تبیان، دستیار زندگی
پروانه یا ملخ هواپیما وسیله ای است که در جلوی هواپیماهای ملخی نصب می گردد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملخ هواپیما

ملخ هواپیما

پروانه یا ملخ هواپیما وسیله ای است که در جلوی هواپیماهای ملخی نصب می گردد.

چرخش این پروانه باعث می شود تا هوا را از جلو مکش نموده و با فشار به سمت عقب پرتاب نماید و با این کار نیرویی به سمت جلو به هواپیما وارد می شود و به سمت جلو حرکت خواهد نمود.

سطح مقطع پره های هواپیما به شکل ایرفویل (مانند بال هواپیما) می باشد و با چرخش این ایرفویل ها، نیروی "برا" ی تولید شده در این ایرفویل ها، به نیروی رانشی برای هواپیما تبدیل می گردد.

ملخ هواپیما

اولین پره های استفاده شده در هواپیما از چوب ساخته می شدند ولی با افزایش سرعت و کار آیی هواپیماها، جنس پره ها تقویت شده و از مواد محکم تری مانند فولاد برای ساخت آن ها استفاده می شد. امروزه برای ساخت پره هواپیما از ماده ای به نام فیبر کربن استفاده می شود که علاوه بر استحکام بالا، وزن کمی نیز دارد.

ملخ هواپیما
ملخ هواپیما

یک ملخ هواپیما را در شکل زیر مشاهده می نمایید. نقاط نشان داده شده در این شکل عبارتند از:

1. لبه جلویی

2. لبه عقبی

3. محور ملخ

4. پایه پره ها

5. ایرفویل دوار: شکل ایرفویل مانند هر پره باعث ایجاد نیروی رانش در هواپیما می شود

6. چرخش محوری پره ها: زاویه پره برخی از ملخ ها قابلیت تغییر دارد. در این ملخ ها زاویه پره در هنگام بلند شدن و پرواز عادی تغییر می نماید.

شکل های زیر این تغییر زاویه را نشان می دهند. شکل اول زاویه پره در هنگام بلند شدن (Take off) و شکل زیر زاویه پره را در حال پرواز نشان می دهد.
ملخ هواپیما
ملخ ها انواع و سایز های مختلفی دارند. ساده ترین نوع ملخ دو عدد پره دارد. برخی از هواپیما های مدرن از 6 عدد ملخ نیز برای ایجاد نیروی رانش مناسب استفاده می کنند.
ملخ هواپیما

ملخ ها می توانند در جاهای مختلفی در هوا پیما نصب شوند. رایج ترین نحوه نصب، نصب یک ملخ روی دماغه هواپیما یا نصب یک ملخ روی هر یک از بال ها می باشد. برخی هواپیماها نیز مانند سسنا مستر 336 (Cessna master 336) از ملخ های در جلو و عقب خود استفاده می کنند.

ملخ هواپیما

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: سمیرا بادامستانی