تبیان، دستیار زندگی
امریکایی ها باز هم دسته گل به آب داده و در یک فیلم سینمایی، دشمنی خودشان را با شرق و کشورهای کهن و مخصوصا ایرانی به نمایش گذاشتند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاهزاده ایرانی؛ یک فیلم ضدایرانی

فیلم شاهزاده ایرانی

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «شاهزاده ایرانی؛ ماسه‌ های زمان» سالن همایش‌های کانون اندیشه جوان و با حضور ناصر برهان آزاد، استاد دانشگاه برگزار شد.

بنا بر این گزارش پس از پخش حدود 30 دقیقه از فیلم ناصر برهان آزاد که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت به ارائه گزارشی و نقدی از این فیلم پرداخت و گفت: معمولا هالیوود از برخی اتفاقاتی که در دنیا می‌ افتد سوءاستفاده می ‌کند و امروز با توجه به اتفاقات تاثیر گذاری که توسط ایران در دنیا می ‌افتد هالیوود بیشتر از همیشه دست به کار شده تا با تخریب فرهنگ ایرانی سود خود را ببرد.

وی در ادامه در خصوص نام این فیلم، توضیح داد: پارس پیش از این بخشی از ایران بود که غربی‌ ها با تحریف این قوم مدعی ‌اند پارس قوم وحشی بوده که به حکومت اصلی ایران یعنی مادها حمله می‌ کند که این تجاوز بر اثر خیانت صورت می ‌گیرد و به همین دلیل نام این فیلم را شاهزاده پارسی گذاشته ‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جغرافیای این فیلم اصلا ایرانی نیست، افزود: فیلم «شاهزاده ایرانی؛ ماسه ‌های زمان» در واقع جغرافیایش از کشورهای عربی گرفته تا معماری دوره کوروش و ساختمان امروزی طراحی شده که اصلاً معقول و طبیعی به نظر نمی ‌رسد.

برهان آزاد با بیان اینکه وقتی مبلغ زیادی صرف ساخت این فیلم می ‌شود طبیعی است که نیتی پشت این هزینه سنگین است اظهار داشت: این فیلم در سال 2010 ساخته شده و هالیوود قصد دارد با استفاده از المان ‌هایی مثل تهمینه، دستان و کاخ الموت تاریخ ایران را به کلی تحریف کند.

این منتقد سینما تاکید کرد: با توجه به اتفاقات سیاسی که امروزه در دنیا در حال اتفاق افتادن است که ایران به نوعی محور آن قرار گرفته و به نوعی می‌ توان گفت امروزه نام ایران را در همه جای دنیا می ‌شناسند تمام تلویزیون و رسانه‌ های غرب بسیج شده‌ اند تا فرهنگ ناب و اصیل ایرانی را با استفاده از رسانه تخریب کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه با این تهاجم فرهنگی که علیه ایران صورت گرفته امروزه ما در ایران از داشتن اتاق فکر فرهنگی محروم هستیم.

برهان آزاد ادامه داد: ارسطو که در دنیا به عنوان معلم اول معروف است شاگردش اسکندر را طوری تربیت می ‌کند که دنیا را باید به یک جهان اصل تبدیل کند و اسکندر 100 هزار سرباز خود را در مازندران با 100 هزار زن ایرانی پیوند می ‌دهد تا یک فرهنگ جهانی درست کند و دنیا را تبدیل به یک دهکده جهانی کند.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به اینکه امروزه دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است، گفت: و در این دهکده کشورهایی مثل آمریکا تصمیم دارند کدخدای دِه ایران را هر زمان که خودشان دوست دارند عوض کنند.

وی با اظهار تاسف از اینکه کشور ایران با اندیشه، تاریخ و جغرافیای وسیع خود یک بنیاد سینمایی فارابی دارد که تصمیم دارد روایت گر تاریخ ایران باشد، گفت: اما متاسفانه این بنیاد تبدیل به بنگاه اجاره وسایل قدیمی فیلمبرداری شده است.

این منتقد سینما همچنین تاکید کرد: تا زمانی که ما در بند فیلم ‌های احمقانه ‌ای مثل افراطی ‌ها و اخراجی‌ ها باشیم هیچ توفیقی در جلوگیری از تهاجم فرهنگی غرب نمی‌ بریم.

برهان آزاد افزود: ما در مقابل اندیشه ارسطو، فارابی معلم ثانی را داریم که در حقیقت بنیانگذار مدینه فاضله است و با تاثیرگیری از اندیشه او می‌ توانیم فیلم‌ هایی بسازیم که در واقع نشان دهیم که ما ایرانیان انسان‌ های احمق و شتر سوار نیستیم.

وی در ادامه به مهمترین خصلت ایرانیان در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: مردم ایران هیچ ‌گاه زیر بار حرف زور نمی ‌روند چرا که ایران یک ملت کوچک نیست بلکه هر ایرانی یک ملت است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه فیلم‌ هایی توسط کارگردانان ایرانی مثل طعم گیلاس از کیارستمی ساخته می ‌شود که تمام جغرافیای ایران را یک بیابان معرفی می‌ کند و به خاطر مواضع ضد ایرانی در جشنواره ‌های خارجی جایزه می ‌گیرد و نشان شوالیه به کارگردان آن می ‌دهند.

وی با اظهار تاسف از اینکه کشور ایران با اندیشه، تاریخ و جغرافیای وسیع خود یک بنیاد سینمایی فارابی دارد که تصمیم دارد روایت گر تاریخ ایران باشد، گفت: اما متاسفانه این بنیاد تبدیل به بنگاه اجاره وسایل قدیمی فیلمبرداری شده است.

این منتقد سینما همچنین تاکید کرد: تا زمانی که ما در بند فیلم ‌های احمقانه ‌ای مثل افراطی ‌ها و اخراجی‌ ها باشیم هیچ توفیقی در جلوگیری از تهاجم فرهنگی غرب نمی‌ بریم

وی ادامه داد: سارکوزی رئیس جمهور فرانسه دشمن خونی ایران است و وقتی از فیلم ایرانی در فرانسه تبلیغ می ‌شود نشان از خیانت و تحریف فیلم نسبت به فرهنگ و تمدن ایران است.

برهان آزاد در ادامه با تاکید بر اینکه فیلم دفاع مقدس امروزه فقط فیلم جنگی نیست، افزود: امروزه فیلم ‌های دفاع مقدس ما باید دفاع از فرهنگ باشد.

این منتقد ادامه داد: جنگ نرم که امروزه از آن صحبت زیاد می ‌شود با اختراع سینما و حضور هالیوود آغاز شده بود و امروزه با داغ شدن سلطه آن به جنگی گرم تبدیل شده یعنی بازار آنها گرم شده و طرفداران زیادی پیدا کرده ‌اند.

وی با بیان اینکه سال‌ها پیش کسانی پیش بینی می‌ کردند که سینما به سمتی حرکت می ‌کند که محدود به اتاق خواب ‌ها می ‌شود، افزود: امیدوارم بنیاد فارابی احیا شود و ما را وارد فضایی کند که سینمای مان آغاز شود. چرا که سینما ابزاری است که ملت ‌ها را از خواب بیدار می ‌کند و متاسفانه ما کمترین استفاده را از این ابزار می‌ کنیم.

به گزارش برنا، برهان آزاد در پایان خاطر‌نشان کرد: مشکل عمده غرب این است که ایران را نمی‌ شناسد و با ساخت فیلم‌ های این چنینی حماقت خود را بیشتر می ‌کند و حقیقت ایران برای مردم آنها غلط باقی می ‌ماند.


گروه هنر تبیان