تبیان، دستیار زندگی
با توجه به آمار حدود 80 درصد از افرادی که ورزش می کنند راحت تر می توانند سیگار را ترک کنند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر ورزش بر مصرف کنندگان سیگار

سیگار

بخش ورزشی - با توجه به آمار حدود 80 درصد از افرادی که ورزش می کنند راحت تر می توانند سیگار را ترک کنند افرادی که ورزش می کنند حتی اگر سیگار کشیدن را ترک نکنند مصرف روزانه سیگار خود را کاهش خواهند داد همچنین ورزش کردن باعث می شود سیگار برای سیگاری ها جذابیت کمتری پیدا کند و می تواند برای ترک کردن کمک کننده باشد..............

*دخانیات :

یکی از واقعیت هایی که تنها منحصر به جامعه ما نیست و از معضلات تمام جوامع جهانی محسوب می شود رشد روز افزون مصرف دخانیات و سیگار است. آمار نشان می دهد از هر 5 نفر یک نفر سیگاری است در نتیجه حدود 2 میلیارد نفر از جمعیت جهان سیگاری هستند.

بیشترین زیان های ناشی از مصرف سیگار شامل زیان های جسمانی و بهداشتی و زیان های اقتصادی و ملی است. سیگار کشیدن می تواند آغازی برای اعتیاد باشد. تحقیقات نشان داده است که بیش از 60 % معتادان به مواد مخدر قبل از اعتیاد سیگاری بوده اند و بیش از 55 % معتادان کشور مصرف سیگار را قبل از 18 سالگی آغاز کرده اند. احتمال مصرف حشیش در جوانان سیگاری حدود 100 برابر بیش از سایر جوانان است. مصرف دخانیات باعث مرگ حدود 3/5 میلیون نفر یا به عبارتی 1 مرگ در 9 ثانیه بوده است البته این تعداد هر سال افزایش می یابد.

*عوارض دخانیات :

در اینجا به اختصار عوارض ناشی از مصرف دخانیات ذکر شده است :

1. ایمنی بدن کاهش می یابد و فرد مستعد به ابتلا به انواع بیماری ها می شود از جمله برونشیت مزمن، انواع عفونت های تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی _ عروقی و سکته مغزی

سیگار

2. پوست چروکیده، دندان های زرد

3.  مهمترین پیامد های روانی آن وابستگی روانی به مصرف دخانیات است. نیکوتین باعث آرامش کاذب می شود و این موضوع نیز باعث می شود فرد نتواند آن را کنار بگذارد.

4. سیگار باعث بروز خستگی، افسردگی و اضطراب می شود.

5. سیگار باعث اختلالات گوارشی شدید می شود و اشتها ی فرد نیز کاهش می یابد.

6. سیگار از نظر اقتصادی نیز برای جامعه و فرد زیان اور است.

* تاثیر ورزش بر مصرف کنندگان سیگار :

نتایج مطالعات نشان می دهد، ورزش کردن نه تنها سبب سلامت افراد می شود بلکه به افراد سیگاری در ترک سیگار کمک می کند. به نقل از خبرگزاری چین، طی مطالعاتی بر روی 68 فرد که در بیمارستان استرالیا بستری بودند مشخص شد، افراد سیگاری که برای ترک سیگار علاوه بر استفاده از آدامس های حاوی نیکوتین ورزش می کردند، نسبت به افرادی که فقط به مصرف نیکوتین می پرداختند راحت تر می توانستند، سیگار را ترک کنند.

با توجه به آمار حدود 80 درصد از افرادی که ورزش می کنند راحت تر می توانند سیگار را ترک کنند. افرادی که ورزش می کنند حتی اگر سیگار کشیدن را ترک نکنند مصرف روزانه سیگار خود را کاهش خواهند داد

همچنین ورزش کردن باعث می شود سیگار برای سیگاری ها جذابیت کمتری پیدا کند و می تواند برای ترک کردن کمک کننده باشد. در یک مطالعه جدید که روی 20 فرد سیگاری صورت گرفته است این افراد وادار شدند 15 دقیقه روی دوچرخه ثابت ورزش کنند. قبل و بعد از این تمرین به آن ها تصاویری از مصرف سیگار و هم چنین تصاویر خنثی نشان داده شد و با استفاده از دستگاهی که مسیر حرکت چشم را ثبت می کرد بررسی شد که آن ها چه مدت به هر کدام از این دو گروه تصویر نگاه می کنند. 11 درصد تفاوت بین طول مدت نگاه کردن به تصاویر مربوط به مصرف سیگار قبل و بعد از تمرین مشاهده شد. این نشان می دهد حتی مدتی کوتاه ورزش کردن هم بر جذابیت سیگار تاثیر گذار است.

سیگار

*تاثیر دخانیات در فعالیت های ورزشی :

10 _ 5 دقیقه پس از کشیدن سیگار ماهیچه به مقدار 15 % با کاهش نیرو مواجه می شود. برای مثال پس از کشیدن سیگار قدرت پرتاب توپ مدیسن بال حدود 12 % کاهش می یابد. استعمال دخانیات برای اکثر ورزشکاران ممنوع است و تاثیرات منفی زیادی در سازگاری های مختلف فردی به وجود می آورد.

نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده نشان می دهد سیگار تاثیرات بسیار مخربی بر جا می گذارد از جمله :

1. افزایش فشار خون

2. کاهش ظرفیت تبادل ریه ها

3. کاهش قابلیت هدایت مجاری تنفس

4. افزایش مصرف اکسیژن عضلات

5. تنگ تر شدن مجاری تنفسی

6. کاهش کارآیی قلب که با بیشتر شدن ضربان قلب همراه است.

تهیه کننده : رزا خاموشی

منبع : کتاب ورزش و سلامت (انتشارات بامداد کتاب)