تبیان، دستیار زندگی
زن و شوهرهایی که می دانند لازمه رشد آنها و فرزندانشان در گرو رشد و کمال همسرشان است هیچ گاه زمینه های پیشرفت را منحل نکرده و بالعکس دیگری را برای هر گونه یادگیری و ترقی تشویق می کنند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زن و شوهرهای دوست داشتنی

همسران

در مقاله هفته قبل با عنوان " خیانت در عشق های خاکستری" مسئله خیانت و عدم تعهد در میان زن و شوهر را از زاویه ای متفاوت به بحث نشستیم و بیان کردیم که انسان ها دارای سلسله مراتبی از نیاز ها هستند و این نیاز ها در زندگی زناشویی نمودی پررنگ تر می یابد . در صورتی که رابطه زناشویی نیاز های طبیعی طرفین را اعم از جسمی و روحی نتواند ارضا کند می توان منتظر متلاشی شدن آن نیز باشیم . در ادامه دیگر نیاز ها را پی گیری می کنیم .

در سطحی بالاتر نیاز های اجتماعی مد نظر است. .همه افراد  نیاز به حضور در جمع  و همراه بودن با دیگران دارند . انسان ها تمایل دارند زمان خود را با شخص دیگری سپری کنند . اگر چه هر انسان گاه نیاز به تنهایی احساس می کند اما در غالب اوقات حضور در کنار دیگران می تواند دوست داشتنی تر باشد . ریشه این اجتماعی شدن این است که افراد می خواهند از طرف دیگران محبت دریافت کنند و این احساس را داشته باشند که به جمع یا گروهی تعلق دارند . این علقه و وابستگی در حد اعتدال، نسبت به همسر و خانواده ضرورت بیشتری دارد. طرفین باید احتیاج به حس وابستگی به خانواده را در همسر خود حمایت کنند و این باور را به وجود آورند که متعلق به یک خانواده بوده و این حس با پذیرش  وحمایت طرف مقابل امکان پذیر بوده و هویت او را تکمیل می کند.

وقتی در محیط خانه افراد احساس کامیابی و رضایت داشته باشند مسئولیت پذیری بالاتری را نیز تجربه می کنند .

در سطحی دیگر نیاز به احترام در هر فرد ضروری است .احترام فقط مختص به روزهای ابتدایی ازدواج نیست. حتی در اوج اختلاف و مشاجره نیز اگر احترام در میان افراد حاکم باشد خیلی سریع تر می توانند به نتیجه برسند و موانع را بر طرف کنند . احترام می تواند زن و شوهر را در نظر یکدیگر و دیگران دوست داشتنی تر و محبوب تر نمایان کند . احترام ظرفیت پذیرش و گذشت را در افراد افزایش می دهد . احترام هاله ای از آرامش را در محیط  خانواده ایجاد می کند و طرفین را مطمئن می کند که عزت نفسشان همچنان باقی می ماند . و به عنوان یک انسان دارای حقوق خاص خود هستند . وقتی در محیط خانه افراد احساس کامیابی و رضایت داشته باشند مسئولیت پذیری بالاتری را نیز تجربه می کنند .

در سطوح آخر نیاز های انسانی ، رسیدن به خود شکوفایی مد نظر است . زن و شوهر هر یک نیاز دارند تا در کنار مسئولیت های خانوادگی به تعالی و  ارتقاء  و کمال همسر خود کمک کنند . ازدواج هایی که در آن با بهانه های مختلف سعی می شود تا دیگری را ثابت نگه دارند و هر گونه پیشرفت و رشد را در او سد می کنند رشد را برای هر دو از بین می برند . زن و شوهرهایی که می دانند لازمه رشد آنها و فرزندانشان در گرو رشد و کمال همسرشان است هیچ گاه زمینه های پیشرفت را منحل نکرده و بالعکس دیگری را برای هر گونه یادگیری و ترقی تشویق می کنند .

احترام در روابط می تواند زن و شوهر را در نظر یکدیگر و دیگران دوست داشتنی تر و محبوب تر نمایان کند .

همسران باید به یکدیگر کمک کنند تا خود را بشناسند و هدف خود را در زندگی به صورت دقیق تر دنبال کنند . در واقع در این زمان است که فرد می رسد به آنچه باید برسد و در همین حس مثبت است که شخص می تواند با خلاقیت بالا کیفیت زندگی مشترک را بهبود بخشد و احساس رضایت خاطر را از زندگی و عملکردش داشته باشد . انسان خود شکوفا  در نهایت خاطری آرام می تواند عشق را نیز تجربه کند . با همدلی خواسته های طرف مقابل را در ک کند . در سایه خودآگاهی و دیگر آگاهی و روابطی همراه با همدلی و هم احساسی هیچ گاه تفکر رابطه تجدید نظر برای  ای جدید نیز به ذهن افراد خطور نمی کند . ارکان این رابطه که زن و شوهر هستند علاقمندند تا تمام زندگی خود را در جهت همین علاقمندی تنظیم و سپری کنند .

خیانت
علاوه بر این مطالب همسران باید بدانند که ابراز علاقه در قالب کلام می تواند نیروی شفابخشی را برای ادامه رابطه به وجود آورد. این موضوع نکته ای است که کلیه روان شناسان به آن اقرار می کنند و در حالی که بسیاری از همسران از آن ابا دارند و بر اهمیت آن واقف نیستند.

مسئله خطر آفرین دیگر صرف زمان زیاد به کارهای متفرقه و یا مسئولیت های شخصی در حضور همسر است. آقایی که تمام زندگی خود را در کار خود خلاصه می کند و یا خانمی که تفریح و سرگرمی خود را در معاشرت با دوستان، ارتباطات تلفنی طولانی مدت، خرید و انتظارات بالا می داند سردی و انجماد عاطفی را دامن می زند.

خیانت به همسر ممکن است در هر دو جنسیت صورت بگیرد. اما زن و مرد خوب است بدانند که تنها راه مفیدی که می تواند دوباره همسرشان را به زندگی بازگرداند محبت و توجه بیش از پیش است. اگرچه قلب شما در اثر این بی وفایی شکسته و دیگر انرژی لازم را برای ارتباط با همسرتان ندارید اما باید با تلاشی افزون تر و با هدف گرم شدن دوباره خانواده عشق خود را مضاعف کنند. در میان گذاشتن این موضوع با افراد خانواده می تواند کینه ها را برای مدت زمان بیشتری نگه دارد و شرایط را بدتر کند. لذا در رابطه زناشویی خود تجدید نظر کنید. و فراموش نکنید که پیشگیری بهتر از درمان است.

فهیمه کهتری- خانواده و زندگی

در بانک صوت تبیان میتوانید  "صحبت با نامحرم "  را که گفتگوی استاد دهنوی پیرامون ارتباط مرد متاهل با همكاران خانم است دانلود کنید . همچنین بخش فیلم و انیمیشن نیز موضوعی را پیرامون "آسیب‌های فمینیسم به خانواده " از نگاه استاد دهنوی برای دانلود در بر دارد.

مقالات مرتبط"

نامزد های نابلد

قبل و بعد از یک ازدواج موفق

خانمها، آقایان! با هم دعوا کنید!

چگونه با هم خلوت کنید

رهایی از جهنم ازدواج

جاودانگی یک عشق

خانواده نوپا

دیواری بین زن و شوهر

حل یک بن بست زناشویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.