تبیان، دستیار زندگی
شما هم این تجربه را دارید؟ این كه از صبح تا شب همراه و در كنار همسرتان باشید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی همسرم ،همكارم می‌شود!

همسر

تا ماشین را روشن كنی منم اومدم.....از آقای... راجع به مرخصی هفته بعد سوال كردی؟..... ناهار خوردی؟ چقدر زود !...... چند دقیقه صبر كنی منم كارم تموم میشه و میام........ فردا صبح سر راه یادم بنداز بریم مدرسه بچه ‌ها و.......

شما هم این تجربه را دارید؟ این كه از صبح تا شب همراه و در كنار همسرتان باشید؟ از صبح تا بعد از ظهر در نقش همكار او و از بعد از ظهر تا شب هم همسر او خواهید بود؛ همیشه در كنار هم. شاید اگر این تجربه را نداشته باشید، فكر كنید كه حتماً شانس بزرگی را در زندگی از دست داده ‌اید.

اما اگر مدتی در این موقعیت قرار بگیرید ، سختی ‌های آن را بیشتر حس می‌ كنید. اما به واقع این نوع زندگی خوب است یا بد؟ این ‌كه همراه همسرتان و در كنار او در یك سازمان یا حتی در یك اتاق كار كنید؟ البته اتفاق عجیب و بعیدی نیست اگر كسی همراه همسرش در سازمانی كاركند. خیلی از افراد در محیط كار با یكدیگر آشنا شده و بعد هم ازدواج می‌ كنند. آن روال كار هم ممكن است سال‌ ها ادامه داشته باشد، یعنی یك عمر كار همراه یكدیگر.

فكر كنم هیچ خوب و بد مطلقی در این زمینه وجود نداشته باشد. اما تجربیات افرادی كه در این شرایط هستند شاید گوشه ‌ای از سختی‌ ها یا خوبی ‌ها و فایده ‌های این موقعیت را نشان دهد.

مثل همه موارد دیگر، از نظر برخی این شیوه زندگی تحمل ناپذیر و وحشتناك است و گروهی نیز آن را موقعیتی عالی قلمداد می ‌كنند. از این رو به هر دوی این نظرات نگاهی می‌ كنیم تا شاید بتوان تصمیمی در مورد خوب یا بد قضیه گرفت.

البته باید گفت كه قضاوت در این مورد بیشتر به شرایط زندگی، كار، روحیه، مسوولیت‌ پذیری، توقعات و سلیقه خود افراد مربوط می ‌شود. این‌ كه ما چه چیزی می‌ خواهیم و چگونه در خانه و محل كار برخورد می ‌كنیم، همسر ما چگونه آدمی است و توقعاتش را چگونه بیان می ‌كند و...

وقتی كه همسر، همكار خوبی نیست

اغلب افرادی كه چنین شرایطی دارند، معتقدند این نوع زندگی هم از نظر كاری و هم از نظر خانوادگی مخرب و آزاردهنده است. ولی سوال این است كه آیا لذت‌بخش نخواهد بود كه همراه و در كنار كسی كه به او علاقه دارید كار كنید؟ پاسخ بسیاری از افراد این است كه دقیقا به همین دلیل نمی ‌توان این شیوه را ادامه داد. شما كسی را انتخاب كرده‌ اید تا با هم زندگی كنید و حالا به معنای واقعی و در تمام لحظه ‌ها با هم هستید. این موضوع، تداخلی جدی در كار و زندگی شخصی افراد پدید می ‌آورد كه باعث صدمه به زندگی خانوادگی خواهد شد.

همیشه رابطه زناشویی نیاز به كمی خلوت و زندگی شخصی دارد كه باید توسط تمام همسران رعایت شود.

خوب است توجه كنیم كه همیشه رابطه زناشویی نیاز به كمی خلوت و زندگی شخصی دارد كه باید توسط تمام همسران رعایت شود. در این شرایط وجود همیشگی شخصی دیگر در كنارتان (هر چند كه همسرتان باشد) چندان هم خوشایند نخواهد بود.

شاید هم فكر كنید كه از نظر مالی این حالت كمی به نفع شماست، به عنوان مثال زمانی كه شركت سودی یا پاداشی به كارمندانش می‌ دهد، شما هر دو سود برده ‌اید. اما اگر شركت در معرض ضرر و زیان و ورشكستگی قرار گیرد چه؟ آنگاه نیز هر دوی شما ممكن است كار خود را از دست بدهید.در ضمن وقتی مانند هر زن و شوهر دیگری بحث و مشاجره دارید، شرایط سخت‌ تر می ‌شود. شاید حتی در محیط كار جملات یا رفتاری علیه همسر خود داشته باشید و سپس پشیمان شوید.

همچنین با توجه به شرایط كاری ممكن است هر دوی شما در زمانی خاص تحت استرس و فشار باشید؛ بنابراین از آنجا كه تحریك پذیری و كج خلقی از علائم و پیامدهای استرس است، این حالات در محیط كار می ‌تواند بر زندگی شخصی و خانوادگی شما نیز تاثیر جدی بگذارد.

قوانین خاص همسران

كار كردن همراه با همسر و در یك مكان، چندان ساده هم نیست. شما باید شرایط و قوانینی برای كار كردن كنار یكدیگر تعیین كنید تا زندگی موفق و به دور از دردسری داشته باشید. حتی موفق‌ ترین و خوشبخت‌ترین زوج‌ ها نیز همیشه و در هر موردی توافق نظر ندارند و این مساله بخصوص زمانی كه مربوط به مسائل مالی و كاری باشد بیشتر به چشم می‌ آید. یكی از دلایل اصلی این حالت نیز تفاوت تصمیمات كاری میان زن و مرد است. تفاوتی كه از ذات و طبیعت آنها نشات می ‌گیرد.

زنانی كه همكار همسرانشان هستند، یك بعد جدید به زندگی خود وارد می‌ كنند. زمانی كه شما اینقدر به یكدیگر نزدیك هستید، ممكن است در زندگی شخصی و كاری شما اختلالاتی به وجود آید و گاهی سخت باشد كه میان زندگی فردی و اجتماعی تفاوت قائل شوید.

یكی از نكات منفی این حالت زمانی رخ می ‌دهد كه وقتی دو نفر تا این حد باهم درگیر می ‌شوند، روابط شخصی، امور كاری و حتی بچه ‌ها را نیز در گیر كرده و حتی گاهی موجب آسیب رساندن به آنها می ‌شوند.

همسری هوشمند ممكن است بتواند جلوی بروز این مشكلات را همان ابتدا بگیرد. پس اگر شما هم از همان ابتدا با مشكلاتی مواجه شده ‌اید بیشتر دقت كنید تا در آینده افسوس نخورید.

كار یا خانه

شاید یكی از راه‌ها این باشد كه خانه را از محل كار جدا كنید. البته برای كسی كه بیرون از خانه كار می ‌كند، جدا كردن زندگی شخصی از زندگی كاری امری مهم و حیاتی است. با این حال برای همسرانی كه همراه هم كار و زندگی می ‌كنند، این تفاوت اهمیتی ویژه می‌‌یابد. پس قانونی بگذارید كه مسائل كاری در محیط كار و مسائل خانوادگی در خانه باقی بمانند. هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی مسائل كار و خانه و خانواده را با هم درگیر نكنید.

همسر

همكار و همسر در كنار هم

اما همه كه مثل هم نیستند. برخی نیز بر این باورند كه كار در كنار همسر فرصتی فوق العاده است. البته همه چیز بستگی به سازگاری همسران و رفتار آنان دارد. گاهی افراد می‌توانند در شرایط استرس‌ زا و موقعیت‌ های دشوار كاری، به كمك همسرشان از استرس و افسردگی خود بكاهند. همسرانی كه این فرصت را ایده آل می ‌دانستند، بر این عقیده بودند كه كار در كنار همسرشان، استرس ‌های آنها را كمتر كرده است. استرس كمتر در محیط كار نیز خود موهبتی است كه باید قدر آن دانسته شود.

زوجی نیز خودشان را مانند گرما و بستنی می ‌دانستند. هر وقت كه از كار و شرایط محیط ناتوان و عصبانی می‌ شدند، یكی نقش بستنی در روزهای گرم تابستان را بازی می‌ كرد و همسرش را آرام می ‌ساخت. آرامش یكی و عصبانیت دیگری با خنثی كردن آثار مخرب كاری، باعث بهبود روابط و كار آنها شده بود. اگر شما هم چنین روحیه‌ ای دارید، كار با همسرتان را از دست ندهید. همین طور از دیگر فواید كار كردن همراه همسر، شرایط مالی بهتر است. در آن صورت هر دو نفر به فكر درآمد و مخارج بوده و می ‌توانند از مخارجی مانند هزینه رفت و آمد خود بكاهند.

خوب یا ناخوشایند بودن این همکاری با همسر امری نسبی است و به ویژگی‌ها و خصوصیات كار و روحیه زن و شوهر بستگی دارد.

همچنین در این شرایط می ‌توان روابط میان زن و شوهر را بهبود بخشید، البته به شرطی كه همسر و روابط با او در اولویت قرار گیرد. در ضمن كار سخت و زیاد چیزی است كه هر رابطه ‌ای را با آسیب ‌های جدی مواجه خواهد كرد. مگر زمانی كه علاقه، وفاداری و تعهد در آن رابطه پررنگ‌ تر باشد. در چنین شرایطی می‌ توان به قدرت رابطه ایمان آورد.

یكی از نكات اساسی این است كه هنگام كار كردن با همسرتان باید به عقاید، نظرات، تصمیمات، اولویت‌ ها و آزادی او احترام بگذارید كه همین نكته بظاهر ناچیز در پیوند بیشتر شما بسیار مؤثر خواهد بود.

سرانجام ممكن است در محیط كار نیز اوقاتی خوب و شاد كنار هم داشته باشید. لحظاتی كه خاطراتی خوب به بار خواهند آورد.

در هر صورت باید بدانیم كه خوب یا ناخوشایند بودن این همکاری با همسر امری نسبی است و به ویژگی‌ها و خصوصیات كار و روحیه زن و شوهر بستگی دارد. اما در هر صورت همیشه خوب است كه مسائل و مشكلات كار را در محیط كار گذاشته و زندگی شخصی را برای خانه.

منبع :چهاردیواری

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم :نداداودی

مقالات مرتبط :

با لجبازی همسرم چه کنم؟

دستورالعمل ازدواج موفق!

شریکی برای تمام لحظه ها

دور ریختنی های هنگام ازدواج!؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.