تبیان، دستیار زندگی
بررسی ها نشان داد که بیماری ترومبوز سینوس مغزی (لخته شدن خون در مغز) در ماه رمضان به علت استفاده از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطرات مصرف قرص ضد بارداری در ماه رمضان

قرص های ضدبارداری

بررسی ها نشان داد که بیماری ترومبوز سینوس مغزی (لخته شدن خون در مغز) در ماه رمضان به علت استفاده از قرص ‌های ضد بارداری به منظور جلوگیری از عادت ماهانه و افزایش مدت روزه‌ داری، در خانم های تهرانی 4 برابر ماه ‌های دیگر سال است.

فرامرز امیری، متخصص مغز و اعصاب در گفت ‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: متاسفانه برخی از خانم ها برای جلوگیری از عادت ماهانه و در نتیجه افزایش روزهای روزه‌ داری، اقدام به مصرف خودسرانه ی قرص‌ ضد بارداری می‌ کنند که این امر موجب افزایش احتمال ابتلای این افراد به بیماری ترومبوز سینوس مغزی می‌ شود.

وی افزود: به علت وجود فرآورده‌ های هورمونی در این قرص‌ ها، خطر انعقاد پذیری خون بالا می‌ رود و در کنار آن موضوع گرمای هوا و این که فرد نمی ‌تواند مایعاتی بنوشد، موجب غلیظ‌ شدن خون و ایجاد لخته در رگ‌ های تخلیه خون از مغز می‌ شود که به آن "ترومبوز سینوس مغزی" می ‌گویند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان این که این عارضه به میزان خیلی کم در آقایان اتفاق می ‌افتد، تصریح کرد: بیماری ترومبوز سینوس مغزی عوارض زیادی را در طولانی‌ مدت به همراه دارد که از مهم ترین عوارض آن، بروز سردردهای شدید است.

امیری ادامه داد: این عارضه در حالت عادی، 5 تا 10 درصد سکته‌ های مغزی را تشکیل می‌ دهد که البته در صورت ابتلا به برخی از عفونت ‌ها و بعد از زایمان و به ‌ویژه در ماه مبارک رمضان میزان آن افزایش می ‌یابد. لذا به خانم ها توصیه می‌ شود که به هیچ وجه برای جلوگیری از عادت ماهانه، از قرص ‌های ضد بارداری استفاده نکنند.

وی خاطرنشان کرد: این عارضه باعث می ‌شود خون از مغز تخلیه نشود که افزایش حجم خون در داخل مغز و به دنبال آن افزایش فشار داخل جمجمه را در پی دارد.

امیری گفت: برای درمان این بیماری به غیر از تجویز مُسکن‌ برای کاهش درد، به کمک داروهای مختلف، ترومبوز و لخته حل می‌ شود تا خون بتواند جریان طبیعی خود را از مغز داشته باشد و در نهایت فشار جمجمه و حجم خون داخل مغز به حد تعادل برسد.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

مصرف خود ‌سرانه قرص ال ‌دی ممنوع

چه کسانی نباید قرص ضد بارداری بخورند؟

قرص ضد بارداری و طول عمر زنان!

فواید قرص‌های ضد بارداری

روش مصرف قرص ضد بارداری

انواع قرص های ضد بارداری

روش‌های پیشگیری از سکته‌ مغزی

غذاهای موثر در پیشگیری از سكته مغزی

غذاهای مفید و مضر در سکته مغزی

چگونه فرزندانمان را از بیماری قلبی و سکته مغزی محافظت کنیم؟

سکته‌ی مغزی؛ عامل مصیبت ماندگار

نقش ویتامین E در پیشگیری از سکته مغزی

سكته مغزی چیست؟

سکته مغزی و پیشگیری از آن

سکته‌ های مغزی و علائم آن

سکته های مغزی با لیزر درمان می شوند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.