تبیان، دستیار زندگی
عبارات تأکیدی جملات و عباراتی کوتاه هستند که شخص با توجه به آرزویی که دارد و رعایت اصولی آن ها را یادداشت میکند و در فواصل زمانی مشخص چندین و چند بار تکرار میکند تا اینکه پس از مدتی به خواسته خود میرسد.! اصل این فرضیه بر این است که به هر چه بیندشی به هم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عبارات تأکیدی، حلّال مشکلات!!

تدریس

آیا در مورد عبارات تأکیدی چیزی شنیده اید؟

این یک اصل است که جهان و موقعیت ما بازتابی از حالات ذهنی ماست مثلا هر چقدر ما مثبت اندیش باشیم و به زیبایی ها فکر کنیم بهره بیشتری از شادی و موفقیت خواهیم داشت و بر عکس هر چقدر بدبین و منفی باف باشیم رنگی از خوشی و سعادت در زندگی نخواهیم دید .

خوب در راستای تبدیل یک ذهن منفی به مثبت راهکارهای متعددی از سوی روانشناسان و کسانی که در زمینه علوم ماورایی و فرا روانشناسی فعالیت میکنند پیشنهاد شده که یکی از آنها استفاده از عبارات تأکیدی میباشد.

عبارات تأکیدی چیست؟

عبارات تأکیدی جملات و عباراتی کوتاه هستند که شخص با توجه به آرزویی که دارد و رعایت اصولی آنها را یادداشت میکند و در فواصل زمانی مشخص چندین و چند بار تکرار میکند تا اینکه پس از مدتی به خواسته خود میرسد.!

اصل این فرضیه بر این است که به هر چه بیندشی به همان سمت خواهی رفت و هر آنچه را در ذهنت تصور کنی و تجسم قوی ای از آن ایجاد کنی و در فواصل زمانی به طور مداوم به آن بیندیشی حتما و بدون استثنا به آن خواهی رسید .

بر این اساس و برای آشنا کردن ذهن و بارور کردن افکار مورد نظر عبارات تأکیدی را تنظیم میکنند.

اصولی که در تهیه عبارات باید مد نظر قرار داد:

1 - با كلمات من هستم شروع كنید. كلمات من هستم قدرتمندترین كلمات در زبان است .

2 - جمله را به صورت مثبت بیان كنید . بر آنچه می خواهید تاكید كنید ، نه بر آنچه نمی خواهید .

3- آن را خلاصه بیان كنید.

4- آن را به گونه ای خاص بیان كنید که همه جزئیات را داشته باشد عبارت تأكیدی مبهم نتایجی مبهم به بار می آورند .

5- عبارت خود را (در حال انجام ) بیان كنید. ادای فعل در حال انجام تاثیرگذاری آن را افزایش میدهد. و ... .

6- و با رعایت شرایطی از این قبیل عبارت مورد نظر را تهیه و سر لوحه امور روزمرّه قرار داده و هر صبح و شام  و در هر مجال باید تکرار شوند.

آیا به راستی تأثیر گذارند؟

خوب آیا واقعا این روش تأثیر گذار است و به صرف خواستن و بیان همه رویاها لباس واقعیت میپوشند ؟ این قبیل مسائل را نمیتوان در ظرف خاصی ریخت و به بوته آزمایش کشاند ممکن است بعضی ها این کارا انجام داده باشند و نتیجه گرفته باشند و بعضی دیگر بی نتیجه و به دنبال باد دویده باشند .

خوب ما در آموزه های علمی و دینیمان آموخته ایم که در جهان هستی هر حادثه علتی دارد و هیچ چیز بدون علت نیست بجز خداوند باری تعالی.

عبارات تأکیدی جملات و عباراتی کوتاه هستند که شخص با توجه به آرزویی که دارد و رعایت اصولی آن ها را یادداشت میکند و در فواصل زمانی مشخص چندین و چند بار تکرار میکند تا اینکه پس از مدتی به خواسته خود میرسد!

در صدد توجیه دینی این موضوع نیستیم که شما عزیزان هم دادتان در بیاید که ای بابا شما هم همه چیز را میخواهید دینی کنید آخر این موضوع چه ربطی به دین دارد ؟

ما هم نمیگوییم که این کار حرام یا حلال است انجام بدهید یا ندهید اما کمی در موردش صحبت کنیم این قبیل مسائل مثل قانون جذب ، راز، و عبارات تأکیدی یک نقش کلیدی به انسان میدهد یعنی اندیشه ای است انسان مدارانه و مادی گرا به این ترتیب که هر چه یک نفر بخواهد همان میشود بدون هیچ شرطی!

(هر چند در بسیاری از مواقع در کتاب های سردمداران این قبیل مسائل میبینیم از مسائل معنوی صحبت میشود و نام مبارک خداوند ذکر میشود اما مگر معنویت بجز با مجاهده و انجام  دستورات الهی حاصل میشود؟)

خوب به فرض که شما هم چون بنده این شعار در ذهنتان بشود راه رسیدن به تمام آمال و آرزوها و مدت ها صبح و شب من هستم ،من میخواهم ،من دارم ،من ،من، من کردید و در آخر هم شما بمانید و همان "من" با یک وقت تلف شده و خراب شدن کاخ رویاها . خوب کسی مخالف مثبت اندیش بودن نیست دنیا سرشار از زیبایی و نعمت است و خداوند حکیم آن را برای من و تو گذاشته که بهره ببریم تکه نانی به کف آریم و به غفلت نخوریم.

خوب وقتی همه نعمات و امکانات جهان هستی از اوست آیا سزاوار است که خود را منشأ اثر بدانیم و غافل شویم از اینکه تا او نخواهد برگی از جای نخواهد جنبید ؟!!

تفکر مثبت

ما که خود سرا پا نقص و جهل و نیازیم چگونه با بیان چند تا عبارت که ساخته و پرداخته ذهن خودمان است میخواهیم به همه چیزهای مادی و معنوی برسیم ؟ خوب به نظر شما با حلوا حلوا کردن دهان شیرین میشود؟

مثبت اندیشی باید در سایه توکل به خدا و دیدن مصلحت ها و حکمت های خداوند باری تعالی باشد که منشأ هر خیر و سعادتی اوست. نه توهماتی کودکانه و بدون توجیه عقلی و منطقی.

شاید بگویید در آموزه های دینی خودمان نیز از این قبیل مسائل داریم که مثلا با تکرار فلان ذکر به فلان نتیجه مطلوب میرسیم؛ خوب بله درست است اما تفاوت بین اینها از زمین تا آسمان است در ذکر، ما خود را کاره ای نمی بینیم بلکه نیرویی برتر و کمال مطلق را در نظر میگیریم و بعد با توجه به دستورات بزرگان، در هر امری ذکر خاصی را بکار میبریم هر ذکری دستوری خاص و تعدادی معین دارد.

در این قبیل امور باید دید ریشه از کجاست ؟

در ادامه نگاهی به مقایسه بین این قبیل عبارات و ذکرهای آمده در روایات می اندازیم و خود قضاوت کنیم که کدام یک تأثیرگزارتر و کارسازتر خواهد بود؟

آیت الله میرزا احمد آشتیانی (ره) در کتاب هدیه احمدی آورده اند:

علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان فرمودند: جهت آرامش پیدا کردن دست روی سینه بگذارید و در حالت نشسته و ایستاده چند مرتبه آیه 28 سوره رعد را بخوانید:

«الَّذِینَ آمَنُواْ وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» ؛ کسانی که ایمان آورده اند قلبشان آرام میگیرد با یاد خدا که فقط یاد خدا آرام بخش دلهاست.

حال یک عبارت تأکیدی که برای آرامش پیشنهاد میکنند:

من آرام هستم! آرامش وجود مرا در برگرفته است !

صد البته که مقایسه آیات شریف قرآن با این قبیل سخنان در خور نیست اما برای روشن شدن بحث ناگزیریم. خوب این افکار و شعارهای رنگی، ذهن خیلی از جوانان و نوجوانان ما را به خود مشغول کرده است و به جای تلاش و کوشش به تن پروری و زیاده خواهی عادت داده است.

خوب شما ببینید یاد خدا کجا آن قدرت لایزالی و من حقیر کجا که تکرار نام خود بخواهد آرامش برایمان بیافریند .

باید دانست که بیشترین مانور اینها در زمینه به دست آوردن مادیات است مثل اتومبیل دلخواه،خانه رویایی، همسر آرمانی و در همه زمینه ها  عباراتی را طرح میکنند و به در و دیوار نصب میکنند که اینها مطلوب من است اما تلاشی هم بجز لقلقه زبان که من اینها را دارم لازم نمیدانند! خوب این با کدام عقل سالمی جور در می آید؟

در حوزه دین ما برای زیاد شدن روزی ذکر داریم، برای همسر مناسب و به دست آوردن توفیقات عبادی و معنوی ذکر داریم  اما در سایه توکل به خدا و چشم امید به رحمت او، نه امید به اینکه هر چه بخواهم همان میشود این یک مغالطه و کج اندیشی است ما در حصار محدودیت ها و علت و معلول ها زندگی میکنیم و تا اصول منطقی را رعایت نکنیم به جایی نخواهیم رسید!

آموزش چند ذکر از اسماء عظیم خداوند

در خاتمه چند ذکر  از اسم های خداوند باری تعالی را جهت تبرک و توسل  برای شما عزیزان ذکر میکنیم باشد که از برکات

و خیرات آنها بهره بریم .

1- السلام :  هنگام رسیدن به بیمار برای شفای او صد مرتبه.

2- العلیم : برای آشکار شدن امور مخفی بعد از هر نماز 10مرتبه .

3- الغفور : کسی که میخوا هد ظلمت از دلش برود و صفای باطن یابد هر روز 286 مرتبه .

4- القریب : جهت بر طرف شدن هر غمی بسیار بگوید.

5- اللطیف: سریع الاثر است در زمان شدت سختی ها به سرعت اثر دارد روزی 173 مرتبه. *


فاطمه محمدی بیده

گروه اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

* برگرفته از کتاب سیر و سلوک بانو مجتهد امین اصفهانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.