تبیان، دستیار زندگی
یک کارگردان جوان پاکستانی، بن لادن را در اولین فیلمش دست انداخته ولی هنوز زنده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدون تو بن لادن

«بدون تو بن لادن» نخستین فیلم آبیشک شارما کارگردان جوان هندی است. موضوع جنجالی‌ای که تروریست مشهور و رهبر القاعده را دست انداخته است، برای کارگردان کم و بیش دردسر درست کرده است اما خود وی معتقد است منظور خاصی نداشته است. از طرف دیگر او را متهم کرده‌ اند که از تروریست ‌ها حمایت کرده است. شارما حالا با این همه دغدغه باید به فکر فروش فیلم هم باشد چون اگر کار اول او موفق نباشد، بعید است بتواند در آینده کارگردانی را ادامه دهد و شاید مجبور شود دوباره به سراغ نوشتن متن ‌های کمدی برود. او در این گفت‌وگو از حال و هوای خودش و «بدون تو بن لادن» ‌می ‌گوید.

بن لادن

• برای ما شرح دهید که «بدون تو بن لادن» چگونه فیلمی است؟

- «بدون تو بن لادن» در حقیقت نوعی طنز جنون ‌آمیز است. کمدی ‌ای است که در دوران پس از 11 سپتامبر می ‌گذرد. شخصیت اصلی فیلم علی حسن یک روزنامه نگار پاکستانی است که رویایی امریکایی در سر دارد. او از چهره بن لادن استفاده می ‌کند تا نام و آوازه ‌ای برای خود دست و پا کند و رؤیای خود را تحقق بخشد. این فیلمی مفرح و سرگرم کننده

دلم می ‌خواست طنز موقعیت بسازم. ما باید یاد بگیریم که به مسائل و مشکلات خود بخندیم. خندیدن به مشکلات بامزه است و به ما احساس خوبی می‌ دهد. اینکه چطور موضوع فیلم به ذهن من رسید هم خود داستانی عجیب مثل فیلم دارد. یک شب سردرد شدیدی داشتم به طوری که پیراهنی را به سرم بسته بودم که شبیه دستار شده بود. ریش‌ هایم هم بلند بود. یک نفر به محض اینکه مرا دید گفت چقدر شبیه اسامه بن لادن شده‌ ای! همین باعث شد تا جرقه فیلم در ذهنم زده شود

است که می‌ خواهد به شکلی زیرکانه پیام صلح و آرامش را به جهان منتقل کند. ما به نوعی جهان مضحک امروز را دست انداخته ‌ایم. من مطمئنم که همه بینندگان این فیلم خواهند توانست با موضوع آن ارتباط برقرار کنند و نتیجه ‌گیری خاص خود را داشته باشند.

• چرا از خواننده پاپ پاکستان علی ظفر خواستید تا نقش اصلی کار را بر عهده بگیرد؟

- فیلمنامه ‌ای که ما داشتیم نیازمند بازیگری بود که بتواند نقش یک روزنامه نگار پاکستانی را بازی کند، همچنین او باید خوش قیافه باشد و بتواند از عهده کار طنز بر بیاید. روزی علی ظفر را در یکی از کانال ‌های تلویزیونی دیدم که داشت برنامه اجرا می ‌کرد، به نظر می ‌رسید که او همه ویژگی‌ های لازم برای این نقش را دارد. بنابراین او را برای تست فراخواندیم. وقتی فیلمنامه را برای او خواندم خیلی راحت‌ پذیرفت که بخشی از فیلم باشد و به این ترتیب او هم به پروژه پیوست.

• آیا حقیقت دارد که شما کار خود را ترک کرده‌ اید تا این فیلم را بسازید و 10 بار هم تا به حال طرح را بازنویسی کرده ‌اید؟

- من نخستین طرح را در سال 2006 نوشتم، در این سال موضوع به ذهنم رسید. من در استودیویی به عنوان مدیر اجرایی کار می ‌کردم اما تصمیم گرفتم تا به طور تمام وقت روی کارم تمرکز کنم. چون تمرکز روی دو جا کار کردن خیلی دشوار بود. وقتی نخستین طرح را خواندم دیدم که هنوز جای کار دارد، بنابراین دوباره سرگرم نوشتن شدم. دوباره نوشتم و دوباره برای نویسندگان فیلمنامه طرح را خواندم، این کار بارها تکرار شد... و بله درست است، من 10 طرح برای این فیلم نوشتم. امروز که فیلم را می ‌بینم احساس می‌ کنم که به آن همه زحمت می‌ارزید همیشه کار سخت ارزشش را دارد.

• فکر نمی ‌کنید که ساخت فیلمی با موضوع اسامه بن لادن و حوادث 11 سپتامبر تا حدودی کهنه است؟

- شخصیتی مثل اسامه بن لادن هرگز کهنه نمی ‌شود. او هنوز هم دستگیر یا کشته نشده است و ما هنوز در دوران بعد از 11 سپتامبر به سر می‌بریم. بنابراین من معتقدم که موضوع هنوز به دوران ما ارتباط دارد. هنوز هم کشورهایی مثل پاکستان، عراق و افغانستان هر ساعت درگیر جنگ و تروریسم هستند.

• به نظر می ‌رسد چاشنی فیلم شما زبان پنجابی است. فکر می‌ کنید استفاده از این زبان باعث شود فیلم مقبولیت کمتری نزد مخاطبان داشته باشد یا اینکه فیلمنامه اینطور ایجاب می ‌کرد؟

- بله، این چاشنی برای فیلم ضرورت داشت چون زبان پنجابی زبان پاکستان است. زبانی که در فیلم من استفاده شده است بسیار آسان و قابل فهم است. فکر نمی ‌کنم این زبان مانعی برای مخاطبان ایجاد کند. من مطمئنم همه اهالی جنوب هند قادرند گفت ‌و گوها را بفهمند.

• همیشه دوست داشتید چنین فیلمی بسازید؟

- دلم می ‌خواست طنز موقعیت بسازم. ما باید یاد بگیریم که به مسائل و مشکلات خود بخندیم. خندیدن به مشکلات بامزه است و به ما احساس خوبی می‌ دهد. اینکه چطور موضوع فیلم به ذهن من رسید هم خود داستانی عجیب مثل فیلم دارد. یک شب سردرد شدیدی داشتم به طوری که پیراهنی را به سرم بسته بودم که شبیه دستار شده بود. ریش‌ هایم هم بلند بود. یک نفر به محض اینکه مرا دید گفت چقدر شبیه اسامه بن لادن شده‌ ای! همین باعث شد تا جرقه فیلم در ذهنم زده شود.

• گفتید فیلم درباره یک روزنامه ‌نگار پاکستانی است. خارج ازآن بخش طنز که با 11 سپتامبر ارتباط دارد قصه فیلم دقیقاً چیست؟

- این فیلم درباره یک روزنامه ‌نگار پاکستانی است که راهی امریکا می ‌شود. زمان پس از 11 سپتامبر است و به او اجازه ورود نمی ‌دهند. بنابراین او تلاش می ‌کند تا کاری کند که ورود او به ایالات متحده‌ سریع‌ تر و آسان‌ تر شود. او با کشاورزی روبه ‌رو می ‌شود که بسیار شبیه اسامه بن لادن است و حسن با چرب زبانی از او می ‌خواهد تا ویدئویی برای او ضبط کند تا با استفاده از آن بتواند وارد امریکا شود.

• فیلم تا حدودی جنجال درست کرده است. نظرتان چیست؟ در پاکستان کلمه «لادن» را از عنوان فیلم برداشتند.

- من بسیار تلاش کردم تا حساسیت ‌ها را در نظر بگیرم و جنجالی درست نکنم تا به کسی برنخورد. حذف کلمه «لادن» از عنوان تیتر تصمیم پخش‌ کننده بود چون آنها هم نمی ‌خواستند تنشی درست کنند. اوضاع بدی در پاکستان حاکم است. ما نمی ‌خواستیم جان مخاطبان را به خطر بیندازیم. البته در هر جای دیگر که فیلم به نمایش درآید با همان عنوان «بدون تو بن ‌لادن» خواهد بود.

• گزارش شده بود که شما را تهدید کرده بودند که فیلمی درباره بن لادن نسازید؛ حقیقت دارد؟

- هیچ تهدیدی از طرف بن لادن یا افرادش نبود. فقط یک نامه بدون امضا و نام و نشان دریافت کردم که ترجیح می ‌دهم درباره آن حرف نزنم تا کسی تحریک نشود. شاید هم نامه به شوخی فرستاده شده بود چون نامی نداشت. ما البته از بن ‌لادن تجلیل نکرده ‌ایم، فقط کمی او را دست انداخته‌ ایم. اصلاً علاقه ‌ای به جنجال ندارم، این فقط یک فیلم است و دعا می ‌کنم همه چیز به خوبی پیش برود.


منبع: جوان

گروه هنر تبیان