تبیان، دستیار زندگی
تغذیه در نوجوانان، لیپوساکشن و بای پاس معده، موجودات زنده در کهکشان، آب، گیاه اکالیپتوس، بیماری های عفونی، استرس و رباتیک عنوان پروژه هایی است که دانش آموزان مدرسه راهنمایی سیمای نور ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد های دانش آموزان مدرسه راهنمایی سیمای نور

در پنجمین جشنواره دانش آموزی

دستاورد های دانش آموزان مدرسه راهنمایی سیمای نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

تغذیه در نوجوانان ، لیپوساکشن و بای پاس معده ، موجودات زنده در کهکشان ، آب، گیاه اکالیپتوس ، بیماری های عفونی ، استرس و رباتیک  عنوان پروژه هایی است که دانش آموزان مدرسه راهنمایی سیمای نور با انجام آن ها در پنجمین جشنواره پروژه های دانش آموزی سایت تبیان شرکت کردند. این پروژه ها با راهنمایی های خانم ها: جمشیدی،  صادقی، رونقی، طباطبایی انجام  گرفته است. علاقه مندا ن می توانند گزارش دانش آموزان این مدرسه را مطالعه کنند بدین منظور می توانید روی آن ها کلیک کنید.

دستاورد های دانش آموزان مدرسه راهنمایی سیمای نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

استرس چیست؟

تـَنیدگی یا اِستـِرس یا فشار عصبی در روانشناسی به معنی فشار و نیرو است و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می‌شود. . هنگام وارد شدن استرس بدن واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهد تا تعادل از دست رفته را باز گرداند که این عمل استرس است. از دست دادن تمرکز، احساس سرگیجه، تغییر تنفس، تکرر ادرار، کم شدن حافظه، دردهای بدنی پراکنده، آه کشیدن، تمایل به تنهایی، آشفتگی، التهاب، سرخ شدن پوست صورت و... از نشانه های استرس در انسان است.

یکی از راه‌ های مقابله با عوامل فشار، شهامت برخورد با واقعیت است: باید هر رویدادی را که اتفاق می‌افتد بپذیریم اگر انسان نتواند واقعیت‌ها را بپذیرد و از آن درجهت مثبت استفاده کند دچار حالتی می‌شود که اصطلاحاً به آن تحلیل‌رفتگی یا به اصطلاح عامه بریده می‌گویند.

دستاورد های دانش آموزان مدرسه راهنمایی سیمای نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

لیپوساکشن و بای پاس معده

تغییر شکل چربی که با اسامی لیپوپلاستی، لیپوساکشن یا ساکشن لیپکتومی (برداشت چربی با کمک ساکشن) نیز شناخته می شود، یک عمل جراحی زیبایی است که چربی را از قسمتهای متفاوتی از بدن بر می دارد. لیپوساکشن روشی برای برداشتن چربی مازاد از نقاط مختلف بدن مانند شکم، باسن، ران، بازو، گردن و چانه و زیر چانه است. لازم بذكر است كه با این تعریف مشخص است که لیپوساکشن برای افرادی که در نقاط خاصی از بدنشان، تراکم چربی دارند اما با این وجود، وزن‌شان خیلی بالاتر از حد طبیعی نیست مناسب است و به‌هیچ وجه شیوه‌ مناسبی برای کاهش وزن نیست. البته لیپوساکشن یک جایگزین بدون زحمت بجای فعالیت و رژیم غذایی نیست.

از عوارض جانبی این عمل می توان به واکنش های آلرژیک به بیهوشی، عفونت، آسیب پوستی، نکروز پوستی، سوراخ شدن یک ارگان داخلی، نا منظمی قوام پوست، ترومبوآمبولی و آمبولی چربی، سوختگی ها و مسمومیت با لیدوکائین اشاره کرد.

دستاورد های دانش آموزان مدرسه راهنمایی سیمای نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

بای پاس معدهبه عمل جراحی گفته می شود كه در آن با محدود كردن حجم معده توسط یك حلقه، قسمت قابل توجهی از معده را از سیستم گوارشی بدن خارج كرده كه ضمن پایین آوردن حجم معده، باعث پایین آمدن قدرت جذب معده نیز می شوند. در این دسته از افراد چاق نیز گر چه رعایت رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی باید مورد توجه قرار گیرد، ولیكن باید اقداماتی فوری نیز صورت گیرد تا خطر مرگ و میر زود هنگام رفع شود. این روش خطر بروز بیماری های عروق قلب کاهش پیدا می کند و احتمال بروز حوادثی نظیر سکته های قلبی کم می شود و همچنین مرگ و میر بر اثر دیابت و سرطان نیز در این گروه از افراد چاق کاهش قابل توجهی می یابد.

دستاورد های دانش آموزان مدرسه راهنمایی سیمای نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

در این روش كه معمولاً بصورت ژژونوستومی انجام می شود، قسمتی از معده پروگزیمال با حجم 30 تا 35 سی سی جدا می شود. آناستوموز می تواند هم با استاپلر حلقوی انجام شود و هم با استاپلر خطی ژژونوم به این پاوچ آناستوموز شود. از عوارض عمل بای پاس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حین عمل: صدمات طحال، صدمه به مری، قطع سند معده، خونریزی و سوراخ شدن روده باریك و بعد از عمل: سوء جذب برخی پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامینها بدلیل محدودیت مصرف یا عدم جذب كافی آنها، انسداد روده، آمبولی ریوی، تنگی محل استوما، عفونت پورت ورودی استاپلر حلقوی، استفراغ مكرر، اولسر مارژینال، دامپینگ، سنگ صفراوی و ...

دستاورد های دانش آموزان مدرسه راهنمایی سیمای نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

اکالیپتوس

اکالیپتوس گیاه بومی استرالیا است. این گیاه صادارتی است و جایگاهش در قاره اقیانوسیه است. اکالیپتوس خواص درمانی زیادی دارد و به شکل های مختلفی مثل کرم، روغن، بخور و ... وجود دارد. از آن می توان در درمان التهاب سینه، ریه، بینی و گلو استفاده کرد، البته برای بیمارانی که داروهای قند خون مصرف می کنند مفید نیست (اثر داروها را خنثی می کند) بنابراین باید برای مصرف آن با پزشک مشورت کرد. اکالیپتوس به دلیل توانایی بالا در نگهداری و جذب آب به شتر تشبیه شده است. همچنین این توانایی باعث شده که از این گیاه برای خشک کردن باتلاق ها، آبخیزدرب ها و تثبیت آب از آب های سیل استفاده شود.

گروزه مدرسه اینترنتی سایت تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی