تبیان، دستیار زندگی
شیوع نهفتگی دندان ‌ها، به خصوص دندان ‌های عقل، در حال افزایش است. از دلایل شناخته ‌شده ی آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با دندان نهفته چه باید کرد؟

دندان نهفته

شیوع نهفتگی دندان ‌ها، به خصوص دندان ‌های عقل، در حال افزایش است. از دلایل شناخته ‌شده ی آن، مصرف غذاهای آماده و کم‌ کاری فک ها است که با کاهش عمل جویدن، از رشد استخوان ‌ها می ‌کاهند.

شایع‌ ترین دندان‌ های نهفته، دندان ‌های عقل و سپس دندان‌های نیش بالا و کرسی‌های کوچک‌اند.

دندان‌های نهفته یا رویش‌نیافته به دندان‌هایی اطلاق می‌شوند که در زمان مورد انتظار که سن رویش هر دندان است، رویش پیدا نکنند و در محل طبیعی قوس دندانی فکی قرار گیرند.

علل رویش نیافتن دندان متعدد است، ولی به طور اختصار شامل استخوان‌های متراکم پوشاننده، مزاحمت دندان‌های مجاور، بافت نرم متراکم و اضافی و نامتناسب بودن فضای قوس فکی با اندازه دندان‌هاست.

همه دندان‌های نهفته باید خارج شوند، زیرا می توانند باعث عفونت، کیست، تومور، صدمه به دندان‌های مجاور و افزایش احتمال شکستگی فک در مواجهه با ضربات شوند. به علاوه خارج کردن دندان‌های نهفته، به خصوص دندان عقل نهفته، هم درمان ارتودنسی را تسهیل می‌کند و هم از نامنظم شدن دندان‌های جلو پیشگیری می‌کند.

موکول کردن این عمل به سنین بالاتر باعث مشکل‌تر شدن آن می شود. اما موارد محدودی هم وجود دارد که نباید دندان نهفته را خارج کرد، مثلا در سنین بالا، وقتی دندان کاملا در داخل استخوان نهفته است و عارضه‌ای در رادیوگرافی و معاینه مشاهده نمی شود، می‌توان آن را نادیده گرفت و فقط سالی یک بار کنترل اش کرد.

در افراد مسن، عوارض پس از عمل شدیدتر است، ولی در صورت مزاحمت برای پروتز بیمار و سطحی بودن دندان، بهتر است آن را خارج کرد.

خلاصه، بهتر است معاینه ی سالیانه توسط دندانپزشک انجام شود تا در صورت نیاز، عمل جراحی انجام گیرد.

درباره دندان‌های عقل نهفته و به خصوص دندان عقل نهفته در فک پایین، فرد باید در سنین 17 تا 25 سالگی تحت معاینه قرار گیرد تا در صورت نهفتگی، دندان مزبور خارج شود.

دکتر حسن حسینی تودشکی - متخصص جراحی دهان، فک و صورت

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

چرا دندان عقل را باید کشید؟

بعد از جراحی دندان عقل باید...

آشنایی با انواع دندان ها

آبسه دندان را جدی بگیرید

شناخت علل پوسیدگی دندان

به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.