و قرآنی. به همین دلیل دفتر تبلیغات در زمینه علوم قرآنی، فقهی و اخلاقی اقدام به انتشار ?? نشریه کرده است که بخشی از آن ها وابسته به پژوهشکده های علوم و فرهنگ اسلامی است و بخشی هم متعلق به دانشگاه باقرالعلوم و معاونت فرهنگی تبلیغی است. اما آن چه بیشتر در بین مخاطبان عام طرفدار دارد، پنج مجله معاونت فرهنگی تبلیغی است که با نام های پوپک، سلام بچه ها، سنجاقک، معارف اسلامی و پاسدار اسلام برای کودکان و نوجوانان چاپ می شوند.از حضور جوانان و بحث و گفت و گویشان با طلاب و کارشناسان که می پرسم به راه اندازی بخش پرسمان قرآن و بخش های مشاوره ای اشاره می کند و می گوید: امسال در نمایشگاه با همکاری شبکه قرآن سیما هر شب ?? دقیقه با کمک کارشناسان دفتر برنامه زنده از محل نمایشگاه داریم تا در این برنامه کتاب هایی که در دفتر تبلیغات به چاپ رسیده به مردم معرفی شوند.در بخش رادیویی هم هر شب در برنامه ای ?? دقیقه ای با نام شهر قرآن کارشناسان حوزه به سوالات قرآنی پاسخ می دهند. اما آن چه بیش از همه جوانان و خانواده ها را به خود جلب کرده مراکز مشاوره و پاسخگویی به سوالات مردم است که ?? درصد از کارشناسان آن را طلاب حوزه علمیه قم تشکیل می دهند.

حوزه علمیه خراسان و میزبانی اش برای جوانان

کمی آن طرف تر غرفه حوزه علمیه خراسان با تصاویری که از حرم امام هشتم (ع) پخش می کند بازدیدکنندگان را برای چند لحظه هم که شده میخکوب می کند. این جا هم علاوه بر طلاب و غرفه داران جوانان میهمان اصلی غرفه اند. جوانانی که به گفته حجت الاسلام روح ا...پورعابدین کارشناس علوم قرآنی در این غرفه فرصت یافته اند با روحانیت دوستی و نزدیکی دوباره ای پیدا کنند.پورعابدین از حضور حوزه علمیه خراسان و آثار و خدماتشان در این نمایشگاه می گوید، از این که امسال سومین سالی است که در نمایشگاه شرکت کرده اند و در همین سه سال یک بار رتبه دوم بخش حوزوی را هم به دست آورده اند.پورعابدین در ادامه به ?? عنوان کتاب، ??? عنوان پایان نامه در سطوح ? و ? و ??? مقاله و پژوهش قرآنی اشاره می کند و معتقد است: امسال حوزه علمیه خراسان با اضافه کردن بخش مشاوره توانسته رابطه نزدیکی با جوانان برقرار کند.ما که در غرفه بودیم می شد رفت و آمد جوانان را به چشم دید.این روحانی جوان معتقد است روحانیون خصوصا ائمه جماعات باید بیش از پیش خود را به جوانان نزدیک و شبهات ذهنی شان را با گفت و گو حل و فصل کنند.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران ، میزبان و پاسخگوی خواهران

حوزوی ها در تمام بخش ها فعال حاضر شده اند که یکی از آن ها بخش خواهران است.حوزه خواهران هم مانند دیگر بخش ها مراکز مشاوره بر پا کرده تا به سوالات خواهران پاسخ دهد و البته این آمادگی را نیز دارند تا در بخش های پژوهش و آموزش به علاقه مندان خدمت رسانی کنند. خانم نصیری غرفه دار مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استقبال از این بخش از نمایشگاه را کمتر از نمایشگاه سال گذشته می داند چون امسال مسئولان برگزاری نمایشگاه محل مناسبی را در اختیارشان قرار نداده اند اما با این حال از استقبال مخاطبان خاص راضی است و می گوید: در این غرفه دفترچه راهنمای پذیرش دوره های عمومی و تحصیل در حوزه های علمیه خواهران در ? منطقه کشور را در اختیار خواهران علاقه مند قرار می دهیم تا در صورت علاقه از آموزش های حضوری، غیرحضوری و مجازی حوزه های علمیه خواهران استفاده کنند.

تنظیم: هومن بهلولی