تبیان، دستیار زندگی
مرگ حق است و این شتری است که روزی در خانه همه ما می خوابد، این مثل معروفی است که همه ما آن را شنیده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهرانی ها چگونه می میرند؟

بخش اجتماع-'مرگ حق است و این شتری است که روزی در خانه همه ما می خوابد'، این مثل معروفی است که همه ما آن را شنیده ایم.

نگاهی به علل مرگ و میر تهرانی ها در یکسال گذشته حاکی از آن است که شتر مرگ، زودتر از گذشته مقابل در خانه شهروندان می خوابد.

حتما برای تمام تهرانی ها اتفاق افتاده است که در گذر از گورستان بهشت زهرا ، خاکسپاری و سوگواری مرگ زن و مرد و پیر و جوان را دیده اند و دقایقی در تامل مرگ فرو رفته اند.

این تامل، گاهی با عناوین 'مرگ نابهنگام، درگذشت ناگهانی و ...' تحت الشعاع زندگی روزمره قرار می گیرد اما واقعیت آن است که به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران، روزانه 150 تا 200 نفر در شهر هشت میلیون نفری تهران می میرند و این آمار در حال افزایش است.

'اسد فاضل' مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با خبر دادن از کاهش میانگین سنی فوت شدگان تهرانی به 49 سال و چهار ماه، بررسی آمار مرگ و میر تهرانی ها در سال 88 و علل فوت شهروندان را مورد توجه نیز قرار می دهد .

به گفته وی، آنچه مشخص است، علل مرگ و میر تهرانی ها اکنون بسیار بیشتر از حتی 20سال قبل شده و مرکز خدمات کامپیوتری سازمان بهشت زهرا(س) شهرداری تهران بالغ بر یکهزار علت را برای مرگ شهروندان تهرانی ثبت کرده است.

عللی که پیر و جوان و زن و مرد نمی شناسد و قبل از دنیا آمدن تا افرادی که با خوشبختی، سن شان به مرز 90 می رسد، همه را در بر می گیرد.

میانگین سن فوت شدگان به 49 سال رسیده است.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا می گوید: سال 88، 48 هزار و 316 مرگ در سازمان بهشت زهرا ثبت شد که در کمال ناباوری، میانگین سن فوت شدگان به 49 سال رسیده است.

از این تعداد ، 27 هزار و 113 نفر مرد و 18 هزار و 322 نفر زن بودند که باید مرگ دو هزار و 881 نوزاد را نیز به آن اضافه کرد.

بررسی علل مرگ و میر تهرانی ها گویای ان است که ایست قلبی با هفت هزار و 828 قربانی و سکته قلبی یا همان آنفاکتوس با چهار هزار و 211 قربانی که در سال گذشته گرفت، بیشترین علت مرگ شهروندان تهرانی است که میانگین سنی فوت شدگان 52 و 48 سال بوده است.

نارسایی قلب با دو هزار و 711 قربانی و میانگین سنی 45 سال، عامل بعدی علت مرگ تهرانی هاست که البته باید به آن، مرگ ایسکمیک قلب را با یکهزار و 124 قربانی اضافه کرد.

بر اساس آمار، بعد از مسایل مربوط به قلب برای فوت شهروندان تهرانی، نوبت به سکته مغزی می رسد که میانگین سنی فوت شدگان ناشی از ان به حدود 74 سال می رسد که در سال 88 در شهر تهران دو هزار و 381 قربانی گرفته است.

مرگ داخل رحم با دو هزار و 155 نفر از دیگر علل شایع مرگ و میر در تهران است.

پس از علل گفته شده، حالا نوبت به کهولت سن به عنوان علتی برای مرگ و میر می رسد که سال 88، دو هزار و 33 نفر با میانگین سنی 85 سال در پایتخت قربانی داشته است.

این مساله بیانگر کاهش سن مرگ و میر در شهر تهران است که با تحلیلی بر آمارهای ارایه شده، فشار عصبی و استرس که عاملی مهم در مشکلات قلبی است قاتل شماره یک تهرانی ها به شمار می رود.

سخت شدن شرایط زندگی در تهران و استرس های روز افزون آن، حقیقتی انکار نشدنی است که جان شهروندان را نشانه گرفته است و امروز ، شهروندان خطر مرگ را در آستانه 50 سالگی احساس می کنند.

البته جدا از این عوامل شایع، هنوز هم برخی عواملی که شاید قرن ها قبل جان مردم را می گرفت، وجود دارد و پارسال یک نفر بر اثر حصبه، یک نفر بر اثر سل دستگاه تنفسی، یک نفر به دلیل طاعون، یک نفر به علت تب مالت و یک نفر به دلیل کزاز جان سپردند.

تجزیه و تحلیل علل مرگ زنان و مردان نیز گویای آن است که عمده دلیل مرگ مردان تهرانی همان ایست قلبی و امراض مربوط به قلب است و از دیگر سو، زنان نیز اکثرا به دلیل امراض قلبی جان می سپارند.

نکته جالب دیگر در تحلیل مرگ و میر تهرانی ها نیز این است که با وجود ثبت بیش از یکهزار عامل مرگ برای تهرانی ها ، سال 88، 49 نفر از شهروندان تهرانی به دلیل های ناشناخته جان سپرده اند و علتی برای مرگ آنها ثبت نشده است.

منبع:ایرنا

تهیه و تنظیم برای تبیان هنگامه سهرابی

گروه جامعه و ارتباطات