تبیان، دستیار زندگی
رعایت اصول بهداشتی در فعالیت های ورزشی امری ضروری است. حال در اینجا با ذکر چند نمونه از آن بیشتر با این مبحث آشنا خواهید شد .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول بهداشتی در ورزش

اصول بهداشتی در ورزش

بخش ورزشی

*نکته های بهداشتی:رعایت اصول بهداشتی در فعالیت های ورزشی امری ضروری است. حال در اینجا با ذکر چند نمونه از آن بیشتر با این مبحث آشنا خواهید شد:

1. پیش از هر چیز انجام معاینات پزشکی و دندانپزشکی ضروری است.

2. سعی کنید در هوای آزاد و بدون آلودگی ورزش کنید. اگر تمرینات ورزشی در هوای سر پوشیده انجام می شود تهویه هوای داخل این گونه اماکن الزامی است.

3. هنگام ورزش از لباس مناسب همان رشته ورزشی استفاده کنید. هرگز با لباس معمولی خود به ورزش نپردازید.

4. هنگام خرید کفش ورزشی دقت کنید اندازه کفش مناسب باشد تا پا در آن به راحتی قرار گیرد. کفش های بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه پا به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

5. سعی کنید در هنگام ورزش از جوراب های نایلونی کمتر استفاده کنید. جوراب های نخی الیاف طبیعی مناسب تر است.

6. هنگام ورزش در زمین یا سالن به موانع و خطراتی که ممکن است پیش آید به دقت توجه کنید. از ناهمواری های محیط ( زمین یا سالن ) اطلاع داشته باشید و سعی کنید برای همبازی های خود خطری ایجاد نکنید.

7. هنگام استفاده از ابزار و وسایل ورزشی هوشیار باشید و چگونگی استفاده از آن را بدانید تا از ورزش لذت ببرید.

8. سعی کنید حرکات و تمرین ها را با توجه به فصل انجام دهید. اگر در فصل گرما هستید حرکات و تمرین ها را سبک، ملایم و با فاصله انجام دهید و اگر در فصل سرما هستید حرکات و تمرین ها را پی در پی و با سرعت بیشتری انجام دهید.

9. هنگام ورزش از نوشیدن آب زیاد و آشامیدنی های بسیار سرد بپرهیزید.

ورزش

10.  در فصل تابستان برای استفاده از استخر حتما قبل از ورود به آب استخر بگیرید تا بدن به آب سرد عادت کند.

11.  پس از فعالیت ورزشی در معرض جریان هوای سرد قرار نگیرید زیرا احتمال ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های کلیوی همواره وجود دارد.

12.  پس از ورزش برای نظافت بدن با آب گرم دوش بگیرید.

13. سعی کنید پس از تمرین لباس های ورزشی خود را بپوشید و در زیر نور آفتاب آنها را خشک کنید زیرا لباس های ورزشی آغشته به عرق بدن، محیط مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زا است .

14. فاصله بین صرف غذا تا شروع تمرین نباید کمتر از 2 ساعت باشد زیرا هضم و جذب مواد غذایی باید به راحتی انجام شود و خون به مقدار کافی در دسترس عضلات قرار گیرد. در ضمن از نیم ساعت قبل از تمرین تا 15 دقیقه پس از تمرین از صرف نو شیدنی های بسیار خنک خود داری کنید.

15.  در پایان تمرین به خصوص در مسابقات ورزشی فرد احساس خستگی و کوفتگی می کند. در این حالت بدن کاملا به حالت عادی بر نگشته و آمادگی هضم معمولی غذا را ندارد. پس از فعالیت شدید مدتی طول می کشد تا فرد اشتهای خود را بازیابد بنابراین پس از تمرین و مسابقه نوشیدن آب میوه توصیه می شود.

16.  ورزشی را انتخاب کنید که متناسب با سن، جنس و وضعیت جسمانی شما باشد. برای مثال مردان پس از سن بلوغ به شرطی که منعی وجود نداشته باشد می توانند در هر یک از رشته های ورزشی فعالیت کنند در حالی که پس از 40 سالگی باید ورزش های سخت و سنگین و طولانی را کنار بگذارند و از خستگی مفرط تا حدی که باعث اختلال شدید در تنفس شود اجتناب کنند. زنان  باید ورزش هایی را انتخاب کنند که متناسب با توانایی آنها باشد و از انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری، بوکس و کشتی خودداری کنند.

17. گرم کردن و سرد کردن در ورزش بسیار مهم است به خصوص گرم کردن که بسیار ضروری است.

تهیه کننده : رزا خاموشی

منابع : مقالات دکتر جک.اج ویلمور، کتاب بهداشت و ورزش (انتشارات بامداد کتاب)