تبیان، دستیار زندگی
خمیردندان اجزای مختلفی دارد که هر کدام نقش خاصی ایفا می ‌کنند. مثلا مواد ساینده ی خمیردندان وظیفه برداشتن رسوبات روی دندان‌ ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی‌ های خمیردندان

خمیردندان

خمیردندان اجزای مختلفی دارد که هر کدام نقش خاصی ایفا می ‌کنند. مثلا مواد ساینده ی خمیردندان وظیفه برداشتن رسوبات روی دندان‌ ها را به عهده دارند و در واقع تا حدی کار سفیدکنندگی انجام می ‌دهند.

اسانس ‌ها، خمیردندان را خوش‌ بو می ‌کنند و فلوراید، نقش پیشگیری از پوسیدگی دارد. ترکیب و درصد این اجزا در خمیردندان‌ های مختلف، متفاوت است.

مثلا در خمیردندان‌ هایی که به عنوان جرم ‌گیر، یا "خمیردندان مخصوص سیگاری‌ ها" تبلیغ می‌ شوند درصد مواد ساینده بالا است. باید دقت داشت که این بالا بودن مواد ساینده لزوما خوب نیست و در صورت استفاده ی مداوم می ‌تواند موجب آسیب مینای دندان شود. بنابراین از این نوع خمیردندان‌ ها باید هر چند روز یک بار استفاده کرد و در فواصل استفاده از آن ها، از خمیردندان معمولی استفاده کرد.

ضمنا باید توجه داشت که جرم، رسوبی سخت است و اصولا با خمیردندان برداشته نمی ‌شود و برای برداشت آن باید جرم‌ گیری توسط دندانپزشک انجام شود.

خمیردندان‌ های ساینده فقط کمی دندان ‌ها را سفید می ‌کنند.

خمیردندان کودک

نوع دیگر خمیردندان‌ ها، خمیردندان‌ های ضدحساسیت است که در مواردی که دندان‌ ها به علت سایش یا تحلیل لثه‌ ها دچار حساسیت شده ‌اند (مثلا با مصرف آب سرد دندان‌ ها تیر می ‌کشند) به جای خمیردندان معمولی استفاده می ‌شوند و بعد از مدتی، مثلا دو هفته که از شروع مصرف گذشت، اثر خود را نشان می ‌دهند و حساسیت دندان ‌ها را برطرف کرده یا کاهش می ‌دهند.

استفاده ی دایم از این خمیردندان‌ ها مانعی ندارد.

یک مساله مهم در مورد خمیردندان‌ ها، فلورایددار بودن آن ها است، چرا که فلوراید نقش اصلی را در پیشگیری از پوسیدگی ایفا می ‌کند. همیشه از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. در واقع دوبار در روز مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید، توصیه ی اصلی برای رعایت بهداشت دهان است.

فقط در مورد کودکان باید دقت کنیم تا زمانی که کودک، توانایی بیرون ریختن محتویات دهان را پیدا نکرده است از خمیردندان‌ حاوی فلوراید استفاده نکنیم که این زمان حدود 3 سالگی است.

میزان استفاده از خمیردندان هم به خصوص در کودکان هر بار به اندازه یک نخود است. ضمنا مسواک زدن کودکان زیر هفت سال باید تحت نظارت والدین باشد.

دکتر محمدرضا خامی متخصص دندانپزشکی اجتماعی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران- هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

با انواع خمیردندان آشنا شوید

راهنمای خرید خمیردندان کودک

مسواک زدن با تمیز کردن دندان فرق دارد!

جلوی سایش‌ دندانی را بگیرید

زرد شـدن دنـدان هـا

صحیح مسواک زدن(با تصاویر)

دهان شویه جایگزین مسواک نیست

پوسیدگی به دندان شما نزدیک است

شناخت ساختمان دندان

آیا دهان‌شویه موثر است؟

لبخندی زیبا با دندان هایی زیبا

خطاهای سفید كردن دندان

ضرورت نگهداری از دندان ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.