تبیان، دستیار زندگی
مصرف با عجله سحری، بدترین نوع غذا خوردن است و موجب تشدید مشکلات گوارشی می ‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزه داری در بیماران گوارشی

دستگاه گوارش

مصرف با عجله سحری، بدترین نوع غذا خوردن است و موجب تشدید مشکلات گوارشی می ‌شود.

دکتر ناصرابراهیمی دریانی، فوق تخصص گوارش و کبد در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت: برخی افراد به ویژه نوجوانان در فاصله ی کوتاهی تا اذان صبح از خواب بیدار می ‌شوند و سریع سحری می ‌خورند در حالی که این کار، عوارض گوارشی را در پی دارد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به برخی از عادت‌ های غلط پس از صرف افطار اظهار کرد: برخی از افراد بلافاصله پس از خوردن این وعده ی غذایی برای هضم بهتر آن، دراز می ‌کشند و بعضی دیگر سیگار می ‌کشند در حالی که انجام این کارها باعث تشدید رفلاکس (برگشت اسید معده به مری) می ‌شود.

وی افزود: افراد مبتلا به رفلاکس هنگام افطار و شام باید از نوشیدن دوغ و نوشابه، خوردن غذاهای چرب و خوردن موادغذایی چون گوجه فرنگی و مرکبات خودداری کنند.

ابراهیمی دریانی، نفخ را یکی از مشکلات گوارشی دانست و توصیه کرد: موادی مانند نخود، لوبیا، باقلا، عدس، ماش و غذایی چون آش رشته بهتر است کمتر در ماه رمضان مصرف شود چون این مواد دارای رافینوز هستند. رافینوز در روده ی کوچک جذب نمی ‌شود و وارد روده ی بزرگ می شود و با تبدیل شدن به اسیدهای چرب، هیدروژن و بی ‌کربناک، گاز ایجاد می ‌کند.

وی افزود: مبتلایان به نفخ در صورتی که رفلاکس نداشته باشند، می ‌توانند یک قاشق مرباخوری عرق نعنا هنگام سحر و افطار مصرف کنند چرا که این ماده رفلاکس را تشدید می‌ کند؛ علاوه بر آن خوردن ریحان، بابونه و حتی زیره سیاه، نفخ را کاهش می ‌دهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد بوی بد دهان را یکی دیگر از مشکلات برخی افراد در ماه رمضان برشمرد و گفت: اشخاص پس از سحر و افطار باید مسواک بزنند و نخ دندان استفاده کنند چون هر چه تکه‌ های بیشتری از غذا، لای دندان ها باقی بماند، بوی دهان تشدید می‌ شود.

وی در ادامه با اشاره به مبتلایان زخم معده اظهار کرد: اگر کسی مبتلا به زخم معده ی فعال است نباید روزه بگیرد، ولی زخم معده ی برخی افراد غیرفعال است و در آزمایش آندوسکوپی مشخص شده که زخم معده‌ ی آن‌ ها ترمیم شده است بنابراین می‌ توانند هنگام سحر و افطار با مصرف قرص هایی مانند امپرازول و پنتاپرازول روزه بگیرند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برخی افراد مبتلا به زخم معده بوده‌ اند و عوارض زخم را تجربه کرده ‌اند. به عنوان مثال زخم آن ها در گذشته خونریزی کرده یا سوراخ شده است، این گونه اشخاص نباید روزه بگیرند.

ابراهیمی دریانی با اشاره به مبتلایان به کولیت اظهار کرد:30 درصد مردم دچار این عارضه هستند. این بیماران دایم نفخ می‌ کنند، اسهال و یبوست متناوب دارند، در مدفوع آنان کف و بلغم دیده می‌ شود و شکم شان صدا می‌ کند. البته با توجه به آن که کولیت معمولا ریشه ‌های عصبی دارد، افراد با توجه به فلسفه ی روزه، که آرامش فکری و روحی است، می ‌توانند با رعایت بهداشت غذایی ضمن مصرف داروهای خود، روزه بگیرند.

وی افزود: افراد مبتلا به کولیت زخمی که اسهال دارند و همراه با آن خون، بلغم و چرک دفع می ‌کنند نباید روزه بگیرند. البته کولیت موارد نادری از بیماران، خاموش است که آنان با نظر پزشک و مصرف داروهای خود در سحر و افطار می ‌توانند روزه بگیرند.

ابراهیمی دریانی یبوست را یکی از مشکلات شایع گوارشی در ماه رمضان دانست و گفت: چون در این ماه یک وعده ی غذایی حذف می‌ شود، ‌حرکات روده کاهش پیدا می‌ کند. در نتیجه افراد حتی کسانی که زمینه‌ یبوست را ندارند، به ویژه در هفته‌ های اول ماه رمضان دچار یبوست می ‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد توصیه کرد: افراد بین افطار و سحر باید آب فراوانی بنوشند و سبزی، سالاد و روغن زیتون بخورند و از مصرف چربی خودداری کنند، چون دفع چربی از معده در مقایسه با پروتئین و کربوهیدرات کندتر است.

وی سوزش سردل پس از افطار را یکی دیگر از مشکلات برخی روزه داران دانست و گفت: افراد نباید پُرخوری کنند و تند تند غذا بخورند چون این کار باعث تشدید رفلاکس می ‌شود.

ابراهیمی دریانی در پایان توصیه کرد: افراد می ‌توانند روزه ی خود را با خرما، یک لیوان شیر یا حتی آب ولرم افطار کنند و هنگام خوردن افطاری نباید با کسی صحبت کنند. همچنین لازم است غذا را با آرامش بجوند، علاوه بر آن، نوشابه یا دوغ را با نی ننوشند چون همراه نوشیدنی، هوای زیادی وارد معده می‌ شود که نفخ و تشدید مشکلات گوارشی را در پی دارد.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

موقع افطار پُرخوری نکنید

تاثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

سفارش های کلی تغذیه برای روزه داران

نکات پزشکی و تغذیه ای برای روزه داران

دانستنی های تغذیه در ماه رمضان

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

نکات تغذیه ای مهم در روزه‌‌داری(1) و (2)

توصیه های سلامتی در ماه رمضان

توصیه های غذایی برای روزه داران

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

تفاوت غذاهای سحری و افطار

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.