تبیان، دستیار زندگی
چهار پروژه از فعالیت‌ها و خدمات جدید تبیان شامل پورتال ملی مساجد، شبكه تخصصی قرآن، شبكه اختصاصی كودك و كنسرسیوم مؤسسات قرآنی در نمایشگاه قرآن كریم معرفی و رونمایی شد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نمایشگاه قرآن صورت گرفت؛

رونمایی از چهار پروژه جدید مؤسسه تبیان

نشست خبری رونمای از خدمات جدید تبیان

چهار پروژه از فعالیت‌ها و خدمات جدید تبیان شامل پورتال ملی مساجد، شبكه تخصصی قرآن، شبكه اختصاصی كودك و كنسرسیوم مؤسسات قرآنی در نمایشگاه قرآن كریم معرفی و رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی، مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان یكی از زیرمجموعه‌های وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است كه با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره جنبش نرم‌افزاری و لزوم بهره‌مندی از فناوری‌های جدید و استفاده بهینه از تكنولوژی روز دنیا در زمینه فناوری اطلاعات، طی یك هدف‌گذاری بلند مدت و با سرلوحه قراردادن این فرمایشات، از سال 1380 آغاز به كار كرده و امروز توانسته است به جایگاه ویژه‌ای در بین مؤسسات فرهنگی و قرآنی دست یابد.

به همین منظور این مؤسسه به مناسبت میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) چهار پروژه از فعالیت‌ها و خدمات جدید تبیان شامل پورتال ملی مساجد، شبكه تخصصی قرآن، شبكه اختصاصی كودك و كنسرسیوم مؤسسات قرآنی را طی یك نشست خبری معرفی و رونمایی كرد.

این مراسم روز چهارشنبه، 3 شهریورماه، در مصلای امام خمینی(ره) با حضور علیرضا طالب‌پور مدیر عامل موسسه تبیان و جمع دیگری از مسئولان این مركز برگزار شد.

سید حیدر مرتضوی؛ معاون فنی و زیرساخت تبیان

«سید حیدر مرتضوی» معاون فنی و زیرساخت تبیان در ابتدای این نشست به ارائه سخنانی درباره طرح پورتال ملی مساجد پرداخت و گفت: تبیان در راستای حمایت از فعالیت‌های مساجد و حضور جوانان و نوجوانان در مساجد و در پایگاه‌های فرهنگی، پورتال ملی مساجد را راه‌اندازی كرده است.

وی ادامه داد: حدود 1150 مسجد در كل كشور به این شبكه یكپارچه متصل هستند كه جوانان و علاقه‌مندان می‌توانند به طور رایگان از پایگاه‌های فرهنگی مساجد استفاده كنند.

معاون فنی و زیرساخت تبیان اضافه كرد: همچنین سایت‌های اینترنتی مساجد نیز راه‌اندازی شده كه توسط خود جوانان حاضر در این مساجد اداره می‌شود و این سایت‌ها از قابلیت‌های فنی بالایی برخوردار هستند.

وی با بیان اینكه نرم‌افزار كتابداری به طور رایگان در پورتال مساجد قرار گرفته است، افزود: این نرم‌افزار گنجینه ارزشمند از اطلاعات را در اختیار كاربران قرار داده است.

وی افزود: نمایه زنی در كتاب‌های موجود در این نرم‌افزار موجب شده تا كاربران به مجموعه گسترده‌ای از اطلاعات دسترسی داشته باشند.

مرتضوی در پایان اهداف اجرای این طرح را برشمرد و افزود: حمایت از مساجد به عنوان پایگاه‌های فرهنگی یكی از اهداف ما در این طرح بوده و امیدواریم كه علاقه‌مندان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانند از این خدمات استفاده كنند.

علیرضا طالب‌پور؛ مدیرعامل موسسه تبیان

در ادامه «علیرضا طالب‌پور» مدیرعامل موسسه تبیان نیز در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینكه محور فعالیت‌های تبیان در سه بخش تعریف شده است، گفت: در محور اول ما تولید محصولاتی در زمینه قرآن، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ... را در دستور كار داریم.

وی افزود: سایت تبیان نیز از لحاظ محتوای غنی و فرهنگی در بخش تخصصی و عمومی اولین سایت كشور است و ما سعی كردیم با استفاده از سیاست خرید محتوا و نیز تولید آن جزء بزرگ‌ترین سایت‌های تولید‌كننده محتوا باشیم.

وی تعامل با كاربران را محور دوم فعالیت‌های خود برشمرد و تصریح كرد: در این سایت برای عضویت كاربران اندیشیده شده و هم اكنون بیش از 500 هزار عضو در رده‌های مختلف سنی داریم و بیش از 400 هزار بازدید در روز از سایت ثبت شده كه در نوع خود قابل توجه است.

طالب‌پور بر تهیه زیرساخت‌های فنی به عنوان محور سوم فعالیت‌های تبیان تاكید كرد و گفت: در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری در این راستا مركز در سال گذشته را‌ه‌اندازی شد و با این مركز حلقه فعالیت‌های تبیان تكمیل شد و سه محور محتوا، كاربر و زیرساخت حلقه فعالیت‌های تبیان را كامل كرد.

وی اضافه كرد: فراهم كردن این زیرساخت قدرت خروجی قوی را برای تبیان فراهم كرد و در این راستا شبكه اختصاصی كودك، شبكه تخصصی قرآن و پورتال مساجد را راه‌اندازی كردیم.

ابوالقاسم شکوری؛ مدیر پروژه تخصصی قرآن

سپس «ابوالقاسم شكوری» مدیر پروژه تخصصی قرآن نیز توضیحاتی را درباره این طرح ارائه كرد و گفت: این شبكه همزمان با نمایشگاه قرآن جوانه زد و خوشحالیم كه این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد كه فصل بهار قرآن است.

وی ادامه داد: تبیان به عنوان پرچمدار حركت‌های فرهنگی در فضای سایبر با راه‌اندازی شبكه تخصصی قرآن سیستم جامع و كم هزینه را برای دسترسی به اطلاعات برای كاربران فراهم كرده است.

وی اضافه كرد: ما با استفاده از ظرفیت‌های شبكه ملی تبیان پایگاه‌های اینترنتی فعال در این زمینه را شناسایی كردیم و همه را طبقه بندی كرده و روی اینترانت ملی تبیان ارائه كردیم به این ترتیب فهرست جامعی از پایگا‌ه‌های اینترنتی معرفی می‌شوند كه از طریق تلفن قابل استفاده هستند.

شكوری متذكر شد: از طرف دیگر خانواده‌ها و مراكزی كه دغدغه تولید محتوای سالم دارند با اطمینان خاطر می‌تواند اجازه ورود فرزندان خود را به این فضا بدهند.

وی تاكید كرد: همچنین با استفاده از این سیستم امكان ثبت پایگا‌ه‌های اینترنتی قرآنی برای قرآن دوستان فراهم شده و با این شبكه امكان هم‌افزایی و دیده شدن برای همگان وجود دارد.

وی در پایان از موسسات قرآنی كه خدمات قابل عرضه در فضای سایبر دارند برای ثبت پایگاه خود در این شبكه دعوت كرد.

موسی سلطانی؛ مدیر پروژه شبكه كودك

همچنین «موسی سلطانی» مدیر پروژه شبكه كودك نیز توضیحاتی را درباره این طرح ارائه كرد و گفت: تبیان برای اولین بار در خاورمیانه این طرح را اجرا كرده است و بر اساس این طرح محتوابر اساس رده‌های سنی طبقه‌بندی شده است.

وی افزود: در این طبقه‌بندی برای چهار گروه سنی زیر 5 سال، 6 تا 9 سال، 10 تا 14 سال و 15 تا 18 سال محتوا طبقه‌بندی شده است.

وی متذكر شد: این شبكه یك بستر امن را برای خانواده‌ها و متولیان كودك فراهم كرده است كه محتوای خود را در این بخش عرضه كنند.

وی افزود: همچنین برای اولین بار اتاق فكر كودك در این بخش را‌ه‌اندازی شد و محتوای فارسی برای كودكان در این اتاق استانداردسازی شده است.

وی در پایان خاطر نشان كرد: همچنین جستجوی هدفمند در این سایت ایجاد شده و كاربران می‌توانند به 300 سایت داخلی و خارجی تایید شده دسترسی یابند، همچنین این سیستم به كاربر پیشنهاد محتوا نیز می‌دهد.

تنظیم: هومن بهلولی