تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته در حالی به نیمه ماه مبارك رمضان رسیده‌ایم كه بیش از یك میلیون نفر از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم و فضای معنوی، برنامه‌ها و بخش‌های مختلف آن بازدید كرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازدید میلیونی از نمایشگاه قرآن ‌كریم

نمایشگاه قرآن

روز گذشته در حالی به نیمه ماه مبارك رمضان رسیده‌ایم كه بیش از یك میلیون نفر از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم و فضای معنوی، برنامه‌ها و بخش‌های مختلف آن بازدید كرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی، «علیرضامعاف» معاون برنامه‌ریزی و اجرایی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم در گفتگو با خبرنگاران از حضور بیش از یك میلیون و 200 هزار نفر تا شامگاه چهارشنبه در نمایشگاه خبر داد و گفت: با احتساب روزهای پنجشنبه و جمعه كه معمولا میزان بازدید مردم افزایش چشمگیری می‌یابد، این رقم به حدود یك میلیون و پانصد هزار نفر خواهد رسید.

او درباره مبنای این آمارها گفت: دوربین‌های شمارشگری كه در ورودی‌های نمایشگاه قرار گرفته، بعلاوه همكاری سازمان اتوبوسرانی و قطار شهری (مترو) از جمله مبناهای این اعلام آمار است.

معاف همچنین روندحضور مردم و بازدیدكنندگان را صعودی دانست و گفت: به طور طبیعی در روزهای ابتدایی حدود 20 تا 30 هزار نفر از نمایشگاه قرآن بازدید می‌كردند، ولی هرچه جلوتر می‌رویم این آمار روندی صعودی می‌یابد و در روزهای تعطیل به بیش از یك صد هزار نفر می‌رسد.

معاون برنامه‌ریزی و اجرایی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم همچنین از برنامه‌های ویژه شب قدر در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: در شب‌های قدر با همكاری سه‌جانبه نمایشگاه قرآن، هیات رزمندگان اسلام و مسوولان مصلی تا سحر برنامه‌هایی ویژه اجرا خواهد شد.

او ادامه داد: در همین رابطه بخش‌های مختلف نمایشگاه در شب‌های قدر تنها تا ساعت 10 میزبان مردم خواهد بود و در همین ساعات هم سعی شده نمایش‌های خیابانی و برنامه‌های مناسب با شهادت امیر مومنان(ع) در نمایشگاه اجرا شود.

حضور چهره‌های شاخص فرهنگی و سیاسی

اما در كنار بازدید و استقبال گسترده مردم بسیاری از چهره‌های شاخص سیاسی و فرهنگی كشور هم این شب‌ها بخشی از زمان و فرصت خود را به حضور در این تفرجگاه معنوی اختصاص می‌دهند.

در همین رابطه شامگاه سه‌شنبه غلامعلی حدادعادل رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به‌محل برپایی نمایشگاه قرآن رفت و از بخش‌های مختلف آن بازدید كرد.

حدادعادل در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، تولید هر ساله آثار جدید قرآنی و معرفی آن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم را نشانه رشد نمایشگاه در طول 18‌سال برگزاری آن عنوان كرد.

رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس از بخش‌های دانشگاهی، حوزوی، بصیرت قرآنی، عكس، پژوهش، بین‌الملل و فرهنگ ملل مسلمان به تفصیل دیدار كرد.

او در بازدید از نمایشگاه بخش عكس نیز چاپ مجموعه عكس‌های مرتبط با نماز و قرآن را در كتابی كه بتوان آن را به دیگران هدیه داد، پیشنهاد كرد و گفت: این نوع نمایشگاه با موضوعاتی تخصصی و مستقل‌تر می‌تواند گسترش پیدا كند.

سردار باقرزاده، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم دیگر مهمان شامگاه سه‌شنبه نمایشگاه قرآن بود كه با حضور در بخش‌های مختلف نمایشگاه آن را یك پدیده معنوی و بزرگ دانست و گفت: شهدا و ایثارگران در طول 8 سال دفاع مقدس همواره با ذكر نام جلیل خداوند و قرائت كلام‌الله مجید به آرامشی وصف نشدنی دست می‌یافتند و قرآن و یاد خداوند تبارك و تعالی همواره آرامبخش یادها و دل‌هاست.

سرزنده بودن یك نظام قرآنی

وزیر كشور هم دیگر مهمان نمایشگاه قرآن بود كه البته به منظور حضور در آیین پایانی و معرفی برگزیدگان بخش دستاوردهای دولت در ترویج فرهنگ حجاب به مصلی آمده بود.

مصطفی محمدنجار با اشاره به برپایی این نمایشگاه در چارچوب برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم گفت: ارائه فعالیت‌های نو و خلاقانه، تنوع آثار نمایشگاهی نسبت به سال‌های گذشته به تناسب ظرفیت سنی تمام اقشار جامعه و فراوانی آثار ارائه شده از جمله وی‍ژگی‌های این دوره از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم است.

وزیر كشور ادامه داد: شیاطین و استكبار جهانی سرزنده بودن یك نظام قرآنی را برنمی‌تابند. آنها نمی‌توانند ببینند كه مردم سرافراز كشور ما با تمام وجود 30 سال است پای این نظام قرآنی ایستاده اند و هر چقدر هم كه فشار روی آنها بیشتر می‌شود، استقامت آنها نیز بیشتر می‌شود.

جریان‌سازی در تولید فیلم‌های قرآنی

اما معاونان سینمایی و مطبوعاتی وزیر ارشاد هم هریك با حضور در نمایشگاه قرآن از بخش‌های مختلف آن بازدید كردند.جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه قرآن كریم گفت: برخلاف تبلیغات بیگانگان نسل سوم ما استقبال خوبی از نمایشگاه كردند كه واقعا چشمگیر است.

شمقدری همچنین درباره فعالیت‌های این معاونت در حوزه قرآن گفت: به بركت قرآن كریم قصد داریم در تولید فیلم‌های قرآنی جریانی ایجاد كنیم.

او ادامه داد: تلاش می‌كنیم تا حمایت‌های ویژه‌ای از فیلم‌های قرآنی صورت گیرد، چراكه سینمای ایران با آثار قرآنی همیشه مطرح بوده است.

محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم در سخنانی گفت: آنچه از نمایشگاه قرآن دیدم مثبت، مفید و قابل تقدیر است. امسال نمایشگاه قرآن كریم نسبت به سال‌های گذشته رشد كیفی و كمی خوبی داشته است. امیدواریم این نمایشگاه فرصتی برای احیای زندگی اجتماعی ما در پناه قرآن باشد.

او با اشاره به تبلیغات منفی غرب درباره این كه نسل سوم با قرآن میانه‌ای ندارد، تاكید كرد: آن چیزی كه من می بینم این است كه نسل فعلی ما از نسل گذشته با قرآن انس بیشتری دارند

تنظیم: هومن بهلولی